تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۸۹۵۵۸
سرویس خبر : انرژی

اوراق ارزی فروش نفت به‌زودی رونمایی می‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی نفت از معرفی اوراق ارزی فروش نفت در آینده نزدیک در مراسمی در هماهنگی با دولت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در جمع خبرنگاران درباره اوراق ارزی فروش نفت گفت: این اوراق ارزی هستند و قابلیت تسعیر به نرخ ای‌تی‌اس و معامله در بازار ثانویه دارند و خوشبختانه مصوبه شورای اقتصاد برای آن دریافت شده است.

وی به رونمایی از این اوراق در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: با هماهنگی دولت در یک مراسم از این اوراق که یک طرح ملی به‌شمار می‌رود رونمایی می‌کنیم. این طرح بسیار ارزشمند است و می‌تواند به مدیریت مالی و جریان نقدی در طرح‌های بالادستی شرکت ملی نفت ایران منجر شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه این اوراق سررسید ندارد، تصریح کرد: قابلیت تبدیل این اوراق به نفت وجود دارد و شرکت ملی نفت ایران می‌تواند حتی نفت را در مخازن روزمینی انبار کند و به محض اینکه به یک محموله قابل فروش تبدیل شد آن را در اختیار دارندگان اوراق سپرده کالا قرار دهد.

خجسته‌مهر در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه امکان واردات گاز وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی از نظر ذخایر گازی در جایگاه دوم جهان قرار دارد که توسعه مخازن مستلزم جذب سرمایه است و طرح‌های بالادستی زمان‌بر و سرمایه‌بر هستند و بین ۵ تا ۷ سال توسعه طرح‌ها زمان می‌برد و البته درآمدزا نیز هست.

وی تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم برنامه‌ها و تصمیم‌های مهمی برای آغاز و اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های گازی گرفتیم و اکنون در حال اجرای برخی از طرح‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح این پروژه‌ها گفت: درباره این طرح‌ها می‌توان به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی اشاره کرد که اقدامی از نوع کارآمدی و سرعت عمل و جدیت است و جزو اقدام‌های منحصربه‌فرد و کم‌نظیر به‌شمار می‌رود و ان‌شاءالله به‌زودی تولید از آن آغاز می‌شود.

خجسته‌مهر به توسعه میدان گازی کیش اشاره کرد و افزود: برای توسعه این میدان دو دکل حفاری در حال جابه‌جایی است و کالای آن سفارش‌گذاری شده و برای خط انتقال ۲۰۰ کیلومتری در مرحله سفارش کالا هستیم که اقدام مهمی به‌شمار می‌رود.

وی از مطالعه برای توسعه فاز‌های ۲، ۳ و ۴ میدان گازی کیش یاد کرد و گفت: برای توسعه میدان گازی پارس شمالی نیز مطالعات آغاز شده است. برای این طرح‌های جدید گازی به‌دنبال اجرای خط لوله هزار و ۱۰۰ کیلومتری هستیم که برای نخستین بار شرکت‌های ایرانی در اجرای این طرح یک میلیارد دلاری به لحاظ ارزش ساخت و تولید مشارکت دارند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به طرح‌های ضربتی تولید گاز از میدان‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اذعان کرد: تولید گاز به این روش جزو برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران برای تولید گاز جدیدی است.

خجسته‌مهر از مذاکرات با کشور‌های همسایه برای سوآپ گاز خبر داد و گفت: همکاران ما در شرکت ملی گاز ایران از گذشته این مذاکرات را دنبال می‌کنند و این موضوع ادامه دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره قیمت و حجم صادرات نفت در بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ گفت: این موضوع در جلسه‌های دولت و مجلس در حال رایزنی است و هرچه برای بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شود، شرکت ملی نفت ایران از آن تبعیت می‌کند.

معاون وزیر نفت درباره فعالیت شرکت نفت خزر نیز تصریح کرد: شرکت نفت خزر تفاهم‌نامه‌هایی با کشور‌های همسایه دارد، همچنین کار‌های مهمی در زمینه اکتشاف و لرزه‌نگاری در ساختار‌های اکتشافی و زمین شناسی دارد که در دست اقدام است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده