تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۹۰۶۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۵ درصدی صادرات محصولات معدنی

افزایش ۵ درصدی صادرات محصولات معدنی
‌می‌متالز - مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: در ۹ماهه امسال ۳۵میلیون تن محصولات معدنی صادر شده است که این میزان در مقایسه با پارسال از لحاظ وزنی، ۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با حضور در برنامه پنجره اقتصاد رادیو اقتصاد به افزایش صادرات محصولات معدنی پرداخت و گفت: کشور‌های ترکیه، عراق، کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و همین طور کشور‌های شرق آسیا مثل چین و ناحیه شمال آفریقا، بازار‌های هدف صادراتی هستند؛ در حال حاضر شرکت‌ها توانستند به بالای ۶۰ کشور هدف در ۹ ماه امسال صادرات داشته باشند.

مشروح گفتگو به این شرح است:

سوال: راجع به اسم ایمیدرو توضیح بدهید.

صباغ: بله، ایمیدرو خلاصه کلمات انگلیسی است، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اسم کامل ایمیدرو خلاصه این سازمان است.

سوال: ما در خبر‌ها داشتیم که صادرات بیش از ۳۵ میلیون تن محصولات معدنی از چه زمانی ما این صادرات را داشتیم؟

صباغ: این صادرات ۹ ماه ابتدای امسال صورت گرفته و از لحاظ وزنی ۵ درصد افزایش داریم صادراتمان، از لحاظ ارزشی ما دو درصد کاهش داریم که مرتبط با کاهش قیمت‌های جهانی از برج تیرماه به بعد هست منتها رشد وزنی صادرات عملا آن کاهش قیمت‌های جهانی را توانسته جبران کند و از مرز ۹ میلیارد دلار صادرات این حوزه عبور کرده امیدواریم تا پایان سال بتوانیم از مرز ۱۲ میلیارد دلار عبور کنیم.

سوال: بیشتر محصولات مان به کدام کشور‌ها بود؟

صباغ: ما کشور‌های همسایه مان ترکیه، عراق، کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و همین طور کشور‌های شرق آسیا مثل چین و ناحیه شمال آفریقا، این‌ها بازار‌های هدف صادراتی هستند؛ شرکت‌ها توانستند به بالای ۶۰ کشور هدف در ۹ ماه امسال صادرات داشته باشند

سوال: بیشتر محصولاتی که صادر می‌شود به صورت خام است یا نه فرآوری می‌شود؟

صباغ: ما خام خیلی صادرات نداریم، ما عمده محصولات مان در حوزه محصولات پایین دست است و فلزات و مس آلومینیوم، روی، فولاد و محصولات فولادی عمده محصولات کشور را شامل می‌شود.

سوال: با توجه به تحریم‌هایی که داریم وضعیت ارزی به چه صورت است مشکلی در این زمینه نداریم؟

صباغ: قطعا تحریم روی بازار‌های هدف اثر می‌گذارد. بازار‌های اروپا قیمت‌های بالاتری دارند از لحاظ قیمت به ازای هر تن، ما دسترسی کمتری به بازار‌های اروپایی داریم هر چند صادرکننده‌های محترم توانستند به کشور‌های اروپایی هم محصولاتی را صادر کنند بازار ما به سمت شرق آسیا و شمال آفریقا است آنجا با کشور روسیه و کشور‌های چین و یکسری کشور دیگر که آن‌ها صادر کننده عمده دنیا هستند رقیب هستیم طبعا باید در بحث رقابت ما تخفیف بدهیم که بازار یابی فروشمان را هم انجام بدهیم.

سوال: بیشتر محصولاتی که صادر می‌شود از کدام استان هاست آمار دارید؟

صباغ: حدود ۵۰ درصد اندکی کمتر صادرات در زنجیره فولاد اتفاق می‌افتد طبعا استان خوزستان، اصفهان، یزد، کرمان و هرمزگان عمده شان محور این صادرات هستند. در حوزه آلومینیوم ما استان مرکزی و استان فارس و هرمزگان را در واقع محور صادرات داریم الومینیوم را فرمودید مرکزی و هرمزگان و کدام استان؟

بله مرکزی ایرالکو هست، آلومینیوم ایران - هرمزگان آلومینیوم المهدی است و استان فارس جنوب فارس ناحیه لامرز هم سالکو یا آلومینیوم جنوب است که صادرات عمده کشور را دارند. در مس ما نواحی آذربایجان مان و کرمان مان صادر کننده عمده هستند. محصول به محصول متفاوت است و می‌توانیم بگوییم که تقریبا تمام استان‌ها محصولاتی را فرآوری و صادرات می‌کنند.

سوال: در یکسال گذشته ما الان صادراتی که الان خبر زدیم و ۳۵ میلیون تن داشتیم، سال گذشته در همین بازه زمانی چقدر داشتیم؟

صباغ: ما ۵ درصد کمتر از لحاظ وزنی داشتیم، یعنی مثلا یک و خورده‌ای میلیون تن کمتر بودیم، از لحاظ ارزشی هم ما مرز ۹ میلیارد دلار را عبور کردیم، دو درصد امسال نسبت به پارسال کمتریم که ارزشی تابع قیمت‌های جهانی هم هست، فقط ما خودمان قیمت نمی‌گذاریم، قیمت‌های جهانی وقتی صادر می‌کنیم معیار است و فکر می‌کنیم تا پایان سال بتوانیم تقریبا مشابه سال گذشته صادرات داشته باشیم.

سوال: اگر صحبت خاصی هست بفرمایید؟

صباغ: حوزه معدن و صنایع معدنی رتبه دوم را از لحاظ صادرات کشور پس از حوزه پتروشیمی دارد و امیدواریم بتوانیم در تامین نیاز‌های عرضه کشور بخش فعالی را ایفا کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده