به گزارش میمتالز، درباره عملکرد ۹ ماهه سالجاری بخش مدیریت زیرساخت در ایمیدرو، «دنیایاقتصاد» با منیژه غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو گفت وگویی انجام داده است که در ادامه میآید.
منیژه غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو با اشاره به عملکرد این سازمان در ۹ ماه سالجاری عنوان کرد: مهمترین موضوع در دست اقدام سازمان ایمیدرو، تامین برق برای واحدهای صنایع معدنی است که بر اساس تفاهم نامه منعقدشده ۱۰هزار مگاوات تا پایان سال ۱۴۰۳ لازم است ایجاد شود که در سالجاری این ظرفیت به ۱۳هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش یافته و تعداد ساختگاهها از ۱۴ ساختگاه اولیه به ۳۰ ساختگاه رسیده است. در این زمینه واحد نخست نیروگاه سمنان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات سنکرون شد و واحد دوم بهمنماه سنکرون میشود. در ابتدای سال آینده نخستین واحد گازی نیروگاه هزار مگاواتی فولادمبارکه با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات وارد مدار میشود که هم اکنون پیشرفت عملیاتی این نیروگاه حدود ۶۹درصد است. غلامرضایی در ادامه با اشاره به اقداماتی که برای سایر نیروگاهها انجام شده است، عنوان کرد: چالش اصلی اخذ مجوزهای سوخت و محیطزیست است. از ابتدای سالجاری تنها یک مجوز زیست محیطی و یک مجوز سوخت برای نیروگاهها اخذ شده است. برای باقیمانده نیروگاهها در تلاش هستیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم. امیدواریم با همکاری نهادهای مسوول این مجوز نهایی شود. در خصوص مجوز سوخت پیشنهاد کرده ایم بخشی از تخصیص از محل خروج نیروگاههای کمراندمان کشور تامین شود، در ضمن ۲ هزار مگاوات نیز به صورت تجدید پذیر احداث شود تا در راستای متنوع کردن سبد انرژی صنعت تنها به گاز وابسته نباشیم.
وی در ادامه به موضوع آب اشاره کرد و گفت: درخصوص بحث آب مهمترین اقدامات انجام شده، مربوط به کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی خطسوم انتقال آب از دریای عمان تا اصفهان است. طول این خط حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است که از سیریک آغاز میشود و تا اصفهان ادامه دارد. این خط در فاز اول در سیرجان و از محل خط یک تغذیه و در فاز ۲ از محل آبشیرین کن سیریک و تکمیل خط انتقال تغذیه میشود. مدیر زیرساخت ایمیدرو ادامه داد: در حال حاضر طراحی «سیمای طرح» در ۵ قطعه در نظر گرفته شده و عملیات مسیرسازی و لوله گذاری نیز آغاز شده است. درخصوص آبگیر نیز زمین در فرآیند تملیک و اخذ مجوزات در دست اقدام است. در مورد خط دوم و چهارم، این دو خط در سالجاری به صورت کریدور شرق تجمیع شدند، کریدور شرق از چابهار آغاز میشود و آب در انتها به سنگان و مشهد منتقل میشود. طول این پروژه حدود ۱۳۴۰ کیلومتر خط اصلی و ۴۵۰ کیلومتر انشعابات است که حدود ۱۸۰۰ کیلومتر میشود. در این پروژه آبگیر در حال اجراست. در زمینه آبشیرین کن نیز ۴ واحد ۲۰۰ هزارمترمکعب در روز پیشبینی شده است. مسیرسازی خط در بخشهای مختلف بخش تربت حیدریه - شریف آباد، قائن - سنگان و زاهدان -ایرانشهر چابهار تا نیکشهر در حال انجام است. این پروژه با پیشرفت خوبی همراه بوده است. مهمترین مسیرسازیها در بخشهای مختلف که بالای ۵۸درصد پیشرفت دارد شامل تربت حیدریه تا شریف آباد میشود. سایر مسیرسازی نیز در حال برگزاری مناقصه است. در مجموع ۱۱۷۰ کیلومتر مسیرسازی در حال انجام یا برگزاری مناقصه است. در این خط در راستای تامین انرژی، هزار مگاوات نیروگاه در قالب همان تفاهم نامه عنوانشده پیشبینی شده که در مرحله پیشبرد و اخذ مجوزهاست.
غلامرضایی به موضوع گاز نیز اشاره کرد و گفت: در بحث تامین گاز چالشهای بسیاری وجود دارد و بیشتر اقدامات انجام شده در زمینه گاز در مرحله مطالعاتی قرار دارد، به عبارت دیگر، روشهای تامین مختلف گاز از جمله استخراج از طریق یک مخزن گازی یا مینی ال ان جی یا فلرهای گازی و سایر روشها با این رویکرد که کدام یک از این روشها برای صنعت مناسبتر است.
مدیر زیرساخت ایمیدرو در ادامه با اشاره به اقدامات این سازمان در ۹ ماه سالجاری در زمینه پساب عنوان کرد: در ۹ ماه گذشته موضوع استفاده از پساب برای صنعت مورد توجه سازمان ایمیدرو بوده است، مهمترین پروژهای که در این راستا در دست اقدام قرار دارد، تصفیه تکمیلی پساب شهر بندرعباس، انتقال آن به منطقه ویژه خلیج فارس و استفاده از پساب برای صنایع مستقر در منطقه است. کل پروژه در حال حاضر ۲۲درصد پیشرفت دارد، علاوه بر این استفاده از پساب شهری در مناطق معدنی نیز در دست بررسی است.
غلامرضایی درباره سرمایهگذاریهای انجام شده در مناطق ویژه اقتصادی نیز عنوان کرد: طی ۹ ماه سالجاری در مناطق ویژه اقتصادی، سرمایهگذاران جدیدی ورود پیدا کرده اند که در منطقه ویژه خلیج فارس ۹ سرمایهگذار جدید و در منطقه ویژه لامرد یک سرمایهگذار جدید با حجم سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیون دلار و در منطقه ویژه کاشان سهسرمایهگذار جذب شده اند.
وی با اشاره به دستاوردهای ایمیدرو در زمینه ماشین آلات خاطرنشان کرد: در زمینه ماشین آلات معدنی با مساعدت معاونت امور معادن و فرآوری وزارت صمت مقرر شد ماشین آلاتی که در داخل تولید نمیشوند، واردات آن آزاد شود. در زمینه استفاده از توان داخل نیز سازمان ایمیدرو از طریق صندوق سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی، اقدام به برگزاری فراخوان جهت کمک به تامین مالی برای پیمانکاران و معدنکاران کرده است.
مدیر زیرساخت ایمیدرو به اقدامات انجام شده در زمینه حمل ونقل نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه حمل ونقل ریلی، مهمترین دستاورد ایمیدرو، مدیریت در تامین لکوموتیو موردنیاز بخش معدن است. در این راستا به قراردادهایی که مربوط به سالهای گذشته بوده، اما مجوز واردات آن صادر نشدند، اجازه واردات داده شد که هم اکنون فرآیندهای آن در حال پیگیری است. در کنار آن انتقال فناوری ساخت لکوموتیوهایی که قدرت آنها بالاتر از سابقه ساخت داخل است؛ مدنظر است. اگر این لکوموتیوها و دانش فنی وارد شوند، مشکلات حملونقل ریلی بخش تا حدودی برطرف میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا به اهداف کلی برنامه ریزی شده در ۹ ماه سالجاری دست پیدا کرده اید، گفت: در زمینه آب اهداف محقق شدهاند، در زمینه پساب پیشرفتهای خوبی صورت گرفته و در زمینه ماشین آلات و لکوموتیو گشایش روی داده است. نگرانیها عمدتا در زمینه تامین گاز است. با توجه به کمبودهایی که وجود دارد باید به تنوع سبد انرژی اقدام کنیم تا بتوانیم امنیت انرژی را برای صنایع برقرار کنیم. در زمینه نیروگاهها نیز پیشرفتها خوب بوده فقط در زمینه مجوزها حدود چند ماه است که با مشکل روبه رو شده ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که در زمینه نیروگاهها با چه مشکلی روبه رو هستید، گفت: در زمینه نیروگاهها با مشکل مجوز سوخت و محیط زیست مواجه هستیم که در این راستا پیشنهاد داده ایم نیروگاههای با راندمان بالای صنایع جایگزین نیروگاههای با راندمان پایین شبکه برق کشور شوند، چراکه نیروگاههای با راندمان بالا با همان میزان سوخت حداقل سه برابر تولید برق بیشتری دارند. احداث حداقل ۲ هزار مگاوات نیز بهصورت تجدیدپذیر در دست اقدام است.
مدیر زیرساخت ایمیدرو ادامه داد: پیشنهاد دیگر این بود که با تکمیل سوخت نیروگاههای گازی، بدون مصرف سوخت امکان تولید برق بیشتر فراهم شود؛ به این صورت که نیروگاه گازی با راندمان ۳۷درصد با سرمایهگذاری بخش صنعت در احداث واحد بخار (تکمیل سیکل) راندمان را به ۴۸ تا ۵۰درصد ارتقا دهد. هم اکنون این راهکار برای اخذ مجوز پیشنهاد شده که امیدواریم با همکاری دستگاههای متولی این مهم فراهم شود.
غلامرضایی در ادامه تاکید کرد: در زمینه تامین انرژی، تاکید ما بر تامین سبد انرژی متنوعتر است، البته روشهای مختلفی مطرح شده، برخی در حد ایده است که نیاز به بررسی بیشتر تجارت جهانی و امکانسنجی دارند. بخشی از انرژی لازم است از محل تجدیدپذیر تامین شود. گزینهها ممکن است برای بنگاههای مختلف متفاوت باشد. بر گزینههایی که امکان تامین انرژی از منابع داخلی، مستقل و اقتصادیتر با امنیت بیشتر وجود داشته باشد، تاکید داریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان سال برنامه خاصی دارید یا تکمیل همین پروژه هاست، گفت: تا پایان سال برنامه جدیدی نخواهیم داشت به غیر از اینکه همین برنامههای عنوان شده را تکمیل کنیم. اگر برنامههای هدف گذاری شده را به پایان برسانیم، به اهداف خود در این سال دست یافته ایم. برنامههای ما در سالجاری، برنامههای فشردهای بوده است.
مدیر زیرساخت ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که برای سال آینده چه برنامههایی دارید، گفت: برای سال آینده موضوع گاز اولویت بیشتری خواهد داشت که گاز صنعت از چه طریقی تامین شود. امیدواریم مطالعات ما به یک نتایج مشخصی برسد تا وارد فاز جدیدی شویم.
غلامرضایی در پایان خاطرنشان کرد: تامین سوخت و انرژی برای صنایع نیاز به یک هم افزایی بین سازمانهای متولی و وزارتخانههای مختلف همچون وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمانهای برنامه و بودجه و حتی نهاد قانونگذار دارد، چراکه منابع چه مالی و چه انرژی محدود است، از این رو نیازمند این امر هستیم که این مسائل را به بهترین نحو مدیریت کنیم و منابع مالی و انرژی را به پروژههایی تخصیص دهیم که به نتیجه مطلوب برسد.
منبع: دنیای اقتصاد