تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۹۳۱۹۷
سرویس خبر : زمین شناسی

۴۵ درصد مواد معدنی استخراجی گناباد به صورت خام فروخته می‌شود

‌می‌متالز - رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد خام فروشی را از مشکلات مهم در این شهرستان ذکر کرد و گفت: از مجموع ۵۱۰ هزار تن مواد معدنی استخراجی در گناباد ۵۵ درصد در خود این شهرستان فرآوری و ۴۵ درصد آن به صورت خام به سایر نقاط ارسال می‌شود.

به گزارش می‌متالز، هادی ایزدی روز سه شنبه افزود: مقادیر زیادی مواد معدنی و ۲۵۰ هزار تن خاک و سنگ، سالانه در شهرستان گناباد استخراج می‌شود که برخی از این مواد به خصوص کائولن به دلیل نبود صنایع فرآوری به صورت خام برای مصارف واحد‌های تولیدی به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شود در حالی که اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد با پرداخت تسهیلات از سرمایه گذاران راه اندازی این واحد‌ها حمایت می‌کند.

وی اضافه کرد: تولید کائولن از جمله قابلیت‌های خاص گناباد به شمار می‌رود و با توجه به حجم زیاد استخراج آن، تعداد واحد‌های فرآوری موجود جوابگوی نیاز نیست.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگ‌های ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، فعالیت ۱۷۲ واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیر فلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی و شناسایی ۱۴ نقطه امید بخش معدنی و سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی در اکتشافات معادن مس و طلا از جمله توانمندی‌های این شهرستان در عرصه معدن است.

ایزدی افزود: راه اندازی شعبه بانک صنعت و معدن از نیاز‌های مهم این شهرستان برای روان سازی پرداخت تسهیلات به فعالان و سرمایه گذاران منطقه است که به دلیل نبود شعبه این بانک، سرمایه گذاران در برخی موارد با مشکلات و کندی در دریافت و پرداخت تسهیلات مواجه هستند از این رو راه اندازی شعبه منطقه‌ای بانک صنعت و معدن جنوب خراسان رضوی با محوریت گناباد جزء درخواست‌های بخش معدن این شهرستان است.

وی با اشاره به بهره برداری از فرودگاه گناباد در چند روز آینده راه اندازی این فرودگاه را زیربنای مهم توسعه و رونق اقتصادی جنوب خراسان رضوی و از جمله این شهرستان در بخش‌های مختلف و به خصوص صنعت و معدن و توسعه صادرات و تجارت برشمرد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: با توجه به مسافت گناباد تا مرکز استان خراسان رضوی و تهران، با راه اندازی فرودگاه این شهرستان، بستر حضور مسوولان، کارآفرینان، سرمایه گذاران و هیات‌های اقتصادی در منطقه برای شناسایی قابلیت‌های سرمایه گذاری و توسعه‌ای بیشتر فراهم می‌شود و این خود در معرفی این قابلیت‌ها در سطوح ملی و بین المللی تاثیر بسیاری دارد.

ایزدی افزود: همچنین راه اندازی فرودگاه گناباد موجب سرعت بخشی به سفر کارشناسان داخلی و خارجی برای بررسی، تعمیر و تامین تجهیزات مورد نیاز واحد‌های صنعتی که دچار توقف و تعطیلی شده اند می‌شود.

۱۷۲ واحد صنعتی در زیربخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در بخش صنعت گناباد فعالیت دارند که برای راه‌اندازی آن‌ها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و برای سه هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و ۲ برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند.

سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در این شهرستان فعال است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده