تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۸۹۷۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

رئیس حمل‌ونقل خرید شرکت فولاد هرمزگان: به دنبال کاهش بیشتر هزینه‌های حمل هستیم

‌می‌متالز - رئیس حمل‌ونقل خرید شرکت فولاد هرمزگان گفت: نقش واحد حمل‌ونقل در شرکت‌های تولیدی به‌دلیل اینکه بخش عمده‌ای از هزینه‌ها به بهای تمام‌شده خرید مربوط می‌شود، بسیار پررنگ است.

به گزارش می‌متالز، محسن نظری در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی بیان کرد: حمل‌ونقل صنعتی که به تجهیزات و ملزومات حمل و انتقال اشخاص و کالا‌ها می‌پردازد بخش مهمی از اقتصاد ملی را تشکیل می‌دهد و دارای سه بخش است: تجهیزات ساختاری (شبکه‌های حمل‌ونقل)؛ مکانیسم حمل‌ونقل؛ قوانین و مقررات (ضوابطی که وسایل حمل‌ونقل بر اساس آن حرکت می‌کنند).

وی افزود: واحد حمل‌ونقل خرید در شرکت فولاد هرمزگان به‌صورت مستقیم با چرخه تولید ارتباط دارد و متولی حمل و تحویل به‌موقع مواد اولیه به واحد‌های احیا و فولادسازی است. به‌دلیل حساسیت ویژه‌ای که این واحد در رشد و شکوفایی صنعت فولاد دارد، به شکل تخصصی مدیریت و هدایت می‌شود. عملیات حمل در شرکت فولاد هرمزگان به‌صورت شبانه‌روزی در جریان است و به دلیل اینکه به لحاظ بار مالی دارای جایگاه ویژه‌ای در سازمان است، افراد متخصص و کارآزموده در این واحد به کار گرفته شده‌اند.

رئیس حمل‌ونقل خرید شرکت فولاد هرمزگان خاطر نشان کرد: به‌دلیل عدم ثبات هزینه‌های حمل، حمل‌ونقل نیازمند یک مدیریت اقتضایی قوی است تا ضمن کنترل هزینه، با در نظر گرفتن صرفه و صلاح شرکت، بهترین روش حمل انتخاب و اجرایی شود.

نظری تأکید کرد: نقش پررنگ و جایگاه ویژه صنعت حمل‌ونقل در بیشتر بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تولیدی بیان‌کننده اهمیت این امر و اجرای آن به‌وسیله نیرو‌های متخصص است. امروزه در شرکت فولاد هرمزگان باید به حمل‌ونقل به‌عنوان یک بخش بسیار مؤثر در افزایش بهره‌وری سازمان و رشد و توسعه و شکوفایی آن بر اساس اهداف از پیش تعیین‌شده توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ازآنجاکه ۸۰ درصد از هزینه تولید مربوط به خرید و حمل مواد اولیه است، ضرورت دارد در این زمینه ظرفیت‌های حمل و امکانات مبادی حمل شبکه‌های حمل‌ونقل به شکل تخصصی بررسی گردد و جهت‌دهی مناسب صورت پذیرد.

رئیس حمل‌ونقل خرید شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: از ابتدای راه‌اندازی شرکت فولاد هرمزگان، حمل‌ونقل مواد اولیه بخشی از فعالیت‌های واحد خرید است و واحد حمل‌ونقل خرید در سال ۱۳۹۶ با توجه به افزایش ورود مواد اولیه با هدف سیستماتیک کردن حمل، با حداقل نیرو تشکیل شد. با استقرار کارشناس مقیم و ناظر معادن و اطمینان از سلامت مواد اولیه بارگیری‌شده، واحد حمل‌ونقل به واحدی سیستمی مبتنی بر نظارت بر بارگیری، حمل و تحویل کالا تبدیل گردید.

نظری ادامه داد: ازآنجاکه حمل ریلی مواد اولیه به‌لحاظ صرفه اقتصادی، امنیت مطلوب، تحویل یک‌بارگی انبوه بار، ریسک کم حمل و عدم آسیب به زیرساخت‌های جاده‌ای و… دارای مزیت بیشتری به حمل جاده‌ای است، شاخص استراتژیک این واحد افزایش نسبت حمل ریلی به جاده‌ای تعریف شده است. در این راستا با تلاش همکاران در این واحد موفق، در سال ۱۴۰۰ و ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ شاخص از ۷۶ به ۸۰ رسید. در حال حاضر در شرکت فولاد هرمزگان سهم حمل ریلی مواد اولیه ۸۰ درصد و سهم حمل جاده‌ای مواد اولیه ۲۰ درصد است.

وی در خصوص اقدامات این واحد برای کاهش هزینه‌های حمل عنوان کرد: از اقدامات واحد حمل‌ونقل خرید در راستای صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش هزینه‌ها، علاوه‌بر افزایش ظرفیت حمل ریلی، استفاده از حمل ترکیبی (جاده‌ای-ریلی) در معادنی است که امکان بارگیری ریلی به‌صورت مستقیم از دپو فروشنده مقدور نیست. مبلغ حاصل از صرفه اقتصادی این‌گونه عملیات‌ها در کاهش هزینه‌های حمل قابل‌توجه است. همچنین از رکورد‌های واحد حمل‌ونقل می‌توان به حمل روزانه بیش از ۲۰ هزار تن گندله اشاره کرد که با توجه به شرایط تخلیه ریلی و محدودیت‌های استفاده از ظرفیت بار منطقه ویژه، رکورد بسیار مهم و قابل‌توجهی به حساب می‌آید.

رئیس واحد حمل‌ونقل خرید شرکت فولاد هرمزگان در پایان ضمن تبریک روز حمل‌ونقل و فرارسیدن سالگرد افتتاحیه شرکت به تمامی همکاران به‌ویژه دست‌اندرکاران حوزه‌های حمل‌ونقل خرید، صنعتی و عمومی و آرزوی موفقیت روزافزون، ابراز امیدواری کرد بتوانیم سهم کوچکی در بهره‌وری و پیشبرد اهداف شرکت فولاد هرمزگان داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده