تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۴
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۹۳۲۴۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
در جلسه پایانی کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

ترویج فرهنگ تولید صادرات‌محور و تربیت صادرکنندگان جدید، خروجی دوره‌های توانمندسازی کمیسیون معادن اتاق اصفهان

‌می‌متالز - عملکرد کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در آخرین جلسه این کمیسیون تشریح و از تربیت صادرکنندگان جدید سنگ به‌عنوان خروجی بخش توانمندسازی آن یاد شد.

به گزارش می‌متالز، رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این جلسه با بیان اینکه تا کشور از وجود بازرگانان خوب بهره‌مند نباشد، صنعت، معدن و کشاورزی جایگاه واقعی خود را پیدا نمی‌کند اظهار داشت: دوره پرداختن صرف به بازرگانی گذشته و تمرکز بر اقتصاد رفتاری، توانمندسازی و آموزش، شرط بقا و لازمه تجارت و کسب درآمد محسوب می‌شود.

توفیقات اتاق نهم محصول کار تیمی بود

مسعود گلشیرازی با بیان اینکه این امر در دوره‌های توانمندسازی کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان محقق شد، افزود: البته این تنها یک گام به جلو بود و ارتقای دانش‌آموختگان این دوره باید همچنان دنبال شود. همچنین اگر توفیقی در اتاق دوره نهم حاصل شده، نتیجه کار گروهی یک تیم شامل ۱۵ عضو هیئت‌رئیسه و هیئت نمایندگان، کمیسیون‌های دهگانه، شورا‌ها و تیم اجرایی بوده است.

وی با تقدیر از تلاش‌های اعضای کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: اگر فعالیت این کمیسیون در کنار سایر کمیسیون‌های اتاق اصفهان نبود، امروز به ارائه ۵۲ خدمت متنوع به اعضا دست نمی‌یافتیم. همچنین اعتقاد داشتیم دوره اتاق کمیسیون‌محور گذشته و هنر اتاق اصفهان در دوره نهم، خوشه‌بندی فعالیت‌ها بود.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه شتابدهنده صادراتی اتاق اصفهان تنها شریک سازمان تجارت جهانی در ایران است، گفت: این شتابدهنده با بهره بردن از بهترین اساتید و منتور‌ها به تربیت نیروی متخصص در حوزه‌های صادرات، تجارت الکترونیک و فروش و بازاریابی می‌پردازد و از فارغ‌التحصیلان آن حمایت مادی و معنوی انجام می‌گیرد.

مجتبی کاروان، رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به فعالیت چهار کمیته کانی‌های فلزی و غیرفلزی، سنگ‌های تزئینی و ساختمانی، صنایع معدنی و فلزات و سنگ‌های گرانبها ذیل این کمیسیون گفت: کمبود بازرگان و دانش بازرگانی از جمله مشکلات اقتصاد کشور است، چون بازرگانی به اندازه صنعت و تولید رشد نکرده و برخی تولیدکنندگان و صنعت‌گران از عرضه و صادرات تولیدات خود ناتوان هستند؛ بنابراین کمیسیون معادن اتاق اصفهان به توانمندسازی و تربیت بازرگان حوزه سنگ فرآوری شده اهتمام ورزید.

وی با بیان اینکه دنیا به سوی تولید و صادرات سنگ مصنوعی تزئینی می‌رود، افزود: ایران سرشار از ذخایر سنگ طبیعی است و به دلیل ضعف در حوزه بازرگانی، تولیدکنندگان از عرضه آن به بازار‌های خارجی ناتوان هستند.

کاروان با تأکید بر تداوم حمایت از دانش‌آموختگان دوره فروش و بازاریابی صادراتی صنعت سنگ در اتاق بازرگانی اصفهان، ادامه داد: امیدوارم در آینده به وجود این همه بازرگانان سنگ ساختمانی در استان ببالیم.

در ادامه روسای کمیته‌های چهارگانه ذیل کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان، پایش مستمر فضای کسب‌وکار بخش معدن استان و کشور، تزریق نگاه توسعه‌ای و بلندمدت به فعالان این حوزه، ایجاد سازوکار‌های عارضه‌یابی محیط کسب‌وکار معدن، تلاش برای ارتقای جایگاه این کمیسیون در نظام تصمیم‌سازی بخش معدن کشور و ایجاد شبکه سراسری تعامل با واحد‌های گوناگون و تشکل‌های مرتبط در سراسر کشور را از جمله اهداف و چشم‌انداز‌های این کمیسیون در طول چهار سال گذشته دانسته و مهم‌ترین اقدامات این کمیسیون در حوزه‌های بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع تولید بخش معدن و صنایع معدنی، تکمیل زنجیره تأمین و تولید مواد معدنی، توانمندسازی اعضا را تشریح کردند.

همچنین ضمن اشاره به برگزاری مجموعاً ۱۸۵ جلسه از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ از سوی کمیسیون معادن اتاق اصفهان، تعداد مصوبات این کمیسیون در این سال‌ها به ترتیب ۶۵، ۴۷، ۴۵ و ۳۴ (در ده ماهه ۱۴۰۱) مصوبه عنوان شد.

حسام‌الدین فرهادی‌نسب مشاور کمیسیون معادن نیز بیان کرد: تعامل با بخش حکمرانی کشور برای رفع تعارضات و ارائه پیشنهادات کاربردی، حضور در جلسات کارگروه ویژه امور معادن کشور، حضور مستمر در جلسات ماهیانه کمیسیون معادن اتاق ایران، اخذ خط اعتباری ویژه برای فعالان حوزه معدن استان جهت دریافت تسهیلات، پیشنهاد طرح نظام‌مند شدن محاسبه و دریافت حقوق دولتی معادن، امضای تفاهم‌نامه با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و ایمیدرو، توجه ویژه به تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی تخصصی، تدوین طرح اصلاح قانون معادن کشور، برگزاری میز توسعه صادرات صنعت سنگ کشوری برای نخستین بار در اصفهان و پیگیری مطالبات اعضا در مجامع تخصصی حوزه معدن از جمله مهم‌ترین اقدامات این کمیسیون بود.

در ادامه فعالان حوزه معدن استان به بیان نظرات خود درباره عملکرد کمیسیون معادن اتاق بازرگانی و طرح دغدغه‌های خود پرداختند که لزوم حمایت از دانش‌آموختگان دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صادراتی صنعت سنگ ساختمانی از جمله درخواست‌های آن‌ها بود.

همچنین سیامک حاج‌سیدجوادی، پژوهشگر و تحلیلگر ارشد بین‌المللی تولید و بازرگانی صنعت سنگ ساختمانی و مدرس دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صادراتی صنعت سنگ ساختمانی با تقدیر از برگزاری این دوره توسط کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در این دوره درباره بازار ۵۲ کشور تحقیق و مطالعه شد و در نهایت استراتژی ورود به بازار سنگ ۲۰ کشور تشریح گردید. باید اذعان داشت مشابه این اقدام در هیچ‌کدام از اتاق‌های بازرگانی کشور انجام نشده است و این دوره و مطالعات انجام‌گرفته برای آن می‌تواند به برگ برنده اتاق اصفهان و الگویی برای سایر صنایع تبدیل شود. تعدادی از شرکت‌کنندگان از اواسط برگزاری این دوره موفق به ورود به حوزه صادرات سنگ شدند که نشان از کیفیت بالای آن دارد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده