تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۵۴
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۳۲۹۸۱۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
تحلیلگر ارشد بازار‌های جهانی سنگ مطرح کرد؛

سبقت سنگی ترکیه از ایران

‌می‌متالز - ترکیه گوی سبقت را از ما در صادرات سنگ ربوده و با تمرکز بر صادرات پیشتازی می‌کند و با ظرفیت ۱۲ میلیون تن تولید بیش از ۱۱ میلیون تن را فقط به صادرات اختصاص داده است، اما شرایط برای ایران کاملا برعکس ترکیه است.

به گزارش می‌متالز به نقل از جهان صنعت نیوز - منیر حضوری: با اینکه صنعت سنگ ایران دارای مزیت نسبی و جزو رتبه‌های برتر دنیاست، اما جایگاه مورد انتظار را ندارد و با سهم کمتر از یک درصدی در صادرات شرایط چندان نامساعدی دارد. هرچند بار‌ها مسوولان بر طبل وجود ۲ هزار معدن سنگ کوبیده‌اند، اما به باور کارشناسان بیش از آنکه به دارایی‌ها توجه کنیم باید بررسی کنیم که برای آن‌ها چه کرده‌ایم؟! سوال مهم این است که برای این دسته از معادن سنگ کشور چه اقداماتی را انجام داده‌ایم و چه شرایطی را جهت توسعه فراهم کرده‌ایم؟!

جالب است بدانیم کشور ترکیه گوی سبقت را از ما ربوده و با تمرکز بر صادرات پیشتازی می‌کند و با ظرفیت ۱۲ میلیون تن تولید بیش از ۱۱ میلیون تن را فقط به صادرات اختصاص داده است، اما شرایط برای ایران کاملا برعکس ترکیه است.

سیامک حاج سیدجوادی تحلیلگر ارشد بازار‌های جهانی سنگ در گفتگو با جهان صنعت نیوز به تحلیل شرایط صادرات سنگ در ایران پرداخت:

تعداد بازدید : 3

۱۰ درصد تولید سنگ ایران برای صادرات باقی می‌ماند

حاج سیدجوادی گفت: همیشه مطرح می‌کنیم که سهم ما از بازار‌های جهانی کم است. در این خصوص باز به همان مورد ترکیه اشاره می‌کنم. این کشور با ظرفیت ۱۲ میلیون تن تولید بیش از ۱۱ میلیون تن را فقط به صادرات اختصاص داده است. به هر حال مدت ۳۰ سال است که ترک‌ها تلاش می‌کنند به این سطح برسند و الان به این حجم از فرآوری رسیده‌اند که نصف آن را به صورت بلوک صادر می‌کنند و نصفش را هم فرآوری می‌کنند و حالا به رقم ۲ میلیارد و دویست میلیون دلار دست یافته‌اند. این در حالی است که تقاضای بازار داخلی ترکیه آنقدر‌ها زیاد نیست و ۱۰ درصد تولید بازار داخلی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما شرایط برای ایران کاملا برعکس است. به این صورت که چیزی حدود ۹۰ درصد تولید در بخش داخلی مصرف می‌شود و تنها ۱۰ درصد برای صادرات باقی می‌ماند. با اینکه ما پیک ۱۳ میلیون تن تولید را داشته‌ایم، اما الان به ۸.۵ میلیون تن رسیده‌ایم. علاوه‌بر مشکلاتی که باعث شده به این ظرفیت برسیم، مساله این است که کشور ۵۰ میلیون مترمربع در سال مصرف سنگ دارد که اگر بخواهیم این نیاز را تامین کنیم چیزی از حجم تولید برای صادرات باقی نخواهد ماند.

ایران می‌تواند صادرکننده سنگ شود؟

تحلیلگر ارشد بازار‌های جهانی بیان کرد: ظرفیت تولید اسمی پروانه‌های استخراجی که کشور صادر کرده چیزی حدود ۳۰ میلیون تن است در حالی که امروز با ۸ میلیون تن پیش می‌رویم. به این ترتیب اگر می‌خواهیم مشکل صادرات را حل کنیم نخست باید مشکل تولید را حل کرد. اگر می‌خواهیم به رقم‌های میلیاردی در صادرات دست یابیم باید تولید کشور به همان میزان افزایشی شود. مبنا را بر این بگذاریم که حداقل اگر می‌خواهیم به اندازه ترکیه وارد بازار شویم ۱۰ میلیون تن اضافه تولید برای بازار صادراتی داشته باشیم. برای این مساله باید در معادن کشور متمرکز شویم، ضمن اینکه خوشبختانه ظرفیت اضافه کردن ۱۰ میلیون تن را داریم تا بتوانیم ۸ میلیون تن برای بازار داخلی تولید و چندین برابر آن هم برای بازار‌های صادراتی در نظر بگیریم.

منبع: جهان صنعت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده