تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۹۲۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

نوسازی ۵ هزار واحداقتصادی اولویت بخش معدن

می متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت از اکران ۱۵ تکلیف و ماموریت جدید برای بخش صنعت کشور خبر داد.
نوسازی ۵ هزار واحداقتصادی اولویت بخش معدن

به گزارش می متالز، بر این اساس، فعال‌سازی معادن کوچک، تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی و توسعه فعالیت‌های اکتشافی، از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن و صنایع معدنی اعلام شده است.
برنامه‌نویسان و متولیان بخش صنعت، تدوین استراتژی‌های پانزده‌گانه را بر مبنای مزیت‌ها و فرصت‌های کشور و با توجه به شرایط جدید اقتصادی و تحریم‌ها تدوین کرده‌اند.
رویکرد و خط‌مشی در این پروژه‌ها، درون‌گرایی و برون‌گرایی است و نگاه به آینده آنها هم، نوآوری در اجرای طرح‌های پانزده‌گانه است. بنابر این گزارش، در بخش معدن، «فعال‌سازی معادن کوچک»، «تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی» و «توسعه فعالیت‌های اکتشافی» ۳ برنامه‌ای هستند که در فهرست استراتژی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته‌اند.


تسهیل فرآیندهای تجارت خارجی و داخلی

«اجرای طرح‌های نوین تسهیل فرآیندهای تجارت خارجی و داخلی» نیز دهمین برنامه راهبردی به شمار می‌رود. «تقویت، توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی»، «اصلاح شبکه‌های توزیع برای کاهش هزینه‌های مبادله و نرخ نهایی مصرف‌کننده» و «حمایت از توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین‌دست نفت و گاز» از جمله مسیرهایی هستند که در برنامه‌ها اعلام شده‌اند.


توسعه تجارت بین‌الملل

وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به اهداف چشم‌انداز، الهام از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توجه به بهره‌برداری از تمام توانایی‌های داخلی در جهت زایش درونی و توسعه تعاملات و تجارت بین‌المللی با رویکرد برون‌نگری، با ارائه برخی برنامه‌ها برای هموار کردن راه فعالان اقتصادی و روان‌سازی فعالیت‌های‌شان، راهبردها، رویکردها و سیاست‌های خود با ‌عنوان «پروژه‌های ویژه اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت» در سال ۹۸ را اعلام کرده است.
این تصویر به بخش‌خصوصی -که عامل اصلی پویایی اقتصاد کشور است- کمک می‌کند که بهتر و آسان‌تر بتواند درباره توسعه فعالیت‌های خود تصمیم بگیرد و توان و خلاقیت خود را برای رونق و شکوفایی کسب‌وکار به‌ کار گیرد؛ تصویری که در صورت محقق شدن، رونق مشاغل، توسعه سرمایه‌گذاری، توسعه تجارت خارجی و کاهش هزینه‌های مبادله را به ارمغان خواهد آورد.


توسعه رقابت‌پذیری

به منظور توسعه رقابت‌پذیری بخش صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی و جهانی برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز کشور در افق ۱۴۰۴، بر اصول توسعه پایدار، تولید صادرات‌محور، افزایش ارزش‌افزوده بخش و رشد و اشتغال پایدار تاکید شده است.
در این زمینه، در برنامه جدید تدوین‌شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، رشته فعالیت‌های صنعتی که بیشترین نقش را در شاخص‌های منتخب از جمله سهم ارزش‌افزوده، اشتغالزایی، صادرات، سهم از بازار، مزیت نسبی، زنجیره تامین (به عنوان مواد اولیه یا کالاهای نهایی) و سطح دانش و فناوری دارد، شناسایی و به‌عنوان اولویت اعلام شد اما برای هر کدام از اولویت‌های صنعتی، تاکنون برنامه‌هایی از سوی سیاست‌گذار این بخش اجرایی شده که شرح آن در ادامه آمده است:


نوسازی و بازسازی صنایع

«نوسازی و بازسازی صنایع و صنوف تولیدی» یکی ‌دیگر از اولویت‌های این وزارتخانه در سال آینده خواهد بود.
براساس اعلام متولیان بخش صنعت، ۳ نوع وام برای صنایع کشور در نظر گرفته شده که تامین مالی موردنیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در دستور کار قرار گرفته است.


تنوع محصولات صادراتی

یکی دیگر از ماموریت‌های صنعتی سال آینده، «افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به کشورهای همسایه است.
تصمیم‌سازان و متولیان در برنامه راهبردی جدید، کانون صادرات محصولات صنعتی ایران را کشورهایی همچون ترکیه، افغانستان، امارات متحده عربی، عراق، پاکستان، عمان، قطر، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، قزاقستان و سوریه اعلام کرده‌اند.
اولویت دیگر، «تقویت تشکل‌های صادراتی تخصصی، حمایت از تشکیل و توسعه شرکت‌های بزرگ صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات و تشکیل کنسرسیوم‌های بین‌المللی به منظور شکل‌دهی به بازارهای جدید» است.
همچنین از «افزایش ۱۰ میلیارد دلاری ساخت داخل صادرات‌گرا» می‌توان به عنوان دیگر اولویت‌ نام برد.


صادرات و واردات بخش صنعت

این گزارش می‌افزاید، صادرات بخش صنعت به تفکیک گروه‌ها در ۸ ماه نخست امسال حاکی از آن است که ارزآورترین رشته‌های صنعتی، به‌ترتیب ۳ گروه «مواد و محصولات شیمیایی»، «کک و فرآورده‌های حاصل از نفت» و «فلزات اساسی» بوده‌اند.
همچنین واردات بخش صنعت به تفکیک گروه‌ها نشان می‌دهد ارزبرترین رشته صنعتی، گروه «ماشین‌آلات و تجهیزات» بوده است.

عناوین برگزیده