تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۹۳۱۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فعالان بخش خصوصی سکاندار بهره برداری از ۱۵۰ معدن خراسان رضوی شدند

‌می‌متالز - مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال طی برگزاری دو مزایده برای واگذاری مسوولیت معادن راکد یا نیمه فعال، فعالان بخش خصوصی سکاندار مسوولیت ۱۵۰ معدن در استان شدند.

به گزارش می‌متالز، امیررضا رجبی روز سه شنبه افزود: در راستای شفاف سازی واگذاری‌ها در حوزه معدن از طریق برگزاری مزایده، امسال ۲ مرحله مزایده معدنی برای واگذاری ۴۰۰ معدن خراسان رضوی برگزار شد که طی آن ۱۵۰ معدن به فعالان بخش خصوصی دارای صلاحیت فنی و مالی واگذار شد که یکی از مهمترین واگذاری‌ها در این زمینه مربوط به معدن سنگ آهن ققنوس در خواف بود.

وی ادامه داد: برگزاری مزایده معدنی در خراسان رضوی باعث می‌شود که بین معدنکاران رقابت ایجاد شود و از سوی دیگر از طریق برگزاری مزایده، منابع واریزی خراسان رضوی به خزانه دولت یا بیت المال هشت برابر شده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال برنامه ریزی ویژه‌ای در خصوص اکتشافات معدنی در استان و افزایش حجم آن انجام شد که در این راستا میزان اکتشاف در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا ۷۷ درصد افزایش یافته و در این مدت حدود ۵۰ میلیون تُن ذخایر معدنی در استان کشف شده است.

رجبی افزود: اکتشاف باعث می‌شود که سرمایه‌های استان برای آینده حفظ و ذخیره سازی و به تدریج وارد مرحله بهره برداری شود و در این راستا کشفیات امسال در خراسان رضوی در حوزه مواد معدنی مانند طلا، مس، گرانیت و منگنز انجام گرفته و زمینه را برای توسعه فعالیت‌های معدنی فراهم کرده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان این که افزایش بهره برداری از معادن به حوزه ماشین آلات وابسته است گفت: خوشبختانه با اصلاح دستورالعملی که امسال به همت وزارت صنعت معدن و تجارت انجام و ابلاغ شد فرآیند‌ها ساده سازی و سفارش برای ماشین آلات معدنی افزایش یافت به طوری که در نیمه دوم امسال ورود ماشین آلات بخش معدنی به استان چشمگیر بود و این فرآیند در مجموع باعث افزایش ۱۲ درصدی برداشت یا استخراج معادن در استان شد.

رجبی افزود: یکی از توفیقات دیگر خراسان رضوی در حوزه معدن مربوط به کاهش خام فروشی مواد معدنی در استان و واگذاری آن به واحد‌های صنعتی و ایجاد ارزش افزوده در این بخش می‌شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰ واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی به چرخه تولید بازگشتند و با بررسی ۱۳۰ محصول صنعتی منتخب در استان، تولیدات در این بخش بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

خراسان رضوی استانی معدن‌خیز است و معادن جزء مزیت‌های سرمایه گذاری در این منطقه به شمار می‌رود، سنگ آهن با ۵۹ معدن، آهک و آلومنیوم آهکی با ۴۴ معدن، سنگ تزیینی و نما با ۲۴۳ معدن، کرومیت با ۷۱ معدن، مس با ۵۲ معدن، گچ با ۵۱ معدن، طلا با هشت معدن، منگنز با ۳۶ معدن و سیلیس با ۲۷ معدن جزء مهمترین معادن استان هستند که ذخیره قطعی برخی از آن‌ها به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده