تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۹۴۵۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مصوبه واردات ماشین‌آلات راهسازی مغایر با اقتصاد مقاومتی است

‌می‌متالز - فعال کارگری هپکو گفت: تأکیدات رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل حجت را بر همه تمام کرده و تصمیم اخیر نمایندگان برای واردات ماشین‌آلات راهسازی مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش می‌متالز، سید امیر میرناصری ضمن انتقاد از مصوبه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر واردات ماشین‌آلات راهسازی اظهار داشت: در خصوص این مصوبه امید داشتیم که انجام نشود، ولی متأسفانه انجام شد و اطلاع داریم که حدود ۲۶۵۰ دستگاه راهسازی درخواست وزارت راه بوده است.

وی ادامه داد: این تعداد در قالب دستگاه‌هایی بود که تماماً در طول ۴۰ سال گذشته در شرکت هپکو تولید می‌شده و الآن هم در حال تولید است و واقعاً مشخص نیست چرا تا این حد اصرار بر واردات دستگاه‌های دست‌دوم با برند‌های مختلف وجود دارد.

این فعال کارگری شرکت هپکو تصریح کرد: ازهر نظر که حساب کنیم این کار به‌شدت غیرمنطقی و غیر باور است درحالی‌که شرکت هپکو بالغ‌بر ۵۰ سال است که ماشین‌آلات راهسازی را در ایران تولید می‌کند.

میرناصری اذعان داشت: در طول چند سال گذشته که شرکت هپکو دچار مشکلات فراوان شده بود چندین بار مسوولین مختلف دولت گذشته در این شرکت حضور پیدا کردند و تفاهم‌نامه و حتی قرارداد سه‌جانبه ساخت ۲۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات برای راهداری‌ها را با هپکو امضا کردند و در دولت جدید نیز مرحوم رستم قاسمی طی بازدیدی که در تیرماه سال جاری از شرکت داشت به این تفاهم‌نامه پایبند بودند.

وی اضافه کرد: الآن واقعاً مشخص نیست چرا وزیر راه و شهرسازی تن به چنین خواسته کاملاً متضاد با منویات رهبری و دستورات صریح رئیس‌جمهور داده‌اند و از آن عجیب‌تر اینکه چرا مجلس محترم چنین درخواستی را که کاملاً مخالف با مصوبات قبلی مجلس در این خصوص بوده مصوب کرده است.

این فعال کارگری ادامه داد: بهانه این است که ما دستگاهی که تولید می‌کنیم دستگاهی با قطعات چینی و با کیفیت پایین است، اما این حرف واقعاً مضحک است، چراکه هپکو شرکتی است که ۵۰ سال سابقه ساخت ماشین‌آلات راهسازی را دارد و عمق ساخت داخل برخی از محصولات خود را تا ۷۰ درصد بومی کرده است.

وی افزود: دستگاه‌هایی مثل گریدر هپکو با دستگاه‌های روز دنیا به‌راحتی در حال رقابت است، لذا ادعای بی‌کیفیت بودن تولیدات هپکو به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست.


هپکو برای رسیدن به سقف تولید نیازمند سرمایه در گردش است


میرناصری تأکید کرد: سوال اینجاست که وزارت راه ۲۵۰۰ دستگاه را در چه بازه زمانی می‌خواهد وارد کند، آیا یکجا و در طی یک سال می‌تواند این کار را انجام دهد! قطعاً این‌گونه نیست، چراکه اگر چنین باشد باید حداقل از ۱۰ تا ۲۰ برند مختلف دستگاه‌هایی را وارد کند که این فاجعه‌ای بیش نیست و ایران را به کلکسیونی از برند‌های مختلف تبدیل خواهند کرد که کار بسیار خطرناک و هزینه‌برداری برای کشور است.

این فعال کارگری شرکت هپکو خاطرنشان کرد: اگر این دستگاه‌ها در دوره‌های مختلف نیز وارد شود باید بگوییم که ظرفیت تولید هپکو در یک سال دو هزار دستگاه بوده و این را ثابت کرده‌ایم پس موضوع واردات واقعاً توجیهی ندارد چراکه ما ظرفیت تولیدی لازم را به‌راحتی و باوجود زیرساخت‌ها و تجربیات ۵۰ ساله داریم و تنها مشکل عدم داشتن نقدینگی مناسب است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به تولیدکنندگان داخلی بیان کرد: اکنون اگر هپکو در سقف ظرفیت تولید خود فعالیت نمی‌کند به دلیل نبود سرمایه در گردش است و سوال دیگری که اینجا مطرح می‌شود این است که با این شرایط ارزی چگونه می‌خواهند این حجم از واردات را انجام دهند و آیا این خرید نقدی است؟


واردات ۲۵۰۰ دستگاه ۵۰۰ شغل را از بین می‌برد


میرناصری بیان کرد: با توجه به تجربیاتی که داریم متأسفانه دستگاه‌هایی که از گمرک به ایران وارد می‌کنند اکثراً دستگاه‌های با عمر کمتر از ۵ سال ساخت نیستند و معمولاً با رنگ کردن گنجشک به‌جای قناری و تغییرات اسناد و مدارک دستگاه‌های ۱۰ الی ۱۲ ساله و حتی تا ۲۰ ساله را وارد کشور می‌کنند، این عمق فاجعه است که با رنگ زدن دستگاه و تغییر پلاک این ماشین‌آلات فرسوده را بدون نظارت واحد ناظر و کارشناس وارد می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه اکنون ایران به بهشتی برای دلالان و واردکنندگان ماشین‌آلات راهسازی تبدیل شده و سود سرشار این واردات به جیب تعدادی دلال سرازیر می‌شود و صدالبته میزان ارزی هم که از کشور خارج می‌شود در این شرایط بحرانی و حساس بسیار قابل‌توجه است.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: برخی مدعی هستند که دستگاه‌های هپکو بی‌کیفیت و چینی است درحالی‌که این محصولات با برند هپکو تولید می‌شوند و تنها حدود ۲۴ نمایندگی‌های شرکت هپکو در نقاط مختلف کشور پشتیبان و ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش این دستگاه‌ها هستند.

میرناصری اذعان داشت: با فرض اینکه کیفیت محصولات هپکو از محصولات وارداتی کمتر هم باشد آیا کسانی که اصرار به واردات دارند این فکر را نمی‌کنند که این ۲۵۰۰ دستگاه در صورت تولید در داخل می‌تواند یک اشتغال ثابت حداقل ۵۰۰ نفره مستقیم را طی ۵ سال در کشور ایجاد کند.


دولت به وعده خود برای جلوگیری از محصولات تولید داخل عمل کند


وی با بیان اینکه آقای رئیسی چندی قبل در جریان حضور در شرکت هپکو تأکید کردند واردات محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شود ممنوع است، افزود: کارگران هپکو بهترین و بیشترین ابراز محبت و استقبال را از رئیس‌جمهور داشتند و در اوج مشکلات این کارگران همواره وفادار کشور بوده‌اند و همچنان برای حفظ سرمایه عظیمی، چون هپکو در صحنه حضور دارند.

این فعال کارگری شرکت هپکو ادامه داد: به دلیل شرایط تحریم شرکت هپکو نمی‌تواند با آلمان، آمریکا و دیگر کشور‌ها قراردادی ببندد، ولی آیا در این شرایط باید به سراغ واردات دستگاه‌های مستعملی برویم که بعد از مدت کوتاهی به قبرستان ماشین‌آلات بروند؟

میرناصری با تأکید بر اینکه دولت امروز باید از تولید داخل حمایت کند و به وعده خود مبنی بر جلوگیری از واردات ماشین‌آلاتی که در داخل تولید می‌شوند عمل کند، افزود: رئیس‌جمهور باید قاطعانه مقابل واردات ماشین‌آلاتی که با رانت و فساد رقم می‌خورد بایستد چراکه تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل نیز حجت را بر همه تمام کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریمی انصاف نیست سرمایه کشور را مستقیم به تولیدکننده و کارگر خارجی و درنهایت به واردکننده بدهیم و شرایط تولیدکننده و کارگر داخلی ما مطلوب نباشد لذا از نمایندگان مجلس انتظار داریم به‌واقع انقلابی رفتار کنند و نگذارند چنین فاجعه‌ای رقم بخورد.

این فعال کارگری با تأکید بر لزوم توجه به تولید داخلی افزود: چند شرکت تولیدکننده داخلی داریم که شایسته است مسوولین به‌جای اصرار بر واردات باید به هرکدام از این مجموعه‌ها متناسب با ظرفیتشان سهمی برای تولید داخلی قائل شوند چراکه این کار علاوه بر حمایت از تولید و اشتغال‌زایی قطعاً برکاتی برای کشور خواهد داشت.

میرناصری با بیان اینکه شرکت هپکو در سال ۸۶ بیش از ۲ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات را تولید کرده است گفت: اکنون هم اعلام می‌کنیم که اگر سرمایه در گردش و سفارش وجود داشته باشد در سریع‌ترین زمان تولید را انجام خواهیم داد.


مصوبه اخیر مجلس مغایر باسیاست‌های اقتصاد مقاومتی است


فعال کارگری شرکت هپکو با تأکید بر اینکه دلسوزان کشور نباید بگذارند این اتفاق رقم بخورد تصریح کرد: رسانه‌ها امروز باید از تولید داخل با جدیت حمایت کنند و در این راستا مطالبه گر باشند.

این فعال کارگری شرکت هپکو خاطرنشان کرد: کارگران شرکت هپکو با دغدغه‌ای که نسبت به تولید داخل دارند با مصوبه اخیر مجلس به‌شدت نگران هستند لذا انتظار داریم نمایندگان برای اصلاح این مصوبه که مغایر باسیاست‌های اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید داخلی است اقدام کنند و یا شورای محترم نگهبان با رد این مصوبه به رسالت اصلی خود عمل کند.

گفتنی است نمایندگان مجلس روز یکشنبه ۷ اسفندماه در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ وزارت راه و شهرسازی را مجاز کردند در راستای نگهداری راه‌های کشور و تجهیزات توسعه راهدارخانه‌ها جهت مقابله و پیشگیری نسبت به واردات ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز راهداری با عمر کمتر از پنج سال ساخت با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام کند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده