تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۹۴۳۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عدالت در توزیع یارانه و هدفمندسازی یارانه‌های پنهان انرژی با اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از محل واقعی و پلکانی شدن موثر تعرفه مشترکان پرمصرف، رایگان شدن انرژی برای مشترکان کم مصرف را نیز جبران می‌کنیم و اجرای این طرح نه تنها بار مالی نخواهد داشت، بلکه به کمک عدالت در توزیع یارانه و هدفمندسازی یارانه‌های انرژی در بخش خانگی نیز منتج خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، بررسی دقیق ساختار مصرف مشترکین گاز طبیعی در بخش خانگی، نشان می‌دهد که عمده مردم مصرفی در چارچوب الگوی مصرف را به ثبت رسانده اند. این در حالی است که اقلیت مطلقی شامل کمتر از ۳ درصد از مشترکین مصارف نامتعارف دارند. این دسته از مشترکان، میانگین مصرفی پنج برابری نسبت به مشترکین کم مصرف را ثبت می‌کنند. توزیع رفاهی مشترکین پرمصرف نیز نشان‌دهنده آن است که عمده پرمصرفین از قشر‌های مرفه جامعه هستند. این واقعیات باعث شده است، برخی اعمال سیاست‌های قیمتی بر پرمصرف‌ها را به منظور مدیریت مصرف بخش خانگی مطرح کنند.

تعرفه گذاری پلکانی نیز به عنوان راهکار دیگری برای مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی مطرح است. در این روش، به موازات بالاتر رفتن مصرف، قیمت گاز تصاعدی بالا می‌رود؛ بنابراین، کسانی که مصرف معقول و در چارچوب الگوی مصرف دارند، هزینه‌ی گاز خود را با قیمت یارانه‌ای می‌پردازند و کسانی که مصارف نامعقولی دارند، هزینه‌ی آن را آزاد پرداخت می‌کنند.

دولت وظیفه دارد انرژی را به میزان مصرف معقول خانوار‌ها با قیمت مناسب در اختیارشان قرار دهد؛ اما اگر افرادی تمایل دارند بالاتر از میزان استاندارد مصرف کنند، باید هزینه‌ی آن را آزاد بپردازند. نظرات مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را در ادامه در این باره می‌خوانید.

مصطفی طاهری در مورد پلکانی شدن قیمت گاز برای مشترکین پرمصرف گفت: مجلس برای نخستین بار در خصوص آب، برق و گاز بخش خانگی سعی کرده است که نظام یارانه‌های انرژی را هدفمند و عادلانه کند و برای قشر‌های کم درآمد مثل مدد جویان بهزیستی و کمیته امداد به شرط رعایت الگو بهینه مصرف، قیمت را رایگان محاسبه کند؛ یعنی مبلغی نگیرد و از آن طرف کسانی که مصرفشان خارج از الگوی بهینه مصرف است، قیمت برایشان پلکانی اعمال شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه انرژی در کشور ما یارانه پنهان دارد، عملا کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند، یارانه بیشتری می‌گیرند که این اصلا عادلانه نیست.

وی ادامه داد: قطعا راهکار تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در کنترل و مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی با توجه به حجم بالای مصرف مشترکان پرمصرف تاثیر گذار است؛ البته این گونه هم نیست که مشکل را کامل حل کند، ولی دست کم منابعی را در اختیار دولت می‌گذارد که دولت می‌تواند با این منابع سرمایه‌گذاری‌های را انجام دهد.

نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: از محل واقعی و پلکانی شدن موثر تعرفه مشترکان پرمصرف، رایگان شدن انرژی برای مشترکان کم مصرف را نیز جبران می‌کنیم و اجرای این طرح نه تنها بار مالی نخواهد داشت، بلکه به کمک عدالت در توزیع یارانه و هدفمندسازی یارانه‌های انرژی در بخش خانگی نیز کمک خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این حکم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز خواهد آمد.

منبع: تابناک

عناوین برگزیده