تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۷۶۸۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار مرکزی:

بخش خصوصی به تغییر رویکرد هپکو اعتماد کرد

‌می‌متالز - استاندار مرکزی گفت: بخش خصوصی با سفارش ماشین آلات معدنی به هپکو، به تغییر رویکرد این شرکت در تولید اعتماد کرد.

به گزارش می‌متالز، دکتر فرزاد مخلص الائمه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱ در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی سنگ نیم ور محلات با اشاره به ابلاغ سند تحول دولت مردمی در اسفندماه سال گذشته گفت: در سند تحول ۲۳ برنامه اجرایی در ۳۷ بخش تعریف شده است که یکی از بخش‌ها به حوزه معدن و صنایع معدنی باز می‌گردد. نگاه‌های تحولی دولت در قالب چرخش‌های تحولی در این حوزه با دقت و مشورت فعالان بخش معدن تدوین شده است و دستگاه‌های اجرایی موظفند در سه افق زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اقدامات متعدد را اجرایی کنند تا شاهد تحول در حوزه معدن باشیم.

وی با اشاره به نشانگر‌های وضعیت مطلوب در سند تحول دولت، گفت: افزایش نسبت میزان استخراج مواد معدنی به کل ذخایر اکتشاف شده، افزایش سهم این بخش در حوزه ناخالص داخلی و خالص تجارت کشور در این سند مدنظر قرار گرفته است.

مخلص الائمه با بیان اینکه ایران رتبه نخست ذخایر هیدروکربنیک را در اختیار دارد، گفت: ایران با موقعیت ژئوپلی اکونومیک و قرار گرفتن در کانون بیضی انرژی جهان که ۷۰ درصد ذخایر نفت و گاز جهان در این بیضی قرار دارد، اهمیت بالایی دارد، همچنین شهر محلات در کانون و دایره‌ای به شعاع ۳۰۰ کیلومتر از خاک کشور قرار گرفته که ۷۰ درصد ذخایر سنگ کشور در این شعاع قرار دارد.

وی تصریح کرد: اقتصاد کشور به دلیل تصمیمات گذشته کاملا وابسته به نفت است و طبق فرموده مقام معظم رهبری این وابستگی مایه فروریختگی شده است و با توجه به اطلس پیچیدگی جهان، اقتصاد ایران تا ۷۷ درصد وابسته به نفت و مشتقات نفت است.

استاندار مرکزی گفت: ایران کشوری است که برپایه معادن استوار است و در سند تحول نیز باید سهم صادرات غیرنفتی به صورت واقعی ارتقا داده شود و معادن در این بخش قرار می‌گیرند که باید در افق زمانی نزدیک دچار تحول شوند. باید صادرات محصولات معدنی فرآوری شده نیز افزایش یابد و در کنار آن سرمایه گذاری بر فعالیت‌های اکتشافی و بهره برداری در خارج از کشور نیز که در سند تحول ذکر شده رونق یابد، همچنین باید از تمرکز در استخراج و فروش به سمت تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش و توسعه اقدامات حرفه‌ای با محوریت افراد حقوقی حرکت کنیم.

وی با اشاره به فرسودگی ماشین آلات معدنی در کشور که باعث باز شدن بازار واردات ماشین آلات معدنی خاصه ماشین آلات دست دوم در کشور شده است، گفت: حمایت از صنایع موجود در کشور که می‌تواند بخشی از نیاز کشور را در این عرصه تامین کند جزو سیاست‌های دولت است و هپکو به عنوان تولیدکننده ماشین آلات راهسازی که ظرفیت تولید ماشین آلات معدنی را دارد می‌توان در این عرصه فعال باشد. بخش خصوصی فعال در حوزه معدن به تغییر رویکرد هپکو اعتماد کرد و به این شرکت سفارش تولید ماشین آلات معدنی را داد.

مخلص الائمه با تاکید بر اینکه اگر لازم است واردات ماشین آلات سنگین مانند ماشین آلات معدنی به کشور صورت گیرد این امر باید در قالب اقدام شرکت‌های معتبر انجام گیرد و نباید اجازه داد که گورستان ماشین آلات معدنی دست دوم در کشور توسعه یابد، بر لزوم رفع شکاف فناوری و بهره وری پایین به عنوان آنچه مدنظر دولت قرار دارد، تاکید کرد.

وی با بیان اینکه تعارضات منطقه‌ای و محلی گاهی مشکل آفرین می‌شود، گفت: دولت بر بهره مندی مردم ساکن در اطراف معادن، از درآمد‌های معدنی تاکید دارد و باید ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن در مناطق مجاور معادن هزینه شود که در ادوار گذشته این امر اجرایی نشده است و شاهد نقص در اجرای قانون مربوطه هستیم، البته در بودجه ۱۴۰۱ این امر مورد توجه قرار گرفته است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های تسهیلگری جزو ضرورت هاست و زمانی که تسهیل امور با مشارکت بخش خصوصی، دولتی، علمی و پژوهشی در کشور ایجاد شود می‌توان توسعه این بخش را شاهد بود، گفت: ۳۰۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی محلات برای استقرار واحد‌های صنعتی سنگ اختصاص یافت که ۲۰۰ واحد مستقر شده اند، همچنین حمایت از خوشه سنگ محلات و برگزاری دوره‌های آموزشی شرکت‌های صنعتی در برنامه کاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده