تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۹۳۲۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فعالان بخش خصوصی سکاندار بهره برداری از ۱۵۰ معدن خراسان رضوی شدند

‌می‌متالز - مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال طی برگزاری دو مزایده برای واگذاری مسوولیت معادن راکد یا نیمه فعال، فعالان بخش خصوصی سکاندار مسوولیت ۱۵۰ معدن در استان شدند.

به گزارش می‌متالز، امیررضا رجبی افزود: در راستای شفاف سازی واگذاری‌ها در حوزه معدن از طریق برگزاری مزایده، امسال ۲ مرحله مزایده معدنی برای واگذاری ۴۰۰ معدن خراسان رضوی برگزار شد که طی آن ۱۵۰ معدن به فعالان بخش خصوصی دارای صلاحیت فنی و مالی واگذار شد که یکی از مهمترین واگذاری‌ها در این زمینه مربوط به معدن سنگ آهن ققنوس در خواف بود.

وی ادامه داد: برگزاری مزایده معدنی در خراسان رضوی باعث می‌شود که بین معدنکاران رقابت ایجاد شود و از سوی دیگر از طریق برگزاری مزایده، منابع واریزی خراسان رضوی به خزانه دولت یا بیت المال هشت برابر شده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال برنامه ریزی ویژه‌ای در خصوص اکتشافات معدنی در استان و افزایش حجم آن انجام شد که در این راستا میزان اکتشاف در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا ۷۷ درصد افزایش یافته و در این مدت حدود ۵۰ میلیون تُن ذخایر معدنی در استان کشف شده است.

رجبی افزود: اکتشاف باعث می‌شود که سرمایه‌های استان برای آینده حفظ و ذخیره سازی و به تدریج وارد مرحله بهره برداری شود و در این راستا کشفیات امسال در خراسان رضوی در حوزه مواد معدنی مانند طلا، مس، گرانیت و منگنز انجام گرفته و زمینه را برای توسعه فعالیت‌های معدنی فراهم کرده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان این که افزایش بهره برداری از معادن به حوزه ماشین آلات وابسته است گفت: خوشبختانه با اصلاح دستورالعملی که امسال به همت وزارت صنعت معدن و تجارت انجام و ابلاغ شد فرآیند‌ها ساده سازی و سفارش برای ماشین آلات معدنی افزایش یافت به طوری که در نیمه دوم امسال ورود ماشین آلات بخش معدنی به استان چشمگیر بود و این فرآیند در مجموع باعث افزایش ۱۲ درصدی برداشت یا استخراج معادن در استان شد.

رجبی افزود: یکی از توفیقات دیگر خراسان رضوی در حوزه معدن مربوط به کاهش خام فروشی مواد معدنی در استان و واگذاری آن به واحد‌های صنعتی و ایجاد ارزش افزوده در این بخش می‌شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰ واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی به چرخه تولید بازگشتند و با بررسی ۱۳۰ محصول صنعتی منتخب در استان، تولیدات در این بخش بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده