تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۷۵۷۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک کارشناس ماشین آلات معدنی و عمرانی در خصوص واردات ماشین آلات معدنی عنوان کرد؛

گرانی ماشین آلات معدنی، مشکل اصلی واردات

‌می‌متالز - کارشناس ماشین آلات معدنی و عمرانی در خصوص واردات ماشین آلات معدنی گفت: مجوز‌ها راحت‌تر شده و قوانین دست و پا گیر حذف شده، اما همچنان این پروسه با سختی‌هایی همراه است.

به گزارش می‌متالز، به گفته رضا محتشمی‌پور معاون وزیر صمت، در یکی دو سال گذشته واردات ماشین آلات صنعتی با مشکلاتی مواجه بوده و همین امر موجب کندی فعالیت‌های معدنی شده، اما این مشکل در چند ماه گذشته تعدیل شده و برای واردات ماشین آلات معدنی که نمونه مشابه داخلی ندارند و کمتر از ۵ سال کار کرده‌اند مشکلی وجود ندارد.

محسن سید صالحی، کارشناس ماشین آلات معدنی و عمرانی در این خصوص،  اظهار کرد: واردات ماشین آلات معدنی تا حدودی تسهیل شده، اما الان مشکل عمده این است که امکان خرید ماشین آلات نو از خارج از کشور بسیار کم است و دلیل آن گرانی این ماشین آلات و همچنین تحریم‌هاست.

وی افزود: در حال حاضر کشور‌های غربی و ژاپنی این ماشین آلات را به ایران نمی‌فروشند و واردات این ماشین آلات از چین و روسیه و... هم با واسطه انجام می‌شود و قیمت بیشتری نسبت به کمپانی اصلی دارد و این باعث می‌شود قیمت ماشین آلات نو برای معدنی‌ها به ویژه پیمانکاران قیمت بالایی باشد. در حال حاضر به دلیل قیمت بالا فقط شرکت‌های خصولتی و معدنی بزرگ توان خرید ماشین آلات معدنی را دارند.

کارشناس ماشین آلات معدنی و عمرانی ادامه داد: به همین دلیل تعداد زیادی از معدن کاران و پیمانکاران معدنی به دنبال خرید ماشین آلات دست دوم هستند و ماشین آلات دست دوم خوب در کشور‌های اطراف به راحتی پیدا نمی‌شود و اگر هم بشود باید سریع امکان خرید و حواله پول مهیا شود و مسائل ثبت سفارش و... هم، زمان بر است و بسیاری از مواقع این موارد با هم مچ نمی‌شود. ثبت سفارش و برقراری ارتباط با بانک مرکزی برای تامین ارز زمان می‌برد و در چنین شرایطی خرید ماشین آلات دست دوم که با سرعت عرضه می‌شود و به فروش می‌رسد عملی نیست.

قوانین دست و پا گیر واردات ماشین آلات حذف شده است

سید صالحی تصریح کرد: مجوز‌ها راحت‌تر شده و قوانین دست و پا گیر حذف شده، اما همچنان این پروسه با سختی‌هایی همراه است.

وی در رابطه با بحث تولید داخل بیان کرد: هپکو به میزان خیلی کم و بیشتر در زمینه ماشین آلات عمرانی فعال است و شرکت‌های دیگری نظیر شرکت دلتا راه ماشین که در شهر صنعتی پرند فعالیت می‌کند، با اینکه از هپکو بسیار کوچکتر است، اما به شکل مناسب‌تری ماشین آلات عمرانی را تولید می‌کند.

این کارشناس ماشین آلات معدنی و عمرانی افزود: این شرکت‌ها قرارداد‌هایی با شرکت‌هایی نظیر گل گهر، شرکت ملی مس و... هم منعقد کرده‌اند، اما به دلیل تحریم‌ها و به این دلیل که امکان تولید کامپوننت‌ها و اجزای اصلی ماشین آلات معدنی در ایران وجود ندارد، اجرایی نشده‌اند.

سید صالحی گفت: تولید کنندگان داخلی بیشتر بخش فلزکاری ماشین آلات را در داخل انجام می‌دهند و اگر نتوانند کامپوننت‌های اصلی را تامین کنند، این قرارداد‌ها پیش نمی‌رود.

وی بیان کرد: این قرارداد‌ها وجود دارد و دائما هم به آن‌ها اشاره می‌شود، اما با وجود تمام این قرارداد‌ها در یکی دو سال گذشته تنها یک دامپ تراک ۶۰ تنی با اجزای عمدتا خارجی ساخته شده و در حال حاضر به صورت آزمایشی در حال کار است و حتی اگر هم عملکرد خوبی داشته باشد ارزش زیادی ندارد چرا که نه تجاری سازی شده و نه توان تولید آن به صورت انبوه وجود دارد و حتی اگر تولید انبوه هم شود، بسیار کوچک است و نیاز بسیاری از معادن کوچک را نمی‌تواند برآورده کند.

باید به اجرایی شدن برجام امیدوار باشیم

این کارشناس ماشین آلات معدنی و عمرانی اظهار کرد: شرایط به خاطر تحریم‌ها خوب نیست و تامین ماشین آلات سخت است و باید امیدوار باشیم که برجام اجرایی، تحریم‌ها برداشته و مسیر‌های بانکی باز شود تا نیازمندان به این ماشین آلات بتوانند از طریق تسهیلات بانکی و یوزانس و فاینانس ماشین آلات نو خریداری کنند و به صورت زمان دار اقساطش را پرداخت کنند.

سید صالحی افزود: اکنون این تسهیلات ایجاد شده، اما کمک زیادی به اینکه این ماشین آلات در سطح کشور به صورت اساسی تامین شود نکرده و گاهی مواردی بوده که توانسته اند از این تسهیل شدن مسیر استفاده کنند، اما در حقیقیت در سطح کلان تاثیر چندان زیادی ندارند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده