تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۹۲۷۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

روایت یک کارشناس از نقاط بحرانی بخش معدن/ فرسودگی ماشین‌آلات نگران کننده است

‌می‌متالز - یک کارشناس معدنی می‌گوید: هر چقدر سن ماشین‌آلات به خصوص در بخش معدن بالا برود و دقت و کیفیت آن‌ها کاهش یابد، توانایی اپراتور در تفکیک ماده معدنی از باطله کاهش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، محمدتقی رادمان اظهارداشت: یکی از نقاط بحرانی بخش معدن، صنایع معدنی، تولید مواد اولیه و علاوه بر آن بخش‌های عمرانی و راه‌سازی، مساله واردات ماشین‌آلات سنگین، تولید و نگهداری از آن‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: در سال‌های اخیر با وجود عامل تحریم‌های ظالمانه، افزایش نرخ ارز و سقوط ارزش پول ملی و مدیریت و سیاست‌گذاری نادرست در زنجیره تولید، نگهداری، واردات و توزیع ماشین‌آلات سنگین این بخش از زنجیره تولید معادن دچار آسیب جدی و جبران‌ناپذیری شده است که در صورت تداوم، بخش معدن را به‌طورکامل زمین‌گیر خواهد کرد.

این کارشناس معدنی افزود: این موضوع اثرات بسیار منفی بر معدن‌کاری کشور گذاشته است به گونه‌ای که می‌توان گفت نزدیک ۳۰ درصد از ۶ هزار معدنی که به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند، به‌علت فرسودگی ماشین‌آلات، کمبود، فقدان یا گران شدن لوازم یدکی ماشین‌آلات به این روز افتاده‌اند.

ویی با اشاره به خطرات موجود در معادن تصریح کرد: به دلیل اینکه ماشین‌آلات معدنی همیشه در کنار نیروی انسانی است، اکثر مواقع فرسودگی آن‌ها مسائل ایمنی را به خطر می‌اندازد و به طور قطع ریسک را در این معادن افزایش می‌دهد.

رادمان معتقد است که فرسوده شدن ماشین‌آلات، ارتباط مستقیمی با حوادث و مخاطرات کارگاهی دارد.

وی با بیان اینکه کاهش کیفیت ماده معدنی به راحتی می‌تواند میزان خروجی کارخانجات را کاهش دهد، اظهارکرد: هر چقدر سن ماشین‌آلات به خصوص در بخش معدن بالا برود و دقت و کیفیت آن‌ها کاهش پیدا کند، توانایی اپراتور در تفکیک ماده معدنی از باطله کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، هرچقدر دستگاه به‌روزتر و سالم‌تر باشد و قدرت عملیاتی بالاتری داشته باشد، به‌طورقطع کیفیت کار استخراج، دپو و بارگیری بالا خواهد رفت؛ بنابراین چنین عملکردی تاثیر مستقیمی بر مسزان و کیفیت خروجی کارخانه‌ها خواهد داشت.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده