تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۷۶۸۵۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

۸۰۹ معدن سنگ غیرفعال باید تعیین تکلیف شوند/ هدف‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات سنگ تا ۱۴۰۴

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: ۸۰۹ معدن سنگ غیرفعال در کشور وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند.

به گزارش می‌متالز، سیف‌الله امیری در آیین افتتاح نمایشگاه سنگ محلات اظهار کرد: محلات دو میلیون تن تولید سنگ دارد و سنگ تراورتن در دنیا بینظیر و تک است.

وی با بیان اینکه میزان ذخایر جهان در بررسی‌های جدید در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۱ میلیارد تن تخمین زده شده است، تصریح کرد: میزان ذخایر کشور ۴.۵ میلیون تن سنگ تزیینی است که این آخرین اطلاعات در به روزرسانی‌ها و دقیق است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: تعداد معادن سنگ‌های تزیینی در سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار و۹۷۶ فقره و تعداد واحد‌های فرآور ۴ هزار و۲۰۰ واحد ثبت شده است و در رتبه بندی سنگ‌های تزیینی ایران بعد از چین، هند و ایتالیا در رتبه چهارم قرار دارد.

امیری با بیان اینکه میزان ظرفیت اسمی در کشور ۳۰ میلیون تن سنگ تزئینی، میزان مصرف سنگ کشور ۶۵ میلیون تن سنگ بریده است، بیان کرد: در ۶ ماه اول سال ۲ هزار و۱۸۸ فقره معدن در کشور وجود دارد که ۱۳۵۴ معدن فعال و ۸۰۹ غیر فعال است که باید تعیین تکلیف شود.

وی اظهار کرد: میزان صادرات سنگ خام یک میلیون تن در گذشته بوده که به ۹۵۰ هزار تن کاهش پیدا کرده و دلیل کاهش آن روی آوردن واحد‌های صنعتی به سمت سنگ‌های فرآوری شده و بریده شده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تاکید کرد: هدف‌گذاری یک و نیم میلیارد دلار صادرات سنگ تا سال ۱۴۰۴ انجام شده که در حال حاضر این عدد یک و نیم میلیون دلار است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده