تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۹۳۸۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در پاسخ به گزارش خلاف واقع خبرگزاری دولت:

سقف بودجه ۱۴۰۲ کمتر از ۲درصد و کمتر از ادوار قبل مجلس افزایش یافته است/اذعان رئیس سازمان‌برنامه بر تغییرات اندک در بررسی لایحه بودجه سال آتی/ لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی با حضور نماینده دولت مصوب شده است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با بیان اینکه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با دقت بسیار و کار تخصصی موضوعات را بررسی کرد، گفت: سقف بودجه کمتر از ۲ درصد تغییر کرده درحالیکه این عدد در دوره‌های قبلی مجلس بسیار بالاتر بوده است.

به گزارش می‌متالز، حجت اله فیروزی در پاسخ به گزارش خبرگزاری دولت تکرار رویه «هزینه‌تراشی» در کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه این گزارش نادرست است گفت: با وجود اینکه لایحه بودجه دیرتر از موعد قانونی به مجلس ارائه شد، اما کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با بررسی تخصصی و در جلسات سه شیفته طی حدود ۲۰ روز لایحه مذکور را بررسی و گزارش آن را به صحن علنی مجلس ارائه کرد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام تلاش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش نیافتن سقف بودجه و هزینه‌ها بود، افزود: اگر بنا به ضرورت کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ناچار به افزایش هزینه‌ها می‌شد، منابع واقعی نیز برای این هزینه‌ها پیش‌بینی می‌کرد البته باید به این نکته توجه کرد که این موضوع برخلاف ادعای این خبرگزاری به معنای افزایش غیرواقعی درآمد‌ها نبوده است بلکه به تناسب وضعیت اقتصادی و حوزه اجرا برخی احکام تکلیفی در لایحه بودجه دولت اصلاح شد یا برخی درآمد‌ها جابه‌جا شد که این اقدام نیز بسیار محدود و حتی از تعداد انگشتان دست هم کمتر بود؛ البته این اقدام نیز از اختیارات نمایندگان است.

وی اضافه کرد: نکته مهمتر که باید به آن توجه می‌کرد این است که در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و صحن علنی مجلس موضوعات با حضور نماینده دولت مصوب شده است در واقع در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی پیشنهادات، نماینده پیشنهاد دهنده، نماینده موافق و مخالف و نماینده دولت نظرات خود را بیان کردند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه کمیسیون تلیفق لایحه بودجه با دقت بسیار و کار تخصصی موضوعات را بررسی کرد، گفت: سقف بودجه کمتر از ۲ درصد تغییر کرده در حالی که این عدد در دوره‌های قبل بسیار بالاتر بوده است.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: شاهد مثال ادعای ما مبنی بر اینکه سقف بودجه کمتر از ۲ درصد افزایش یافته، مصاحبه رئیس سازمان برنامه و بودجه است، آقای میرکاظمی در این مصاحبه اذعان داشت که تغییرات بودجه در کمترین میزان بوده است.

فیروزی ادامه داد: لایحه بودجه پیشنهاد دولت است و تا زمانیکه قانون نشده برای هیچکس لازم الاجرا نیست، لایحه بودجه به مجلس تقدیم می‌شود تا مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد؛ قرار نیست هر آنچه که دولت می‌نویسد، اجرا شود اگر این گونه بود که بودجه در قالب لایحه به مجلس تقدیم نمی‌شد و جزو اختیارات دولت محسوب می‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: براساس قانون دولت موظف است که لایحه بودجه سالانه را به مجلس ارائه کند، لایحه نیز قانون نیست که قابل تغییر نباشد بلکه متن پیشنهادی است که در مجلس بررسی می‌شود اگر قرار بود که لایحه بودجه در مجلس تغییر نکند، فلسفه ارائه آن به قوه مقننه معنا پیدا نمی‌کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه قوه مقننه دو وظیفه قانونگذاری و نظارت دارد، توضیح داد: وظیفه قانونگذاری مجلس از طریق طرح یا لایحه دولت است.

فیروزی در پاسخ نوشته است «در هر صورت، اما نمایندگان مدعی و مطالبه‌گر بوده و هرگز به نقش خود در مشکلات یاد شده اشاره‌ای نکرده و هیچ راهی هم برای پاسخگو کردن آن‌ها نسبت به این اقدامات نیست.» گفت: این بیان بی‌احترامی به جایگاه نمایندگان مردم است و باتوجه به حضور مستمر نمایندگان بین مردم و دسترسی بسیار آسان آن‌ها به وکلای خود در مجلس و مطالبه‌گری مردم از نمایندگان، وکلای ملت در بهارستان علاوه بر اینکه نسبت به وظایف خود پاسخگو هستند، باید مطالبات مردم از دولت را نیز در قالب قانونگذاری دنبال کنند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده