به گزارش میمتالز، اگر بخواهیم به نقطه آغازین طرح موضوع اتصال خراسانجنوبی به شبکه ریلی کشور باز گردیم باید پی خبرهای آن را ازرسانهها در دهه ۸۰ بگیریم.
با تقسیم استان خراسان و تأسیس خراسان جنوبی این موضوع در ردیف تقاضاهای مردم از مسئولان کشور قرار گرفت و در سال ۱۳۸۷ مجمع نمایندگان استانهای خراسان رضوی و جنوبی و سیستانوبلوچستان طی نامهای از رئیس جمهور وقت خواستند در زمینه راه آهن دستور برای اقدام را صادر کند.
اما بعد از کش و قوسهای بسیار بالاخره عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه که به آرزوی دیرینه خراسان جنوبی مبدل شده بود به سمت یونسی در محدوده خراسان جنوبی آن هم به طول ۳۲ کیلومتر اواسط سال ۹۸ آغاز شد.
سپس با دریافت دو مصوبه هیئت وزیران طی مدت سه ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راهآهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راهآهن زاهدان به بیرجند شد، بر سرعت اجرای پروژه افزود.
موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه آهن بیرجند - یونسی به عنوان مطالبه استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.
پس از این تاکید و دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کنسرسیوم ریلی از سوی وزرات راه و شهرسازی و بانکهای عامل که جزء مصوبات سومین سفر استانی نیز قرار گرفت، دوره تازهای از تلاشها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی آغاز شد.
هرچند مسوولان خراسان جنوبی هم در این مدت لحظهای برای تحقق دستور رئیس جمهور تعلل نکرده اند و همه راهها را برای رسیدن به حصول این مطالبه مردمی با سفر به پایتخت و رایزنیها با مدیران ارشد بانکهای عامل کنسرسیوم بانکی و دیگر مقامات مرتبط پیموده اند، اما آن چه سبب شد تا باز وقفه و توقفی در ایستگاه پرداخت منابع اعتباری خط ریلی خراسان جنوبی به وجود آید، موضوع تضامینی ست که دو طرف قرارداد یعنی صندوق توسعه ملی یا همان سازمان برنامه و بودجه کشور و بانکها از یکدیگر درخواست کرده بودند.
اما آن طور که جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی ۲۳ اردیبهشت امسال اعلام کرد: موانع اعتباری این ابر پروژه زیرساختی رفع تأمین منابع مالی کل قطعه راه آهن بیرجند - قاین - یونسی از طریق تهاتر نفتی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان انجام شد و عملیات اجرایی این طرح در آینده نزدیک با حضور مهمانان کشوری آغاز میشود.
علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: کار ساخت خطوط ریلی در تمامی قطعات خراسان جنوبی امسال با اعتبار ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شتاب بیشتری میگیرد.
وی گفت: خوشبختانه با تأمین منابع، امسال شاهد اجرای کار در ۱۳ قطعه مسیر راه آهن در خراسان جنوبی خواهیم بود که از نهبندان تا یونسی گناباد را شامل میشود.
وی با بیان این که قطعات ۹ تا ۲۱ مسیر خط ریلی زاهدان – بیرجند – مشهد در خراسان جنوبی اجرا میشود افزود: مطالعه قطعه ۹ در حال انجام است؛ اسناد مناقصه قطعات ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آماده شده، اسناد مناقصه قطعات ۱۳ و ۱۴ بارگذاری شده و آماده تحویل به پیمانکار است، قطعه ۱۵ در حال اجرای مناقصه است، قطعات ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ در حال اجراست و قطعات ۲۰ و ۲۱ نیز در حال انعقاد قرارداد هستند.
وی گفت: ۱۳ پیمانکار برای اجرای ۱۳ قطعه کارشان را همزمان شروع خواهند کرد تا سرعت اجرای طرحها افزایش یابد و طبق وعدهای که داده ایم تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد افتتاح طرح بزرگ راه آهن در استان خواهیم بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: طول کل مسیر ریلی از زاهدان – بیرجند – یونسی و مشهد ۹۱۰ کیلومتر خط ریلی در ۲۳ قطعه اجرا میشود که قطعات یک تا ۸ در حوزه استحفاظی استان سیستان و بلوچستان، قطعات ۹ تا ۲۱ در استان خراسان جنوبی و دو قطعه ۲۲ و ۲۳ نیز در حوزه استان خراسان رضوی اجرا میشود.
عباس زاده با اشاره به اتفاق مهم تأمین منابع مالی این طرح بزرگ ملی گفت: یکی از چالشهای بزرگ ما در سالهای گذشته، موضوع تأمین اعتبار کل مسیر راه آهن در استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بود که خوشبختانه با همت دولت و نمایندگان مجلس و همچنین موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت منابع از صندوق توسعه ملی، ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای این مسیر پیش بینی شد.
وی با تأکید بر اهمیت خطوط ریلی شرق کشور در تقویت تعاملات اقتصادی با همسایگان افزود: با توجه به سیاست دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی منطقهای و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، اجرای خط ریلی شرق هم اکنون به یکی از اولویتهای اصلی طرحهای زیرساختی کشور تبدیل شده است تا زاهدان، زابل، نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین و یونسی گناباد را به کریدور جنوب به شمال متصل کند.
وی گفت: این مسیر هم اکنون زیر ۵ درصد پیشرفت دارد که با تأمین منابع مالی و مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی، کار ساخت آن شتاب بیشتری میگیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی جزو معدود استانهایی است که به خط ریلی متصل نیست و با توجه به مزیت معدن و جابجایی حجم بالای فراوردههای معدنی، اتصال به خط ریلی از اولویتهای زیرساختی استان است که در دستور کار جدی دولتمردان قرار گرفته است.
منبع: خبرگزاری فارس