تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۹۴۳۷۶
سرویس خبر : اجتماعی
در باب انتقادات نابه جا و یک جانبه نسبت به فولاد خراسان:

بردبار و پاسخگو

‌می‌متالز - امروزه روابط عمومی‌ها یکی از ارکان سازنده تصویر خارجی از سازمان‌ها هستند و مدیریت تصویرسازی بیرونی از هر نهاد، شرکت و یا ارگانی، در ید اختیارات مجموعه روابط عمومی‌ست.

به گزارش می‌متالز به نقل از جهان اقتصاد، تصویر یکپارچه‌ای از کلیشه‌های مثبت، منفی یا خاکستری که از هر برندی در ذهن مخاطبان عام و خاص، پس از شنیدن نام هر برند یا سازمان، نقش می‌بندد؛ انعکاس جامعی از عملکرد روابط عمومی آن سازمان است. بدیهی‌ست که تصویر‌های مثبت، حاکی از عملکرد سازنده و بازخورد‌های منفی، نمایانگر عملکرد غیراثربخش بخش روابط عمومی هر برند است.

شرکت فولاد خراسان به مثابه بزرگ ترین مجتمع صنعتی شرق کشور، همواره تصویری سهل و ممتنع از یک کارخانه عظیم به نمایش می‌گذارد: از سویی، هیچ مجتمع فولاد و مقاطع وابسته، به عنوان تولیدکننده کالای واسطه‌ای (که محصولاتش در صنایع دیگری به عنوان ماده اولیه به کار می‌رود)، ارتباط سرگشاده‌ای با مصرف‌کنندگان کالا‌های نهایی ندارد، از این روی که محصولاتش به طور مستقیم در سبد مصرفی خانوار قرار نمی‌گیرد و بدیهی‌ست که از منظر روابط عمومی و برندینگ نیز، الزام چندانی برای بازنمایی گسترده از اقدامات این مجتمع‌ها، از کانال روابط عمومی احساس نمی‌شود.

به طور مثال برای چه کسری از مردم عادی مهم است که در یک مجتمع فولادسازی، چه اندازه گندله یا کنسانتره و یا نورد و ورق گالوانیزه تولید می‌شود؟

از طرف دیگر، ممکن است که یا مجتمع صنعتی مانند فولاد خراسان، با انجام طرح‌هایی در راستای پیشبرد اهدافی در چارچوب تحقق مسوولیت‌های اجتماعی خود، اقدام به ساخت چندین باب مدرسه یا کارگاه های قالیبافی در راستای خوداشتغالی کرده باشد و این حق طبیعی مردم و سهامداران است که از جزئیات چنین طرح‌هایی مطلع شوند.

از این منظر نیز عملکرد روابط عمومی فولاد خراسان در بازنمایی اقدامات انجام شده در این مجتمع صنعتی، به شدت قابل دفاع است و هم در تبلیغات سرد اعم از تهیه و توزیع ویژه‌نامه‌ها، کاتالوگ‌ها، بروشورها، حضور در نمایشگاه‌های جدی نظیر ایران متافو، وبگاه به روز رسمی عملکردی قابل دفاع دارد و هم در رویکرد موسوم به warm advertisements (تبلیغات چهره به چهره و زبانی)، عملکردی مثبت و ماندگار از مدیریت روابط عمومی فولاد خراسان - شهرام بقراط - در اذهان خبرنگاران تخصصی حوزه صنعت باقی مانده است.

شایان ذکر است که مدیریت یاد شده همواره پس از بروز شائبه‌های معمول در فضای رسانه‌ای، توری از خبرنگاران تخصصی رسانه‌های مختلف - صرف نظر از رویکرد سیاسی‌شان - ترتیب داده و به بازدید میدانی از این مجتمع سترگ صنعتی دعوت کرده است.

ممکن است برخی از رسانه‌های کمتر شناخته شده که تصویر پرخاشگر از خود را ارجح به گمنامی می‌دانند، بر مدیریت این مدیر کهنه کار - که حدود ۴۰ سال سابقه مدیریت روابط عمومی در صنعت کشور را در کارنامه دارد - بتازند و مطالباتی ولو چیپ و نازل از این شرکت مطرح کنند.

این رویکرد به شکل ناخودآگاه، ذهن را به سوی این بیت نشاط اصفهانی می‌کشاند که فرمود:

طاعت از دست نیاید، گنهی باید کرد                  در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد

از این رو، بعید به نظر می‌رسد که انتقاداتی از این دست، بر پرسونال برند این مدیر کهنه‌کار در صنعت روابط عمومی کشور، خدشه‌ای وارد آورد.

منبع: جهان اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده