تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۹۱۸۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه گذاری در بورس جذاب‌تر از سایر بازار‌ها/ مانع رشد بازار سهام، افزایش نرخ سود نیست

‌می‌متالز - کارشناس بورس گفت: شرکت‌های صادراتی به دلیل مزیت‌هایی که دارند، می‌توانند جایگزین سرمایه گذاری در بازار‌های ارز، طلا و مسکن شوند.

به گزارش می‌متالز، رسول رحیم نیا، کارشناس بازارسهام گفت: شایعات افزایش نرخ سود سپرده از ماه‌های گذشته در بازار سرمایه پیچیده بود؛ بنابراین در زمان اعلام رسمی افزایش نرخ سود سپرده اهالی بازارسهام بدون توجه به این خبر به معاملات خود ادامه دادند و شاخص را بالا کشیدند.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: مسائل بسیار مهمتری در بازارسرمایه وجود دارد که باید به آن مسائل توجه کرد، به عبارت دیگر، مسائلی در کشور روی می‌دهد که عامل بی اعتمادی به بازارسهام شده است، نمونه بارز آن را در مسئله خودرو مشاهده می‌کنیم، در قیمت گذاری خودرو ارگان‌های مختلف اظهارات متضاد دارند، که این موضوع اعتماد به بازارسهام را کاهش می‌دهد.

این تحلیل گر بازار‌های مالی بیان داشت: بنابراین آن چیزی که مانع رشد بازار سهام می‌شود، افزایش سود سپرده نیست، بلکه تشتت آرا مسئولین است.

رحیم نیا با اشاره به این که بازار سرمایه بسیار ارزنده است، گفت: برای بررسی میزان ارزندگی بازار سهام باید به سودآوری شرکت‌های بورسی توجه کنیم، در حال حاضر بسیاری از محصولات تولید شده شرکت‌های بورسی صادرات محور هستند و صادرات این محصولات با نرخ دلار صرافی، بازدهی شرکت‌های بورسی را تقویت کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت‌های صادراتی به دلیل مزیت‌هایی که دارند، می‌توانند جایگزین سرمایه گذاری در بازار‌های موازی همچون بازار‌های ارز، طلا و مسکن شوند.

وی افزود: سرمایه گذاری در بازار سهام به دلیل افزایش ارزش افزوده تولید، موجب تقویت ثروت آفرینی ایمن می‌شود، در نتیجه بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است.

این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: با وجود این که شرکت‌های صادراتی بازدهی بسیار مطلوبی دارند، اما باید به این نکته توجه داشت که دست اندازی دولت بر درآمد شرکت‌های بورسی صادرات محور، موجب می‌شود که سود نهایی شرکت‌های بورسی دستخوش تغییراتی شود.

رحیم نیا گفت: سرمایه گذاری در بازار سهام موجب می‌شود که بازار‌های موازی از سفته بازی رها شوند و این دارایی‌ها به سمت بازار‌های مولد کوچ کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: ارزش دلاری بازار سهام بسیار کاهش یافته است و این موضوع موجب شده است تا ارزش جایگزینی شرکت‌های بورسی به شدت جذاب شود. اما باید توجه داشت با وجود تقویت جذابیت ارزش دلاری شرکت‌های بورسی، اما هزینه‌های دلاری شرکت‌های بورسی نیز رو به افزایش است، زیرا مسلما شرکتی که درآمد‌های دلاری آن افزایش یافته است، هزینه‌های دلاری آن نیز رشد کرده است، در چنین شرایطی بحث «حاشیه سود» مطرح می‌شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده