تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۹۶۳۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

غلطک واردات روی گلوی هپکو

‌می‌متالز - واردات تداوم تولید در شرکت هپکو را به خطر خواهد انداخت.

به گزارش می‌متالز، رفیعی مدیر عامل هلدینگ هپکو گفت: شرکت هپکو بعد از ۱۰ سال رکود و تعطیلی در سال ۱۴۰۱ با حمایت مسوولان و همت و تلاش کارگران به تولید برگشته، اما مصوبه اخیر مجلس برای واردات ۵ هزار دستگاه ماشین آلات راهسازی دست دوم تداوم و شکوفایی تولید در هپکو را به خطر خواهد انداخت.

نمایندگان مجلس بر اساس بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند تا نسبت به واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز راهداری با عمر کمتر از ۵ سال ساخت با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام کند.

کاظمی مدیرعامل هپکو هم گفت: هیچ تولیدکننده داخلی در حوزه قیمت تمام شده توان رقابت با محصولات دست دوم وارداتی را ندارد و ورود ۵ هزار دستگاه ماشین آلات راهسازی ضمن نادیده‌گرفتن ظرفیت عظیم تولید داخل موجب خروج حداقل ۵۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خواهد شد و بسیاری از مشاغل را در حوزه تولید ماشین آلات راهسازی به خطر خواهد انداخت.

کاظمی ضمن تشریح ظرفیت‌های موجود در بزرگترین تولید کننده محصولات معدنی و راهسازی کشور گفت: هپکو در سال ۱۴۰۱ با بازگشت به تولید، ۳۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی را تولید کرده و برای تولید هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شده، اما ظرفیت این شرکت تولید بیش از ۲ هزار دستگاه در سال است.
کریمی نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم که از مخالفان ورود ماشین آلات دست دوم به کشور است گفت: ماشین آلات وارداتی به دلیل نبود قطعات، خدمات پس از فروش، نمایندگی فعال در کشور و فرسودگی کارایی لازم را ندارند و تجربه گذشته ثابت کرده ماشین آلات سنگین مستعمل وارداتی پس از مدت محدودی به گورستان ماشین آلات راه پیدا خواهند کرد.

در حال حاضردر شرکت هپکو ۷۰۰ نفر مشغول به کارند که در صورت رسیدن به ظرفیت‌های اصلی، اشتغال موجود به ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده