تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۸۹۵۴۴
سرویس خبر : انرژی

بلاتکلیفی ۱۴۰هزار میلیارد تومان درآمد نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲

‌می‌متالز - با توجه به اینکه دولت در عمل ارز حاصل از فروش نفت را به‌نرخ نیما خواهد فروخت و نرخ نیما ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است، شاهد بلاتکلیفی حدود ۱۴۰هزار میلیارد تومان از منابع بودجه هستیم.

به گزارش می‌متالز، با توجه به گفته‌های وزیر اقتصاد که چندی قبل اعلام کرده بود، "در زمان حاضر، دولت هرچه ارز در اختیار دارد، به‌قیمت نیمایی برای خرید کالای اساسی در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد، بنابراین حتی اگر قیمت ارز، به دو برابر رقم کنونی هم افزایش یابد، نفعی متوجه دولت نمی‌شود"، بنابراین دولت ارز خود را با نرخ نیما عرصه خواهد کرد.
این در حالی است که نرخ ارز در بودجه ۲۳ هزار تومان تعیین شده است، در نتیجه با وجود این نرخ در نهایت منابع نفتی براساس نرخ نیما که ۲۸ هزار و ۵۰۰ هزار تومان است به ریال تبدیل خواهد شد.

هم‌اکنون براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دو سناریو برای فروش نفت در نظر گرفته شده است، اما براساس رقم تعیین‌شده در بودجه که رییس مجلس به آن اشاره کرده است، فروش نفت براساس بشکه‌ای ۸۵ دلار تعیین شده است.

جدول سناریو‌های فروش در نظر گرفته‌شده برای منابع نفت و گاز به‌شرح زیر است:

بلاتکلیفی ۱۴۰هزار میلیارد تومان درآمد نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲
اگر شرایط بودجه در مجلس تغییری نداشته باشد و ارقام مربوط به قیمت هر بشکه و میزان فروش تغییر نکند (به‌اضافه درآمد‌های پتروشیمی و گاز)، در نهایت شاهد درآمد ۲۱ میلیارد دلاری دولت خواهیم بود. با توجه به پیش‌فرض مطرح‌شده در مورد فروش نرخ ارز در سامانه نیما، شاهد درآمد ۱۴۳ هزار میلیارد تومانی بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین‌شده در بودجه خواهیم بود.

با در نظر گرفتن پیش‌فرض‌های فعلی لایحه بودجه می‌توان گفت که قطعاً دولت درآمد تعیین‌شده را به دست خواهد آورد که باید در بررسی‌هایی که در مجلس انجام می‌شود این موضوع شفاف‌سازی شود.

همچنین اگر بر اساس سناریوی دوم بخواهیم محاسبات مربوط به درآمد ارزی و ریالی دولت را تکرار کنیم، با احتساب درآمد ارز ۲۱ میلیارد دلاری مربوط به سهم دولت از صادرات نفتی و احتساب نرخ ۲۸۵۰۰ تومان، سؤالی که پیش می‌آید این است که مابه‌التفاوت بیش از ۱۰۰ همتی ناشی از اختلاف نرخ دلار نیمایی تا نرخ ۲۳ هزار تومانی اعلام‌شده توسط سازمان برنامه چگونه در ردیف‌های درآمدی منعکس شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده