تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۹۳۱۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نمایشگاه تخصصی معدن سیستان و بلوچستان در زاهدان آغاز به کار کرد

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان از افتتاح نمایشگاه تخصصی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته استان از شامگاه سه شنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های زاهدان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، ایرج حسن پور در حاشیه این مراسم اظهار داشت: در این نمایشگاه علاوه بر شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی برتر سیستان و بلوچستان، هلدینگ‌های برتر معدنی کشور از استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان‌های جنوبی و رضوی در قالب ۵۰ غرفه حضور دارند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه فرصتی برای گردهمایی متخصصان و سرمایه‌گذاران است تا ضمن معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود، زمینه سرمایه‌گذاری لازم را در این حوزه‌ها فراهم کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان تاکید کرد: معدن می‌تواند باعث توسعه استان به صورت جدی شود که نیاز دارد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه وارد شوند تا استان را تبدیل به یک منطقه پیشرو در زمینه صنعت و معدن کنند.

حسن پور خاطر نشان کرد: این نمایشگاه تا پنج اسفند ماه جاری از ساعت ۱۶ تا ۲۲ جهت حضور مردم و علاقه‌مندان دایر است.

سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسار‌های معدنی از قبیل کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسار‌های غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی به ویژه گرانیت و مرمر است.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به‌طوری که از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به‌طور قطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد.

سیستان و بلوچستان از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و بیشترین میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع دارد.

شناخت مزیت‌های سرمایه گذاری در بخش معدن می‌تواند علاوه‌بر هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری توان رقابتی در بازار‌های بین‌المللی ایجاد کند که این امر در سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمانی از معادن دور از انتظار نیست.

سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی که در حوزه ذخایر معدنی دارد در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌تواند به عنوان موتور محرکه کشور عمل کند که این امر در دولت سیزدهم با ورود بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی در این استان در حال تحقق است.

معادن مس، آنتیموان، منیزیت، تیتانیوم، کانسنگ طلا، کرومیت و سایر معادن کوچک و بزرگ مقیاس از ظرفیت‌های مهم سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند که در دولت مردمی آیت الله رییسی تلاش فراوانی برای به فعلیت رساندن این ظرفیت عظیم صورت گرفت تلاشی که با گذشت یکسال نتیجه بخش شد و موجب گردید تا ذخایر قطعی استان به میزان ۳.۴ میلیارد تن برسد.

موقعیت جغرافیایی ویژه سیستان و بلوچستان به لحاظ برخورداری از ۱۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشور‌های پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز ساحلی در کنار دریای عمان و دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشور‌های شرق آسیا، شبه قاره هند، کشور‌های حوزه خلیج فارس و بازار‌های آفریقایی موجب شده این روز‌ها توجه بسیاری از سرمایه گذاران به آن جلب شود.

در این میان وجود معادن غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی و قرار داشتن استان بر روی کمربندی فلزائی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد با ذخایر معدنی مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسار‌های غیرفلزی نظیرتالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به ویژه گرانیت، وجود بیش از ۴۰۰ هزار تن گارنت با عیار ۴۰ درصد، ۱۰ میلیون تن آندالوزیت، ۵ میلیون تن فلدسپات، ۱۳۰ هزار تن سیلیس با عیار ۸.۹۹ درصد و ۴۳ هزار تن آنتیموان از جمله مهمترین این ظرفیت هاست.

از همین رو به عقیده کارشناسان؛ سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه گذاری بویژه در بخش معدن است، صد‌ها معدن متنوع و رنگارنگ گنج‌های نهفته‌ای هستند که سرمایه گذاران را به خود می‌خوانند. معادنی که کانی‌های فلزی و غیرفلزی گرانبها، چون طلا و سنگ‌های زینتی گوشه‌ای از این گنج‌های وجودی آن به حساب می‌آیند.

سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن روی کمربند فلزی جهان یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه گذاری در حوزه معدن محسوب می‌شود و معادن متنوعی را داراست که به شایستگی می‌تواند برای دستان بیکار جوانان این خطه شغل ایجاد کرده و در نهایت تغییر چهره استان را به دنبال داشته باشد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سیستان و بلوچستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده