تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۹۲۵۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیمان آبیک به معضل زیست‌محیطی بزرگ تبدیل شده است

‌می‌متالز - رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه کارخانه سیمان آبیک به معضل زیست‌محیطی بزرگ و بارز در کشور تبدیل شده است، گفت: عوارض آلایندگی سیمان آبیک باید برای مردم این شهر هزینه شود، چون این مردم هستند که آلایندگی این کارخانه را تحمل می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، سمیه رفیعی امروز در حاشیه سفر خود به استان قزوین در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز به همراه معاون رئیس‌جمهور برای بازدید میدانی از مسائل و موضوعات مهم زیست‌محیطی به استان قزوین آمدیم، چرا که استان قزوین یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است و دارای ویژگی‌های زیست‌محیطی منحصر به فردی است که می‌تواند این استان و به ویژه شهر قزوین را خاص‌تر کند.

وی با بیان اینکه قزوین یکی از معدود باغ‌شهر‌های ایران و جهان است، تصریح کرد: در بازدید از سایت پسماند استان قزوین متوجه شدیم که زنجیره پردازش پسماند در استان قزوین هنوز کامل نشده و باید کار‌های زیادی در این حوزه صورت بگیرد.

رفیعی اضافه کرد: البته نکته مثبت این دیدار این بود که متوجه شدیم مدیران استان قزوین برای حل معضل شیرابه پسماند توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ابتکاراتی داشتند که در جای خود بسیار بااهمیت است. ظرف ماه‌های آینده شاهد افتتاح این طرح در سایت پسماند محمدآباد قزوین هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در این سفر از یک کارخانجات تولید بازدید کردیم که این کارخانه توانسته بود با ۸۰ درصد بازچرخانی آب مشکل پساب خود را حل کند؛ پسابی که پیشتر دفع می‌شد و یک معضل بزرگ محیط زیستی بود.

رفیعی با اشاره به کلنگ‌زنی مرکز پایش محیط زیست در استان قزوین تصریح کرد: فعالیت یک مرکز پایش محیط زیست در استان قزوین کافی نیست و با توجه به حجم استقرار صنایع در این استان باید مراکز پایش بیشتری در این استان احداث شود.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه کارخانه سیمان آبیک به معضل زیست‌محیطی بزرگ و بارز در کشور تبدیل شده است، گفت: نمی‌توان مشکلات زیست‌محیطی این کارخانه را کتمان کرد. در حال حاضر سامانه فیلتراسیون این کارخانه ضعیف است و باید مدیران کارخانه این سامانه را خیلی تقویت کنند.

رفیعی تصریح کرد: برای غبارگیری از طریق سامانه‌های فیلتراسیون راهکار‌های خوبی در کشورمان داریم. البته شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید سامانه‌های بک‌هاوس و بک‌فیلتر هنوز کار نکرده‌اند که باید این سامانه‌ها در کشور تولید شود.

وی افزود: عوارض آلایندگی سیمان آبیک باید در شهر آبیک و برای مردم این شهر هزینه شود، چون این مردم هستند که آسیب‌های ناشی از آلایندگی این کارخانه را تحمل می‌کنند، پس باید در سود کارخانه سیمان آبیک شریک شده و از این منفعت بهره‌مند شوند. اگر قرار باشد کارخانه سیمان آبیک مسئولیت اجتماعی خود را انجام ندهد و آلودگی هم تولید کند، هیچ منطقی برای حضور و وجود این کارخانه وجود ندارد.

محمد ادیب رامندی، فرماندار بویین‌زهرا هم با اشاره به معضلات زیست‌محیطی این شهرستان اظهار داشت: شهرستان بویین‌زهرا به عنوان قطب اصلی قطب کشاورزی استان قزوین با فقر منابع آب زیرزمینی روبه‌رو شد و در حال حاضر عمده روستا‌ها و نواحی این شهرستان با بحران تنش آبی روبه‌رو شدند.

وی با اشاره به پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی طرح احداث سد مخزنی بالاخانلو اضافه کرد: با این حال ساخت این سد هم نمی‌تواند به طور کامل مشکلات خشک‌سالی و بحران آب را در این شهرستان برطرف کند و در این زمینه باید تمهیدات ویژه‌ای محیط زیستی پیش‌بینی و اجرا شوند.

ادیب رامندی با انتقاد از جانمایی سایت پردازش و تفکیک پسماند محمدآباد در یکی از روستا‌های شهرستان بویین‌زهرا ادامه داد: مردم بویین‌زهرا از انتقال این سایت آلاینده به بویین‌زهرا به شدت ناراضی هستند و خواستار انتقال و جابه‌جایی سایت پسماند به بیرون از این شهرستان هستند؛ بنابراین اگر امکان انتقال سایت میسر نیست، باید مشکلات زیست‌محیطی و آلایندگی این سایت را برطرف کرد.

مجتمع چرمسازی بویین‌زهرا به یک بحران زیست‌محیطی بزرگ مبدل شده است

فرماندار شهرستان بویین‌زهرا در بخش دیگری از سخنان خود به استقرار مجتمع چرم‌سازی در مرز شهرستان‌های بویین‌زهرا و اشتهارد اشاره کرد و گفت: در این مجتمع که به آن لکه صنعتی هم گفته می‌شود، ۵۰ واحد صنعتی داریم که کار پالایش روغن سوخته انجام می‌دهند و فعالیت‌های این واحد‌های صنعتی هم به بحران زیست‌محیطی بزرگی برای بویین‌زهرا تبدیل شده است.

ادیب رامندی افزود: امروز مطالبه جدی ما این است که دولت برای مدیریت چالش‌های زیست‌محیطی در شهرستان بویین‌زهرا چاره‌ای بیندیشد و نباید اجازه دهیم که محیط زیست زخم‌خورده شهرستان بویین‌زهرا بیش از این زخم خورده و صدمه ببیند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده