تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۹۳۷۹۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

صادرات سنگ تزئینی ایران به کشور‌های اروپایی

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر با بیان اینکه سنگ‌های تزئینی ایران به ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، چین، هند و عراق صادر می‌شود، گفت: سنگ‌های معادن ایران از لحاظ کیفیت و مرغوبیت در دنیا بی رقیب هستند.

به گزارش می‌متالز، امین ابراهیمی بردر درباره وضعیت اکتشاف و بهره‌برداری فعالیت‌های صنایع و معادن توسط شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر، افزود: این شرکت در بخش معادن، صنایع فلزی و کارخانجات تولیدکننده کفپوش‌های بتنی فعالیت دارد که ۱۰۰ درصد سهام این موارد هلدینگ صنایع و معادن مربوط به سازمان اقتصادی کوثر است.

معاونت توسعه و برنامه‌ریزی شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر با بیان اینکه این شرکت بیش از ۳۵ سال در بخش معادن سنگ تزئینی سابقه فعالیت دارد، اضافه کرد: در حال حاضر سه مجتمع معدنی ازنا، گوهره - خرم آباد، قروه - کردستان سنگ تزئینی تولید می‌کنند که روی هم ۸ تا ۱۰ درصد سنگ تزئینی کشور توسط این شرکت تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: سنگ چینی ازنا معادل سنگ مرمریت کارارا ایتالیا، سنگ گوهره و مرمر باباشورآب به عنوان سنگ اونیکس، گوهره خرم آباد به عنوان لایم استون رویال کرم در دنیا ثبت شده که در بازار‌های جهانی نیز بی‌رقیب هستند.

ابراهیمی بردر افزود: بخش عمده سنگ‌های مربوط به عتبات عالیات از سنگ‌های مرمر باباشوراب ساخته شده است.



۴۰ محدوده معادن فلزی طلا، مس و آهن

وی گفت: در بحث معادن فلزی که حدود ۴۰ محدوده داریم، در حال اکتشاف هستیم که تاکنون ۳ مورد در مرحله دریافت گواهی کشف و یک مورد گواهی کشف صادر شده و مابقی معادن پروانه اکتشاف دارند و در حال اکتشاف هستند.

به گفته وی، معادن فلزی این شرکت طلا، مس و آهن است.

عضو هیات مدیره شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر اظهار داشت: حوزه دیگر فعالیت این شرکت کارخانه بتلند به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده کفپوش‌های بتنی با فنّاوری ریکرز آلمان است که کفپوش‌های تولیدی آن ازنظر استاندارد کیفی بالاترین کیفیت را در کل ایران دارد.

ابراهیمی بردر تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ با شروع فعالیت تیم ما در این شرکت، سود کلی این شرکت بین ۳ تا ۳.۵ برابر رشد پیدا کرد، البته در گذشته نیز شرکت‌های صنایع و معادن کوثر زیان ده نبوده‌اند، اما امسال به رشد خوبی رسیده‌ایم و به نظر می‌رسد برای سال آینده این رشد چند برابر افزایش یابد.

وی عدم تحقق رشد کافی سود این شرکت را عدم شناخت بازار سنگ و نقاط مزیتی سنگ‌های کشور عنوان کرد و افزود: پیش از این وجود چنین گپ‌هایی باعث می‌شد که شرکت به سود واقعی خود نرسد.

صادرات سنگ تزئینی ایران به کشور‌های اروپایی

معاونت توسعه و برنامه‌ریزی شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر گفت: اکنون علاوه بر تامین بازار داخلی، سنگ‌های تزئینی ایران به ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، چین، هند و عراق صادر می‌شود که برای کشور ارزآوری خوبی به همراه دارد.

وی افزود: البته در بحث صادرات سنگ‌های تزئینی شرکت‌های دولتی مشکلات خاص خود را دارند، زیرا ترازی که شرکت‌های فولادی دارند ارزش آن را دارد که این کار توسط خود شرکت انجام شود و ریسکش توسط سازمان پذیرفته می‌شود، اما ریسکش برای معادن سنگ تزئینی بالاست.

ابراهیمی بردر یکی از مقاصد خوب صادراتی سنگ تزئینی مرمر ایران را چین دانست و ادامه داد: در سفری که رییس جمهوری به کشور چین داشتند ارتباطات خوبی برقرار شده که در انتظار ابلاغ آن‌ها هستیم.

ابراهیمی بردر یکی از مشکلات ساختار اقتصادی این صنعت را گرانی فاینانس و خدمات مالی در کشور دانست و تصریح کرد: فاینانس و خدمات مالی باید توسط بانک‌ها ارایه شود، اما به دلیل پرریسک بودن فعالیت‌های اکتشافی و معدنی، بانک‌ها این کار را قبول نمی‌کنند و در واقع بدون پشتیبانی بانک‌ها و نهاده‌های مالی فرایند اکتشاف عملی نیست.

وی اضافه کرد: نکته این است که اگر این ریسک پذیرفته شود به علت درامد‌های بالایی که در آینده خواهند داشت این صنایع سوددهی دارند، اما بانک‌ها به دلیل تراز مالی و سوددهی کوتاه‌مدت وارد این پروسه طولانی‌مدت نمی‌شوند که این نقطه ضعف اصلی صنایع معدنی ایران است.

رفع ۷۰ درصد مشکلات صنایع و معادن در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اقتصادی کوثر

عضو هیات مدیره شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر گفت: در نمایشگاه مساله محور دستاورد‌های سازمان اقتصادی کوثر، شرکت ما در سه حوزه اکتشاف، برش سنگ تزئینی و طرح اختلاط و ارتقای کیفیت کارخانه بتلند مشکلاتی را مطرح کردند که تقریباً برای ۷۰ درصد مشکلات ما توسط شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها راه‌حل‌های خوبی پیدا شد.

وی اضافه کرد: شرکت رویش کوثر سایتی را تعبیه کرده که طی توافق با شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در آن درخواست خود را ارائه می‌دهند و توسط رویش کوثر قرارداد‌های همکاری منعقد می‌شود.

نخستین رویداد نمایشگاهی مساله محور سازمان اقتصادی کوثر روز سه‌شنبه دوم اسفندماه در سالن ۳۸ A محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شد و روز جمعه - پنجم اسفندماه ۱۴۰۱ با ارائه دستاورد‌های شرکت‌های تابعه و حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها به کار خود پایان داد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده