تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۹۴۸۲۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رئیس هیات‌مدیره شرکت‌ سازان سنگ سالار

قطعی یک‌ماهه گاز؛ شوک بزرگی به تولید سنگ‌های ساختمانی

‌می‌متالز - قطعی پی درپی حامل‌های انرژی حالا به روتین صنعت تبدیل شده است و تولیدکنندگان، دیگر نمی‌دانند با کدام یک باید دست و پنجه نرم کنند؛ قطعی گاز در زمستان، خاموشی‌های اجباری در تابستان، تورم تولیدکننده و افزایش قیمت مواد اولیه واحد‌های تولیدی، نوسانات ارزی و هزاران معضل دیگر، مواردی هستند که صاحبان کسب و کار برای تولید باید با همه آن‌ها مواجه شوند. تولیدکنندگانی که در تابستان با چالش برق مواجه هستند، با سرمای شدید زمستانی، محدودیت‌هایی در استفاده از گاز دارند که موجب تعطیلی آن‌ها شده است.

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که با اینکه بنا بر قانون بهبود محیط کسب و کار دولت موظف به جبران زیان‌های بخش خصوصی و واحد‌های تولیدی است؛ اما هنوز خبری از بسته حمایتی نیست. در ماده ۲۵ این قانون به صراحت ذکر شده است که صنایع نباید در اولویت قطع انرژی باشند و اگر قرار به قطع انرژی است، باید نحوه جبران خسارات ناشی از این اقدام پیش‌بینی شود. اما این قانون رعایت نمی‌شود و اجرای آن به دلخواه صورت می‌گیرد.

سید‌محمد دهقان، رئیس هیات‌مدیره شرکت‌سازان سنگ سالار معتقد است امسال سال دشواری برای تولید بود و در شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های خارج از شهرک‌های صنعتی، در تابستان قطعی برق و در زمستان قطعی گاز به صورت یک ماه مستمر وجود داشت و همزمان با آن نیز هفته‌ای سه روز قطعی برق داشتیم.

افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید در نتیجه افزایش نرخ ارز

خوشبختانه مواد اولیه موردنیاز برای تولید واش بتن‌های آنتیک و سنگ‌های صنعتی از داخل کشور تامین می‌شود. اما در بسیاری از لوازم یدکی، ماشین‌آلات، بورد‌های الکتریکی، قطعات مکانیکی و برقی و تجهیزات موردنیاز برای فینشینگ و فرآوری این محصولات نیازمند واردات هستیم. افزایش نرخ ارز به صورت سرسام‌آور باعث افزایش شدید هزینه‌های تولید شده است.

رئیس هیات‌مدیره شرکت‌سازان سنگ سالار با اعلام این مطلب گفت: هر روز یکسری مشکلات و مسائل غیر‌قابل پیش‌بینی در اقتصاد کلان رخ می‌دهد که به صورت مستقیم روی تولید تاثیر می‌گذارد. با نگاه به لایحه بودجه متوجه می‌شویم که میزان افزایش سهم بودجه از مالیاتی که سال آینده قرار است از صنعت اخذ شود، رشد ۵۰ درصدی داشته است.

سید‌محمد دهقان افزود: اتفاقی که افتاده این است که واردات با توجه به افزایش نرخ ارز توجیه ندارد. زمانی که نرخ ارز افزایش یابد باید منتظر رونق صادرات باشیم، اما در شرایط فعلی با توجه به محدودیت‌های تولید، محصول آنچنانی تولید نمی‌شود تا بتوان آن را صادر کرد.

وی افزود: در نهایت این مشکلات باعث تعطیلی برخی کارخانه‌ها شده و این موضوع دردناک است. به دلیل مشکلات موجود، فعال‌سازی مجدد این کارخانه‌ها، هزینه زیادی را می‌طلبد. تنها راهکار، افزایش تولید ناخالص داخلی است که این موضوع از طریق تولیدکنندگان و صنعتگران باید محقق شود. متاسفانه در حال حاضر صنعتگران با مشکلات بسیاری مواجه هستند. در حالی که از کشور‌های مختلف مثل ترکیه، امارات و عمان برای تولیدکنندگان درخواست‌های مختلفی از جمله اعطای١٥ سال معافیت مالیاتی، ۲۰ سال آب و برق مجانی و... برای سرمایه‌گذاری و انتقال کارخانه ارسال می‌شود.

سال دشوار برای تولید

یکی از بزرگ‌ترین معضلات تولیدکنندگان، همزمانی قطع گاز و برق در زمستان امسال بود. این قطعی برق باعث شد کارخانه‌های سیمان هم نتوانند تولید داشته باشند و تولید سیمان کاهش پیدا کرد و بعضی از کارخانه‌ها تعطیل شد. در نتیجه وقفه‌ای در تولید ایجاد شد به این صورت که در سال گذشته حدود یک ماه کارخانه ما تعطیل بود.

رئیس هیات‌مدیره شرکت‌سازان سنگ سالار با اعلام این مطلب گفت: امسال با توجه به سرمای شدیدی که وجود داشت، تمام شهرک‌های صنعتی قطعی گاز داشتند و در کنار آن هفته‌ای سه روز نیز قطعی برق داشتیم. این موضوع باعث شد تا در روز‌هایی که برق و گاز نداشتیم، فعالیت کارخانه متوقف شود.

وی افزود: امسال، سال دشواری برای تولید بود و در شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های خارج از شهرک‌های صنعتی، در تابستان که قطعی برق و در زمستان که قطعی گاز به صورت یک ماه مستمر وجود داشت و همزمان هفته‌ای سه روز نیز قطعی برق داشتیم.

دهقان درباره سایر مشکلات تولید گفت: مشکلات تولید شامل مشکلات بانکی، مالیات و بیمه است که همه شرکت‌ها و کارخانه‌ها با آن مواجه هستند. اما مشکلی که در این زمینه برجسته بوده شامل وضع قوانین دست و پا‌گیر و خلق‌الساعه است. طی یک تا دو سال اخیر بحث تحریم‌ها بسیار حادتر شد و مشکلات ارزی قضیه را پیچیده‌تر کرده است.

تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی؛ مشکلات صادراتی

یکی از مشکلات صادراتی ناشی از مقررات و محدودیت‌های ارزی است که به نحوه بازگشت ارز به داخل کشور و به سامانه نیما بازمی‌گردد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت‌سازان سنگ سالار با اعلام این مطلب گفت: مشکل بعدی تحریم هاست. در نتیجه نمی‌توانیم محصولات را به نام برند خودمان صادر کنیم و این کار را باید با واسطه انجام دهیم. برای ایجاد بازار صادراتی، حضور مستمر در کشور‌ها و بازار‌های صادراتی اهمیت دارد؛ اینکه هر سال بتوانیم در نمایشگاه تخصصی کشور‌های مقصد صادراتی شرکت کنیم.

وی افزود: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این مسائل محدود شده همچنین به دلیل افزایش نرخ ارز و مشکلات ارزی و محدودیت‌های ناشی از آن، عملا صادرات در چند سال اخیر افت بسیاری داشته است. در نهایت به صورت مستقیم به کشور‌های همسایه، کشور‌های حوزه CIS و روسیه صادرات داریم. به کشور چین نیز در قالب دو پروژه به شانگ‌های چین صادرات داشته ایم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده