تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۳۳
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۹۱۳۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
جهش واردات در ۴ماه نخست سال جاری موجب شد:

افت محسوس قیمت خودرو‌های معدنی در بازار داخلی

‌می‌متالز - معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، قرار است واردات ماشین‌آلات معدنی با هدف تامین نیاز کشور به این خودروها، از سر گرفته شود. گرچه برخی فعالان این بخش بر این باورند با واردات این خودروها، خط تولید شرکت‌هایی مانند هپکو برای همیشه از بین خواهد رفت.

به گزارش می‌متالز به نقل از دنیای خودرو، در سال‌های اخیر و در سایه مشکلاتی که در صنعت خودرو کشور به وجود آمده بود، ماشین‌آلات معدنی نیز با عبور از سن فرسودگی، به معضلی برای بخش معادن تبدیل شده بودند. این در حالی است که طی سال‌های اخیر نه‌تن‌ها تولید این خودرو‌ها در خودروسازانی مانند هپکو با مشکل همراه بود، بلکه واردات آن‌ها نیز ممنوع اعلام شده بود. برخی کارشناسان معادن کشور را گورستانی برای خودرو‌ها و ماشین‌آلات فرسوده می‌دانستند، اما با این‌حال اقدام درخوری برای نجات تولیدکننده بزرگی مانند هپکو در کشور انجام نشد. حالا در تازه‌ترین خبرها، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، قرار است واردات ماشین‌آلات معدنی با هدف تامین نیاز کشور به این خودروها، از سر گرفته شود. گرچه برخی فعالان این بخش بر این باورند با واردات این خودروها، خط تولید شرکت‌هایی مانند هپکو برای همیشه از بین خواهد رفت.

کمبود ۳۰ هزار دستگاهی و فرسودگی ۶۰ درصدی خودرو‌های معدنی

رئیس انجمن سنگ‌آهن کشور در دی ماه سال جاری اعلام کرد: «در حال‌ حاضر در کشور حدود ۳۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی وجود دارد که بیش‌از ۶۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند و با بهره‌وری پایین و مصرف سوخت بالا کار می‌کنند.»

مهرداد اکبریان همچنین اظهار کرد: «دست‌کم ۱۵هزار دستگاه ماشین‌آلات جدید برای جایگزینی فرسوده‌ها و رفع نیاز کشور و توسعه معدن‌کاری در کشور نیاز است که ضمن حمایت کامل از تولید داخلی ماشین‌آلات و استفاده حداکثری از توان آن‌ها، اما در یک سال آینده نیازمند واردات ماشین‌آلات هستیم و راهی جز واردات نداریم.»

وی همچنین بیان کرد: «اگر قرار است به اهداف سند چشم‌انداز بخش معدن و صنایع معدنی ۱۴۰۴ برسیم، نیازمند ۷۰۰میلیون تن عملیات خاکبرداری هستیم، اما با ماشین‌آلات موجود چنین هدفی قابل تحقق نیست.»

واردات ماشین‌آلات معدنی از سر گرفته می‌شود

بعد از آن‌که تمام کارشناسان و مسوولان و فعالان در حوزه معدن، متفق‌القول بر این باورند که ماشین‌آلات فعال در بخش معدن، به‌شدت با فرسودگی همراه هستند و روزبه‌روز بر فرسودگی آن‌ها افزوده می‌شود، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که قرار است وردات ماشین‌آلات معدنی دوباره از سرگرفته شود.

رضا محتشمی‌پور در این خصوص گفت: «سال گذشته، محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشت که از سال ۱۳۹۹ اعمال شده بود و این محدودیت‌ها برای ماشین‌آلات بدون ساخت داخل کامل برداشته شد.»

وی بیان کرد: «در حال حاضر برای واردات ماشین‌آلات زیر ۵ سال هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و معدنکاران می‌توانند این ماشین‌آلات را وارد کنند.»

وی همچنین اظهار کرد: «ازسوی‌دیگر در ماشین‌آلات بالای ۵ سال شرایط کاملا تغییر کرد، حتی برای رفع بوروکراسی‌های اداری موضوع به استان‌ها واگذار شد و در شهر تهران به صورت سیستمی مجوز‌ها دنبال می‌شود.»

حمایت از تولیدکنندگان داخلی در سایه افزایش واردات

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت عنوان کرد: «آمار‌های منتشرشده ازسوی خانه معدن به دنبال اجرایی شدن این تصمیمات، نشـــــــان داد که در ۴ماه نخست سال جاری جهش بسیاری در بخش واردات داشتیم و قیمت ماشیــــن‌آلات در بازار داخلی افت محســـــوسی داشته است.»

وی ادامه داد: «این برنامه وزارت صمت ادامه دارد و با بخش معدن همراه هستیم. درحال‌حاضر به شکـــــل محسوسی تعداد ماشین‌آلاتی که وارد یا از داخـــــل تامین می‌شود، تفاوت کرده است.»

محتشمی‌پور با بیان اینکه وزارت صمت برنامه‌هایی برای تامین مطلوب ماشین‌آلات معدنی در داخل کشور دارد، عنوان کرد: «با حمایت از تامین مالی قرارداد‌های ساخت داخل می‌توانیم حجم تامین ماشین‌آلات از داخل را افزایش دهیم.»

واردات ماشین‌آلات معدنی؛ تیر خلاص به احیای هپکو

واردات این خودرو‌ها به‌طور قطع تولید داخل این ماشین‌آلات را نشانه خواهد گرفت. تولیدکننده بزرگی مانند هپکو که در سال‌های اخیر در انتظار ثبت‌سفارش به سر برده و تنها راه نجات آن راه‌اندازی دوباره خط تولید است، می‌توانست مبدأ تامین نیاز معادن کشور به ماشین‌آلات معدنی باشد. با این حال، به‌نظر می‌رسد واردات این خودرو‌ها به‌رغم افزایش نرخ ارز، ارزبری بیش از حد، هزینه‌هایی مانند گمرک و عوارض و مشکلاتی ازجمله تامین قطعات، به‌ناگزیر همچنان در دستور کار مسوولان قرار دارد. هرچند مخالفت‌هایی هم با واردات این خودرو‌ها انجام شده است، اما تایید واردات این خودرو‌ها تیر خلاص به تلاش برای احیای هپکو خواهد بود.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری عضو شورای اسلامی کار هپکو در توئیتی با اشاره اظهار کرد: «با واردات ۷۰۰میلیون دلار ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ حدود ۷۰هزار فرصت شغلی از بین رفته است.»

به‌طور قطع با استمرار واردات در این بخش باز هم شاهد افت این صنعت در داخل کشور خواهیم بود.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده