تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۹۲۳۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

راه‌اندازی سیستم اتوماسیون هوشمند در فولاد هرمزگان

‌می‌متالز - اتوماسیون صنعتی هوشمند به‌عنوان یکی از الزامات اساسی در شرکت فولاد هرمزگان مورد توجه قرار گرفته است، زیرا میزان مناسبی از سازگاری، تغییرات سریع و انعطاف‌پذیری را در اختیار خط تولید و کنترل فرایند قرار می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، اتوماسیون صنعتی هوشمند، نسخه تکامل‌یافته از اتوماسیون صنعتی است که در آن‌ها ماشین‌ها دارای توانمندی شناختی هستند و اقدامات انسانی را تقلید می‌کنند. این ماشین‌ها قادرند حجم زیادی از سیگنال‌ها را دریافت و آن‌ها را در حین انجام کار تحلیل کنند. همچنین به شکل هوشمندانه پروسس را خودکار می‌سازند تا کارایی عملیاتی بیشتری داشته باشد. در این خصوص، معاون بهره‌برداری، مدیر خدمات فنی و پشتیبانی و رئیس اتوماسیون و ابزار دقیق مرکزی شرکت فولاد هرمزگان گفت‌و‌گویی انجام شده که ماحصل این گفتگو را در ادامه خواهید خواند.

سیداصغر مدنی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان

در دنیای صنعت، روزانه توانمندی‌های بسیاری شناسایی می‌شود و صنایع برای اینکه با افزایش عمر کارخانه دچار افول بهره‌وری نشوند، لازم است خود را مطابق با شرایط، به‌روز نگه دارند؛ ازاین‌رو در حوزه دفاتر فنی و اتوماسیون صنعتی سعی شده قابلیت‌هایی که در حوزه اتوماسیون صنعتی هوشمند وجود دارد در فرایند‌های تولید و تجهیزات به کار گرفته شود.

اتوماسیون صنعتی هوشمند میزان مناسبی از سازگاری، تغییرات سریع و انعطاف‌پذیری را در اختیار خط تولید و کنترل فرایند قرار می‌دهد؛ همچنین اهداف متناسب با تغییرات خط تولید در خصوص ارتقای کیفیت، بهینه‌سازی و تولید کارآمد و اقتصادی را پوشش می‌دهد. به‌طور کلی مفهوم اتوماسیون صنعتی هوشمند دارای سیستم‌های مدل‌سازی و شبیه‌سازی در جریان لحظه‌ای تولید است.

مجید ابوعطیوی، مدیر خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد هرمزگان

با استفاده از مفاهیم هوشمندسازی در اتوماسیون صنعتی می‌توان فرایند‌های پیچیده‌ای را که برگرفته از تجزیه‌وتحلیل سیگنال‌های تجهیزات در تولید است اصلاح و مدیریت کرد. این امر به آن‌ها توانایی پاسخ سریع به تغییرات خط تولید و نوآوری را می‌دهد که یک مزیت رقابتی نسبت به فرایند‌های تولید سنتی است.

در فولاد هرمزگان به‌عنوان اولین قدم در این عرصه در سال ۱۴۰۰ پیاده‌سازی سیستم شارژ فروآلیاژ LF با مفاهیم اتوماسیون صنعتی هوشمند در سطح ۲ صورت گرفت که دستاورد ۱۳۰ میلیارد ریالی کاهش هزینه مصرف فروآلیاژ در سال را در بر داشته است. در سال ۱۴۰۱ نیز با توجه به اقدامات و پروژه‌هایی که طبق اهداف و تابلو استراتژیک تدوین شده است، سعی شده از توانمندی‌های اتوماسیون صنعتی هوشمند در پیاده‌سازی پروژه مدل‌سازی عملکرد تجهیزات (mainfan) و همچنین پروژه میز تحلیل و آنالیز عیوب و حوادث فرایندی استفاده شود.

مختار امیری، رئیس اتوماسیون و ابزار دقیق مرکزی

اتوماسیون صنعتی هوشمند بسیاری از فناوری‌های مختلف را دربر می‌گیرد. برخی از دستاورد‌های کلیدی شامل قابلیت‌های خبره‌سازی تولید، بینایی ماشین و آموزش ماشین مبتنی بر انواع راهکار‌های مدل‌سازی تولید با استفاده از تجهیزات و اینترکام‌های صنعتی در اتوماسیون صنعتی قابل بهره‌برداری است.

با رصد صنایع پیشرو در خصوص به‌کارگیری اتوماسیون صنعتی هوشمند، تیم اتوماسیون مرکزی با همکاری دفاتر فنی بر آن شده است که با قرار دادن سیگنال‌های قابل‌استفاده تجهیزات ابزار دقیق در اختیار سیستم‌های اتوماسیون صنعتی که در سطح ۲ و هم‌جوار با تجهیزات هستند، یک درک رفتاری از عملکرد تولید و تجهیزات استخراج شود و سپس با معیار‌های تجزیه‌وتحلیل که در اختیار سیستم قرار می‌گیرد، به‌عنوان یک ماشین هوشمند در اتوماسیون صنعتی ایفای نقش کند.

امید است در پایان سال ۱۴۰۱ با اجرای دو پروژه تحلیل عیوب سطحی اسلب و عملکرد تجهیز که به‌صورت نمونه برای یکی از تجهیزات گلوگاهی (mainfan دیداسینگ) پیاده‌سازی شده است، شاهد دستاورد‌های کیفی و کمی برای شرکت فولاد هرمزگان باشیم.

منبع: اقتصاد ملت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده