تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۲۹۰۷۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدنی که محل اشتغالزایی نشد/ استخراج به قیمت نابودی منابع طبیعی و زیستی ایلام

‌می‌متالز - معدن بیتومین شهرستان ایوان که قرار بود برای مردم منطقه محل اشتغالزایی و آبادانی باشد این روز‌ها علاوه بر تخریب محیط زیست و منابع طبیعی اهالی روستا را از کار بیکار کرده است.

به گزارش می‌متالز، روستا‌ها دارای ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری و باغداری هستند و مردم با امید و انگیزه دوباره به مناطق ابا و اجداد خود مهاجرت معکوس دارند.

در کنار همین روستا‌های خوش آب و هوا، در دل طبیعت معادنی ایجاد شده که باعث تخریب محیط زیست، تهدیدات طبیعی و انسانی شده و زندگی در آن را مختل کرده است.

روستای سیاهگل شهرستان ایوان این روز‌ها حال خوبی نداشته و معدن بیتومینی که سال ۱۳۸۰ در حریم رودخانه احداث شده آرام آرام به درون روستا ورود کرده و باعث تهدید برای مردم شده است.

بر اساس ماده ۵۰ قانون اساسی هرگونه فعالیت اقتصادی که با آلودگی محیط زیست و یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است؛ معدن بیتومین سیاهگل در دل روستا احداث شده و مطابق ضوابط زیست محیطی فعالیت معدن در مناطق مسکونی ممنوع است.

آلودگی معادن و وجود ترکیبات شیمیایی در آب و خاک منجر به نابودی زیست محیطی اکوسیستم طبیعی منطقه شده و زندگی همه انسان‌ها و موجودات را به مخاطره کشانده است.

معدنی که محل اشتغالزایی نشد/ استخراج به قیمت نابودی منابع طبیعی و زیستی ایلام

اجازه ساخت و ساز جدید به اهالی روستا داده نمی‌شود!

یکی از ساکنان روستای سیاهگل گفت: طبق ادعای مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت اجازه ساخت و ساز جدید به اهالی روستا داده نشده چرا که روستا در حریم معدن قرار دارد در حالی که روستای سیاهگل در دهه پنجاه تاسیس شده و کد آن در وزارت کشور ثبت و موجود است.

وی افزود: این معدن در سال ۱۳۸۰ بدون اطلاع اهالی روستا و کسب رضایت آن‌ها اقدام به گرفتن پروانه بهره برداری و ارسال تجهیزات اکتشافی به روستا و شروع عملیات اجرایی کرده است و تا کنون بدون اینکه عزمی از طرف مسوولین برای برخورد باشد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و منازلی که در گذشته بنا شده‌اند در خطر تخریب و سقوط به گودال معدن بیتومین هستند.

معدنی که محل اشتغالزایی نشد/ استخراج به قیمت نابودی منابع طبیعی و زیستی ایلام

تخریب گونه‌های گیاهی و جانوران روستا سیاهگل

یکی دیگر از ساکنان روستا به خبرنگار فارس گفت: طبیعت بکر و منحصر به فرد که محل زندگی گونه‌های گیاهان و جانوران و باغات انگور چندین ساله بوده و همچنین قطب انگور منطقه است را شخصی به جهت طمع ثروت اندوزی و اکتشاف معدن اقدام به تخریب روستای مردم کرده است.

وی یادآور شد: احداث معدن در این منطقه باعث نابودی محیط‌زیست منطقه و عواقب جدی زیست محیطی از جمله آلوده شدن رودخانه کنگیر و به خطر افتادن حیات گونه‌های نادر گیاهی و جانوری شده؛ همچنین چند صد هکتار باغ در معرض خطر آلودگی و نابودی قرار گرفته اند که باید مسوولین نسبت به رفع این مسئله اقدام کنند.

معدنی که محل اشتغالزایی نشد/ استخراج به قیمت نابودی منابع طبیعی و زیستی ایلام

بیکاری هزاران روستایی به جهت احداث معدن!

یکی دیگر از ساکنان روستای سیاهگل گفت: برداشت‌های غیرمجاز و بدون رعایت اصول زیست محیطی توسط بهره‌بردار باعث شده زحمات هزاران روستایی، کشاورز و دامدار این مناطق به کام نابودی برود و این یعنی هزاران کشاورز و دامدار بخاطر منافع شخصی بیکار شوند.

وی اظهار داشت: وقتی این منطقه استعداد و پتانسیل تولید ثروت را از طریق جذب گردشگر و هزاران فعالیت اقتصادی، کشاورزی و دامداری با حفظ محیط‌زیست داراست، چه اصراری بر تخریب و نابودی زندگی مردم و موجودات وجود دارد؟

معدنی که محل اشتغالزایی نشد/ استخراج به قیمت نابودی منابع طبیعی و زیستی ایلام

کارشناسان آلودگی زیست محیطی را تایید کرده اند

فرهاد افشاری سرپرست اداره حفاظت محیط زیست ایوان گفت: هر ماه به صورت مستمر از واحد‌های تولیدی و صنعتی مختلف بازدید‌هایی صورت می‌گیرد که آیا دارای آلودگی زیست محیطی بوده یا نه و در صورت مشاهده آلودگی ضمن اخطار به واحد برای رفع مشکل و در صورت عدم توجه به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی افزود: سال ۱۳۹۹ از خروجی معدن بیتومین سیاهگل ایوان نمونه برداری صورت گرفته و کارشناسان آلودگی را تایید و ضمن اخطار پرونده جهت تصمیم گیری به مراجع قضایی ارسال شده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست ایوان ادامه داد: علت آلودگی ذرات معلق (کدورت) آب بیش از حد مجاز بوده و از تاریخ مذکور تاکنون این معدن تا زمان رفع مشکل تعطیل است.

افشاری تصریح کرد: قطعا اولین تلفات ناشی از آلودگی واحد‌های مختلف اطراف رودخانه‌ها آبزیان خواهد بود که تاکنون هیچ تلفاتی آبزیان اطراف معدن بیتومین سیاهگل مشاهده نشده است.

تعداد بازدید : 2

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خالی بودن روستا از سکنه را اعلام کرده است

ولی باج معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: طبق قانون مجوز در صورتی صادر شده که همه دستگاه‌های اجرایی ماده «۲۴» قانون معادن موافقت کنند و بعد از استعلام‌های انجام شده معدن بیتومین در آبراهه نزدیک روستای سیاهگل ایوان مشغول فعالیت و هم اکنون ۲۵ سال کار می‌کند.

وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کتبا خالی بودن روستا از سکنه را اعلام کرده روستای سیاهگل سابقه روستا داشته، ولی آثاری زندگی در آن دیده نشده و طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن جمعیت روستا زیر ۵ نفر اعلام و آن‌ها عشایر فصلی بودند. باج ادامه داد: در آن زمان تعدادی از خانه‌های روستا توسط بهره‌بردار خریداری و تخریب شده و اسناد آن‌ها موجود بوده و فقط ۷ خانه قدیمی مانده که چالش اصلی این‌ها هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام یادآور شد: قانون زیست محیطی معادن اعلام کرده که ساخت و ساز در فاصله ۵۰۰ متری برای کارگاه‌های غیرانفجاری و ۸۰۰ متری برای انفجاری ممنوع است. معاون اداره صمت ایلام تصریح کرد: اینکه اعلام شده زمین‌های کشاورزی و روستا در معرض تخریب بوده واقعیت نداشته و از نظر فنی و قانونی اوضاع تحت کنترل و نظارت بوده و بهره‌برداری بصورت صحیح انجام شده است.

وی اظهار داشت: قبلا از افراد جهت رفع مشکلات دعوت شده، اما تنها یک نفر مراجعه کرده هم اکنون کسی درخواستی دارد به صورت شفاف و حضوری آماده پاسخگویی هستیم. باج در پایان خاطرنشان کرد: اطمینان خواهیم داد که هیچ اتفاق غیرقانونی در آن منطقه رخ نداده و هر چه بوده در چارچوب قانون و نظر سایر دستگاه‌های اجرایی بوده و همه مستندات موجود است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده