تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۹۳۰۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امروز، جلسه شورای‌عالی کار با حضور وزیر کار/ آغاز مذاکرات جدی مزد ۱۴۰۲ کارگران

‌می‌متالز - امروز نشستی با حضور اعضای شورای‌عالی کار و وزیر کار پیرامون موضوعات مزدی تشکیل خواهد شد. تأکید کارگران بر "محاسبه هزینه سبد معیشت" است تا برای ورود به جلسه شورای‌عالی کار ملاک قرار گیرد.

به گزارش می‌متالز، پیش‌ازظهر امروز جلسه‌ای با حضور اعضای شورای‌عالی کار و رئیس تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با حضور وزیر کار با محوریت دستمزد و بررسی درباره آن برگزار خواهد شد.

تا کنون ۲ جلسه کمیته مزد در سال ۱۴۰۱ برای تعیین مزد ۱۴۰۲ با حضور شرکای اجتماعی تشکیل شده است، اما به نتیجه نرسیده است.

نمایندگان کارگری تأکید دارند شرط ورود آن‌ها برای بررسی مزد در شورای‌عالی کار تعیین مبلغ سبد معیشت کارگران است. مبلغ سبد معیشت ملاکی برای چانه‌زنی‌های مزدی بین شرکای اجتماعی خواهد بود.

محمد رضا تاجیک، نماینده کارگران درباره آخرین جلسه کمیته مزد با ابراز اینکه "در جلسه کمیته دستمزد به نتیجه نهایی نرسیدیم" گفت: بررسی کارشناسی را درباره تعیین عدد و رقم ادامه می‌دهیم، سبد معیشت باید منطقی‌تر از سال‌های قبل تعیین شود.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار می‌گوید: معیار تعیین دستمزد کارگران، ماده ۴۱ قانون کار و نرخ تورم و سبد معیشت است و گروه کارگری اصرار دارند هرچه زودتر به موضوع دستمزد ورود شود.

این نماینده کارگران ادامه می‌دهد: باید هرچه زودتر محاسبات سبد معیشت آغاز شود و این سبد در کمیته دستمزد ذیل شورای‌عالی کار نرخ‌گذاری شود. تعیین رقم سبد معیشت، تکلیف شورای‌عالی کار و الزام بند دوم ماده ۴۱ قانون کار است؛ ما مصوبه سال ۹۶ شورای‌عالی کار را داریم که بایستی هر سال سبد معیشت قبل از ورود جدی به تعیین دستمزد، محاسبه و نرخ‌گذاری شود.

وزیر کار اخیراً در گفت‌وگویی اعلام کرده است: در سال ۱۴۰۱ برای حداقل حقوق و دستمزد، چون چندین سال مطالبات باقی مانده بود، این افزایش صورت گرفت، از سوی دیگر تعیین دستمزد از اختیارات وزارت کار یا وزیر کار نیست. هم به‌اعتبار قوانین داخلی و هم به‌اعتبار قوانین بین‌المللی سازمان جهانی کار و اساساً موضوع تعیین حقوق و دستمزد را باید شورایی متشکل از نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت پیگیری کند، بعضاً تصور می‌شود آنچه خواست وزیر است باید محقق شود، در حالی که رعایت سه‌جانبه‌گرایی باید صورت گیرد.

مرتضوی بیان کرد: قائل به تبعیض بین کارمندان دولت و کارگران نیستیم، حتماً باید طوری پیش‌بینی کنیم که حداقل دریافتی کارگران را با حداقل دریافتی کارمندان دولت به حد تعادل برسانیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده