تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۶
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۹۸۳۰۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران:

نبود آموزش، صنعت سنگ تزئینی را به مخاطره انداخته است

‌می‌متالز - رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: ضعف بزرگ صنعت سنگ تزئینی، استادکار محور بودن آن است که همین موضوع مخاطرات زیادی در بخش معدن ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز، «رضا بستامی» امروز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی معدن ایران و انجمن سنگ ایران اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران، بزرگترین ان جی اوی معدنی کشور و تنها تشکلی در این حوزه است که قانون دارد.

وی بیان‌داشت: این سازمان اکنون دارای ۴۵ هزار عضو حقیقی و حقوقی است که ۱۲ هزار نفر آن‌ها پروانه اشتغال دارند.

بستامی با اشاره به وجود حدود ۱۲ هزار معدن در سطح کشور که فقط ۶ هزار و ۵۰۰ مورد آن‌ها فعال است، گفت: عواملی نظیر کمبود یا نبود سرمایه، نبود علم کافی نزد بهره بردار، معارضان محلی و دولتی و غیره، از جمله دلایل غیرفعال بودن بیش از نیمی از معادن کشور است.

وی یادآور شد: از بین ۸۱ نوع ماده معدنی موجود در کشور، بیشترین آن‌ها مربوط به سنگ تزئینی است که به‌ویژه در چند استان از جمله اصفهان، فارس، لرستان، مرکزی، یزد و آذربایجان‌های شرقی و غربی قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ادامه‌داد: مشکل اصلی در صنعت سنگ تزئینی، استاد کار محور بودن استخراج آن است، به‌طوری که بیش از ۹۰ درصد معادن این بخش را شامل می‌شود.

وی اضافه‌کرد: همچنین در این حوزه فقط در معادن سطحی کار کرده‌ایم و معدن زیرزمینی نداریم.

بستامی خاطرنشان‌کرد: در این زمینه آمادگی داریم تا با ارتقای آموزشی پرسنل و کارگران، ذخایر سنگ تزئینی را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه بهترین کارخانه‌ها را در کشور در اختیار داریم که از نظر تجهیزات و امکانات حتی از کارخانجات ایتالیایی بالاتر هستند، اما در زمینه تولید، گریدبندی و بسته‌بندی مشکل داریم که نیازمند آموزش است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران همچنین با اشاره به اینکه بزرگترین حوادث معدنی در بخش سنگ اتفاق می‌افتد، آن را ناشی از استادکار محور بودن این صنعت برشمرد و تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا حوادث را در سطح کارخانجات و معادن کاهش دهیم.

وی یکی دیگر از نگرانی‌ها در این صنعت را باطله‌های معدنی و لزوم مدیریت آن‌ها برشمرد تا به بهانه‌ای برای تعطیلی آن‌ها از سوی دستگاه‌هایی همچون محیط زیست و منابع طبیعی تبدیل نشود.

در راستای دانش‌افزایی، آموزش و پرورش منابع انسانی متخصص و مهارت آموخته در حوزه صنعت سنگ و صنایع وابسته، همچنین با آرمان هم‌افزایی و بهره‌مندی دوسویه از توان علمی، فنی و اجرایی، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی معدن ایران و انجمن سنگ ایران منعقد شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده