تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۹۱۸۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واگرایی میان آمار‌های معاملاتی

‌می‌متالز - در بازار مشتقه اولین روز از هفته معاملاتی همانند روز‌های قبل‌تر ارزش معاملات به‌همراه حجم معاملات با افت قابل‌توجهی روبه‌رو شدند.

به گزارش می‌متالز، دلیل اصلی این موضوع ناشی از بسته‌بودن دو نماد خودرو و خساپا بود که بخش زیادی از ارزش معاملات بازار مشتقه و همچنین بورس را از بین برد، اما از طرف دیگر توان مالی افراد طی دو روز معاملاتی گذشته توانست رشد خوبی را تجربه کند. از موضوعاتی که هم‌اکنون می‌تواند جریان اصلی بازار سهام را مشخص کند، می‌توان به آمدن خبری درباره این دو نماد بسته‌شده و همچنین نوسان‌های نرخ ارز اشاره کرد.

ارزش معاملات

بررسی ارزش معاملات بازار مشتقه در روز گذشته نشان می‌دهد که مقدار این آمار به عدد ۱۹‌میلیارد و ۶۵۷‌میلیون‌تومان رسید. درمیان قرار داد‌های اختیار خرید و اختیار فروش در حدود ۱۹‌میلیارد و ۵۹۷‌میلیون‌تومان قرارداد اختیار خرید و بیش از ۵۹‌میلیون‌تومان ارزش معاملات اختیار فروش بود. با توجه به میانگین‌های ۶۰ روزه، ۳۰ روزه و ۷ روزه که هر کدام به‌ترتیب برابر با ۵۱‌میلیارد و ۷۳۱‌میلیون تومان، ۶۲‌میلیارد و ۹۳۱‌میلیون‌تومان و ۳۱‌میلیارد و ۱۸۸‌میلیون تومان بودند، می‌توان افتی در حدود ۶۲‌درصد، ۶۸‌درصد و ۳۷‌درصد را مشاهده کرد. دلیل اصلی افت ارزش معاملات و همچنین حجم معاملات در چند روز گذشته ناشی از بسته‌بودن دو نماد خودرو و خساپا بوده که به‌تبع آن قرارداد‌های مشتقه این دو نماد نیز بسته‌بودند. با توجه به این موضوع که دو نماد یادشده بخش بزرگی از ارزش معاملات بازار مشتقه را شامل می‌شدند، غایب‌بودن آن‌ها موجب افت آمار‌های معاملاتی مانند ارزش معاملات و حجم معاملات می‌شود. درمیان نماد‌های اختیار خرید ۵‌نماد ضستا ۶۰۰۴۱، ضملی ۷۰۲۶۱، ضهرم ۷۰۰۷۱، ضشنا ۲۰۲۵۱ و ضستا ۰۱۰۳۱ بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. هرکدام از این قرارداد‌ها ارزش معاملاتی برابر با ۵‌میلیارد و ۸۱۷‌میلیون‌تومان، ۲‌میلیارد و ۸۰‌میلیون‌تومان، یک‌میلیارد و ۵۳۰‌میلیون‌تومان، یک میلیارد و ۱۱۰‌میلیون‌تومان و ۹۶۲‌میلیون‌تومان را تجربه کردند. همچنین در بین قرارداد‌های اختیار فروش نیز ۵ نماد طستا ۶۰۰۶۱، طشنا ۲۰۲۵۱، طشنا ۲۰۲۷۱، طشنا ۲۰۲۶۱ و طستا ۲۰۱۲۱ بیشتر از رونق برخوردار شدند و ارزش معاملاتی معادل ۱۹‌میلیون تومان، ۱۷‌میلیون تومان، ۱۱‌میلیون تومان، ۵‌میلیون تومان و ۴‌میلیون‌تومان را به‌ثبت رساندند.

حجم معاملات

مقدار این آمار در بازار روز گذشته به عدد یک میلیون و ۱۹۷‌هزار عدد قرارداد مشتقه رسید. در میان اختیار‌های خرید و فروش بیش از یک میلیون و ۱۹۳‌هزار عدد قرارداد مربوط به اختیار‌های خرید و ۳‌هزار و ۴۴۶ عدد قرارداد برای اختیار‌های فروش بود. با توجه به میانگین‌های ۶۰ روز، ۳۰ روزه و ۷ روزه حجم معاملات که به‌ترتیب برابر با ۲‌میلیون و ۵۷۲‌هزار عدد قرارداد، ۲‌میلیون و ۹۹۲‌هزار عدد قرارداد و ۲‌میلیون و ۶۳۰‌هزار عدد قرارداد بودند، می‌توان افتی در حدود ۵۳‌درصد، ۶۰‌درصد و ۵۴‌درصد را شاهد بود. در بخش اختیار‌های خرید ۵ نماد ضخاو ۱۲۰۷۱، ضستا ۶۰۰۴۱، ضستا ۱۲۰۵۱، ضستا ۰۱۰۳۱ وضستا ۲۰۱۳۱ بیشتر از دیگر نماد‌ها حجم داشتند که برای هر کدام معادل ۲۶۷‌هزار عدد قرارداد، ۲۴۵‌هزار عدد قرارداد، ۱۷۶‌هزار عدد قرارداد، ۹۱‌هزار عدد قرارداد و ۶۱‌هزار عدد قرارداد بود. در این میان از بین نماد‌های اختیار فروش ۵ نماد طستا ۶۰۰۶۱، طفلا ۱۱۷۲۱، طشنا ۲۰۲۵۱، طستا ۲۰۱۲۱ و طشنا ۲۰۲۷۱ از بیشترین حجم معاملات برخوردار شدند که به‌ترتیب برابر با‌هزار عدد قرارداد، ۷۴۶ عدد قرارداد، ۵۰۰ عدد قرارداد، ۵۰۰ عدد قرارداد و ۳۰۲ عدد قرارداد بود.

یکی دیگر از آمار‌های معاملاتی توان مالی افراد است که در روز گذشته برابر با ۷‌میلیون و ۴۸۶‌هزار‌تومان بود. از این مقدار توان مالی در حدود ۵/ ۷ میلیون تومان مربوط به اختیار‌های خرید و بیش از یک میلیون و ۸۰۰‌هزار‌تومان برای اختیار‌های فروش بود. این آمار بیانگر سرانه معاملات است و می‌تواند به تحلیلگران دید خوبی از مقدار پول افراد فعال در بازار مشتقه بدهد. با این وجود که قرارداد‌های اختیار خرید و فروش دو نماد خودرو و خساپا هم‌اکنون معامله نمی‌شوند، سرانه معاملات در کل بازار مشتقه ارقام بالایی را به خود می‌بیند. مقدار توان مالی افراد در میانگین‌های ۶۰ روزه، ۳۰ روزه و ۷ روزه برابر با ۴‌میلیون و ۲۳۷‌هزار تومان، ۴‌میلیون و ۶۳۵‌هزار تومان و ۲‌میلیون ۹۵۶‌هزار تومان بود، بنابراین می‌توان رشدی معادل ۷۶‌درصد، ۶۱‌درصد و ۱۵۳‌درصد را در مقایسه توان مالی فعالان در روز گذشته با این میانگین‌های تاریخی مشاهده کرد. درمیان نماد‌های اختیار خرید بیشترین توان مالی مربوط به ۵ نماد ضملی ۷۰۲۶۱، ضهرم ۷۰۰۷۱، ضهرم ۷۰۱۰۱، ضفلا ۷۰۲۰۱ و ضهرم ۷۰۰۸۱ با توان مالی ۲۹۷‌میلیون‌تومان، ۱۰۹‌میلیون تومان، ۴۸‌میلیون تومان، ۳۶‌میلیون تومان و ۳۲‌میلیون تومان بود. همچنین در سمت قرارداد‌های اختیار فروش ۵‌نماد طشنا ۲۰۲۵۱، طشنا ۲۰۲۶۱، طشنا ۲۰۲۷۱، طستا ۲۰۱۲۱ و طستا ۶۰۰۶۱ بیشترین توان مالی را دربر داشتند که هر‌کدام برابر با ۲/ ۸ میلیون تومان، ۵‌میلیون تومان، ۵۶/ ۳‌میلیون تومان، ۵/ ۳‌میلیون‌تومان و ۴/ ۲‌میلیون‌تومان بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده