تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۸۹۷۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان: تأمین زیرساخت‌های فولاد هرمزگان در اولویت ماست

‌می‌متالز - رضا مدرس، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی فولاد هرمزگان در خصوص نقش و اهمیت این شرکت ...

به گزارش می‌متالز، رضا مدرس، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی فولاد هرمزگان در خصوص نقش و اهمیت این شرکت در توسعه اقتصادی استان هرمزگان، بیان کرد: فولاد هرمزگان نه‌تن‌ها از منظر یک بنگاه تولیدی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد، بلکه نقش‌آفرینی این شرکت هم از منظر محلی، منطقه‌ای و ملی مشخص و کاملاً منحصربه‌فرد است. یکی از مسائلی که برای استانداری هرمزگان اهمیت دارد، جامعه آماری افرادی است که در این بنگاه اقتصادی مشغول به فعالیت هستند. طبیعتاً بخشی از تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی کشور مرهون تلاش‌هایی است که در این بنگاه اقتصادی انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از چالش‌هایی که در حوزه زیرساخت وجود دارد، تأمین پایدار انرژی برای این بنگاه اقتصادی است. در برخی از فصول سال، محدودیت‌هایی که در زمینه برق و گاز به وجود می‌آید، ممکن است بخشی از تولید بنگاه‌های اقتصادی را دچار مشکل کند. برای حل شدن این چالش، پروژه‌ای را به‌صورت مشترک با فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه پیش می‌بریم که یکی از راهبرد‌های بزرگ کشور خواهد بود. ممکن است این فرایند در شرایط کنونی به‌عنوان یک پروژه تأمین انرژی یک بنگاه اقتصادی دیده شود؛ اما احیا کردن یک پالایشگاه و یا حوزه گازی کشور می‌تواند استان هرمزگان را به‌عنوان هاب منطقه‌ای در جنوب کشور مطرح کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: در حال تعریف یک پروژه بین فولاد هرمزگان، شرکت گاز و شرکت ملی نفت هستیم تا بتوانیم در یک تعامل چندجانبه بخشی از انرژی موردنیاز فولاد هرمزگان را به‌صورت انحصاری و اختصاصی برای تولید کنونی و توسعه‌های آینده این شرکت تأمین کنیم. طبیعتاً توسعه آینده فولاد هرمزگان می‌تواند توسعه اقتصادی منطقه و کشور را نیز به همراه داشته باشد.

مدرس ادامه داد: در حوزه تأمین برق نیز مدلی را به‌صورت مشترک تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم با استفاده از توان و ظرفیت نیروگاه‌های موجود و همچنین افزایش ظرفیت و ارتقا در حوزه تولید، انتقال و مصرف، برق موردنیاز فولاد هرمزگان را به‌صورت پایدار تأمین کنیم. هم‌اکنون چند گزینه در زمینه برق و گاز پیش روی ما قرار دارد که در مرحله ارزیابی آن‌ها هستیم و انتظار داریم تا یک ماه آینده بتوانیم به گزینه مشخصی برسیم. با این فرایند امیدواریم در فاز نخست، تأمین انرژی برای وضع موجود و در فاز‌های بعدی، جهت طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان فراهم کنیم.

وی در خصوص توسعه اسکله منطقه ویژه به‌عنوان یکی از راهکار‌های رونق صادرات، عنوان کرد: اسکله منطقه ویژه خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از هاب‌های توسعه‌ای استان هرمزگان در نظر گرفته شده است. این اسکله در حال حاضر نیاز به لایروبی دارد. یک طرح جامع را با سازمان بنادر و دریانوردی از محل اعتبارات استان برای این اسکله در نظر گرفته‌ایم تا کار لایروبی آن انجام شود و شاخص‌های ایمنی آن طی یک برنامه سه‌ساله افزایش یابد. با اتمام این طرح، صادرات از خود منطقه ویژه بدون توقف به دیگر کشور‌ها و همچنین واردات نیز صورت خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با اشاره به اصلاح جاده ترانزیتی منطقه ویژه خلیج‌فارس و صنایع غرب بندرعباس، مطرح کرد: برای اصلاح این جاده راهکار‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. نخست، گلوگاه و نقطه ترافیکی میدان سایت است که برای اصلاح آن اقدامات اولیه صورت گرفت. همچنین با یکی از ارگان‌های نظامی تفاهم‌نامه‌ای را برای در اختیار گذاشتن اراضی جهت احداث بزرگراه جدید امضا کرده‌ایم. تقاطع را نیز تغییر دادیم. مدل مالی انجام اصلاحات نیز بخشی از طریق کمک دولت و بخشی نیز از طریق صنایع فعال در غرب بندرعباس خواهد بود. در کنار آن، احداث آزادراه بندر شهید رجایی به مرکز کشور در مرحله انتخاب پیمانکار و سرمایه‌گذار قرار دارد. همچنین در حال انجام مطالعاتی برای جداسازی جاده ترانزیتی حمل بار از بندر شهید رجایی به‌صورت اختصاصی هستیم. علاوه بر این‌ها، طرح جامع مطالعاتی برای بهسازی محور ترانزیتی را با مشارکت صنایع در دست اجرا داریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده