تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۹۴۸۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مبلغ ناچیزی از حق بازسازی معادن به استان کرمان برگشت داده شد

‌می‌متالز - مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حق بازسازی معادن در استان وصول و به حساب خزانه واریز شده، اما برگشت آن به استان عدد ناچیزی است.

به گزارش می‌متالز، مهدی رجبی‌زاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان به مناسبت هفته منابع طبیعی، با بیان اینکه هفته منابع طبیعی فرصتی برای بیان نقش اساسی اداره منابع طبیعی در امنیت زیستی کشور است، اظهار داشت: متاسفانه جهان درگیر بحران‌های زیست محیطی است و در این زمینه کنوانسیون‌های بین‌المللی تشکیل شده و پیگیر محیط زیست هستند.

وی با اشاره به اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور در حال انجام است، گفت: کشور ایران ششمین کشور تولیدکننده کربن در جهان است و برای آنکه بتوانیم کربن را کاهش بدهیم، توسعه فضای سبز و کاشت درختان موثر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه گیاهان کربن محیط را می‌گیرند، اکسیژن آزاد می‌کنند و یک کار علمی ثابت شده است، افزود: بعضی کشور‌ها در دنیا متعهد شدند که تولید کربن خود را به صفر برسانند و برای این مهم توسعه درختکاری در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۳۰ باید هزار میلیارد درخت در جهان کاشته شود و این تعهد کشور‌ها است و بر این اساس کشور‌های دنیا ارزیابی می‌شوند، بیان کرد: ایران تا چهار سال آینده باید یک میلیارد درخت در مناطق مختلف کشور تولید کرده و بکارد.

رجبی‌زاده با بیان اینکه تعهد اداره کل منابع طبیعی شمال استان کرمان، کاشت ۶۰ میلیون نهال است که در این زمینه جلسات برنامه‌ریزی برگزار و هدف‌گذاری لازم انجام شده است، ادامه داد: از مردم درخواست داریم ما را در اجرای این طرح مهم زیست محیطی در استان و کشور حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه توسعه جنگل‌های دست کاشت بیابانی در دستور کار است، گفت: بالغ بر ۲۰۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت بیابانی در سطح استان کرمان ایجاد شده است و حدود یک میلیون هکتار جنگل طبیعی در شمال استان کرمان داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه ۷۵ درصد این جنگل‌ها بین ۵ تا ۱۰ درصد تاج پوشش دارند، افزود: در استان کرمان باید درصد تاج پوشش را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد برسانیم که از اهداف منابع طبیعی است و برای این کار باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون اصله درخت در سطح استان بکاریم.

وی با اشاره به اینکه برای حفاظت از محیط زیست و توسعه جنگل‌ها عزم جدی لازم است، بیان کرد: تولید نهال در استان افزایش پیدا کرده است و توانسته‌ایم امسال ۵ میلیون و ۳۰۰ اصله نهال تولید کنیم.

رجبی‌زاده با بیان اینکه در آغاز راه هستیم و تولید نهال باید افزایش پیدا کند که پیگیر آن هستیم، گفت: امسال حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال به صورت رایگان در اختیار مردم گذاشته شد و امیدوار هستیم با کمک مردم توسعه جنگل‌ها را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته منابع طبیعی در کشور "درخت برای زندگی، با هم بکاریم، برای ایران سرسبز، ایران قوی" است، افزود: امسال از ۱۳ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۴۵۸ هکتار اراضی ملی شمال استان کرمان برای ۱۳ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۵۸ هکتار معادل ۹۷.۷ درصد اراضی سند تک برگ گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه دریافت سند برای ۳۰۲ هکتار از این زمین‌ها باقیمانده که آگهی اجرای مقررات شده و تعیین تکلیف شده است، ادامه داد: در شمال استان کرمان اراضی ملی کاملا تعیین تکلیف شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه مدیریت جامع امور زمین در کشور و استان کرمان در حال راه‌اندازی است امیدوار هستیم تا پایان سال راه‌اندازی و از ابتدای سال آینده عملیاتی شود، بیان کرد: صدور مجوز‌ها و استعلامات از طریق این سامانه با استفاده از عکس‌های ماهواره‌ای را محقق می‌کند که بسیار موثر است.

رجبی‌زاده با بیان اینکه در سال جاری ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار برای اجرای طرح‌های مختلف تولیدی و اقتصادی در استان کرمان واگذار شده است، گفت: ۲۶ هزار هکتار زمین برای الحاق طرح به راه و شهرسازی واگذار شده و ۴۰۰ هکتار زمین برای توسعه طرح هادی روستا‌ها تحویل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان شده است.

وی با اشاره به اینکه کرمان استانی بیابانی است و در ۵ سال گذشته بالغ بر ۵۰ هزار هکتار کار بیابان‌زدایی از مدیریت روان‌آبها، ایجاد تله‌های رسوب‌گیر و کاشت نهال انجام شده و بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیون تومان هزینه شده است، افزود: دو هزار هکتار عملیات مالچ پاشی در شرق استان در دست اقدام است که تقریباً مناطق بحرانی شرق استان پوشش داده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه در سال جاری سه هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل‌کاری اقتصادی در سطح استان انجام شده که فقط ۴۰۰ هکتار آن با بودجه دولتی انجام شده و مابقی به کمک صنایع و معادن استان ایجاد شده است، ادامه داد: امسال برای ۳۵ هزار کیلو محصولات گیاهان دارویی در شمال استان بهره مالکانه اخذ شده است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت معادن در سطح استان انجام می‌شود و در سال جاری پاسخ استعلامات ۶۴۷ مورد معدن داده شده است، گفت: امسال تاکنون هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حق بازسازی معادن در استان وصول و به حساب خزانه واریز شده، اما برگشت آن به استان عدد ناچیزی است.

رجبی‌زاده با بیان اینکه مبلغ ناچیزی از حق بازسازی معادن به استان کرمان برگشت داده شده است، افزود: اگر این حق به استان برمی‌گشت ما می‌توانستیم آسیب معادن در محدوده فعالیت آن را بازسازی کنیم و بسیاری از مشکلات برطرف می‌شد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری در سطح شمال و جنوب استان کرمان در حال اجرا است و آبخیزداری تنها راه حفاظت از آب و خاک کشور است، ادامه داد: فرسایش خاک در کشور و استان بسیار جدی و مهم است و به راحتی نمی‌توان فرسایش خاک را جبران کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه فرسایش خاک در استان کرمان نیز زیاد است، اظهار داشت: ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار امکان آبخیزداری در استان وجود دارد که تاکنون مطالعات ۴ میلیون هکتار آبخیزداری در استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۸ هزار سازه آبخیزداری در سطوح مختلف در استان اجرا شده است، گفت: فعالیت‌های آبخیزداری در استان باعث شده ۴۶۰ میلیون متر مکعب از سیلاب در استان کنترل و مدیریت شود و ۱۲.۵ میلیون متر مکعب فرسایش خاک کنترل شود.

رجبی‌زاده با بیان اینکه فرونشست زمین یک پدیده جدی است و برای جلوگیری از آن آبخیزداری بسیار اهمیت دارد، افزود: سالانه طی ۱۵ سال حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۵ متر در استان اُفت آب داریم که بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر فرونشست زمین ایجاد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اینکه برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی دلیل اصلی فرونشست زمین است، بیان کرد: باید با طرح‌های آبخیزداری از این پدیده جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده