تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۴
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۲۹۲۹۳۱
مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد؛

تسهیلات ۲۶۰۰ میلیاردی احداث راه‌آهن خراسان جنوبی نیازمند موافقت سازمان برنامه و بودجه

‌می‌متالز - مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تسهیلات ۲۶۰۰ میلیاردی راه‌آهن خراسان جنوبی نیازمند موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور است.

به گزارش می‌متالز، وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بابیان اینکه تسهیلات ۲۶۰۰ میلیاردی راه‌آهن خراسان جنوبی نیازمند موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور است، گفت: استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی در کشور است که به دلیل هم مرز بودن با کشور افغانستان و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شرق با غرب آسیا و اروپای شرقی از اهمیت زیادی برخوردار است و حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل و نقل، نقش عمده‌ای را در عرصه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی استان‌ها ایفا می‌کند و توانسته سهم قابل توجهی را در حوزه حمل و نقل به خود اختصاص دهد.

وحید داعی درباره آخرین وضعیت راه‌آهن استان اظهار داشت: راه‌آهن چابهار_ زاهدان_ بیرجند_ قاین _یونسی یک کریدور اصلی است که از چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم در حال انجام است و به پیشرفت‌های خوبی رسیده است.

وی با اشاره به دو قطعه زاهدان - نهبندان- بیرجند و بیرجند- قاین- یونسی افزود: از بیرجند تا یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که ۵۸ کیلومتر از آن خراسان رضوی کار می‌شود و ۳۲ کیلومتر هم درقالب قطعه ۱۶ در استان ما کار می‌شود که دارای پیمانکار است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در مجموع در ۹۰ کیلومتر از خط ریلی استان خراسان جنوبی پروژه از محل اعتبارت عمرانی فعال است ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبارات دولت برای این کریدور کفایت نمی‌کند با پیگیری‌های زیادی که انجام گرفت، توانستیم مجوز اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی را به مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان بگیریم که سهم دولت ۱۰ درصد، سهم صندوق ۷۰ درصد و سهم کنسرسیوم ریلی هم ۲۰ درصد بود.

داعی با اشاره به پای کار آمدن ۶ شرکت راهسازی و تشکیل کنسرسیوم ریلی و ثبت آن اظهار داشت: توانستیم موافقت اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی را برای تسهیلات ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی اخذ کنیم و با توجه به مبلغ بالای تسهیلات مجبور شدیم ۶ بانک را باسرپرستی بانک رفاه و تشکیل کنسرسیوم بانکی پای کار بیاوریم.

وی با بیان اینکه با تک‌تک این بانک‌ها در تهران مذاکره و صورت جلسه شده افزود: در اعتبار صندوق هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در گام آخر اتفاقی که افتاد این بود که صندوق توسعه ملی درخواست تضمین از بانک‌ها را داشت و بانک هم اعلام کردند به شرطی این تضمین را می‌دهند که دولت هم تضمین بدهدوسازمان برنامه و بودجه که محل صدور تضامین است در حال حاضر در این زمینه دچار اختلاف شده و ما به همراه استاندار پیگیری‌های زیادی داشته‌ایم که این مشکل حقوقی برطرف شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: در توافق نامه اولیه مصوب شده که دولت تضامین را صادر کند و اینجا سازمان برنامه و بودجه زیربار نمی‌رود و باید گفت منظور از دولت در این توافق همان سازمان برنامه و بودجه است.

داعی با بیان اینکه مشکل اعتباری راه‌آهن خراسان جنوبی به سمع رئیس جمهور رسیده، ولی هنوز اختلاف حقوقی به نتیجه نرسیده، افزود: ما همچنان پیگیر هستیم تا بتوانیم سازمان برنامه و بودجه را متقاعد کنیم تا تضمین این تسهیلات را صادر کند و از طرف دیگر پیشنهاد شد تا مکاتبه‌ای با سران سه قوه شود که مجوزی از آن طریق صادر شود و پیشنهاد دیگر مکاتبه با مقام معظم رهبری بود که تمامی این پیشنهادات در حال بررسی و پیگیری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی گفت: رئیس جمهور هم در سفر دوم به خراسان جنوبی اعلام کردند که اگر از محل صندوق توسعه ملی به نتیجه نرسیدیم از محل تهاتر نفتی اعتبار پروژه را در دستور کار قرار خواهیم داد که درحال حاضر هم از طریق صندوق توسعه ملی و هم از طریق تهاتر نفتی پیگیر تامین اعتبار پروژه راه‌آهن خواهیم بود.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده