تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۹۵۰۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تبدیل پسماند‌های معدنی به سنگ آهن

‌می‌متالز - شرکت معدنی واله اعلام کرده قصد دارد ضایعات معدنی ۳۷ ساله یک معدن سنگ آهن در آمازون را به مواد باکیفیتی برای استفاده در فرآیند تولید فولاد تبدیل کند.

به گزارش می‌متالز، این شرکت از سال ۱۹۸۵ استخراج قراضه‌هایی را که در سد باطله‌ای در کاراجاس در شمال برزیل موجود بود آغاز نموده که به عنوان بخشی از پروژه‌ای بزرگتر بود. این مواد که سرشار از ذرات سنگ آهن است، به گلوله‌هایی برای استفاده در کوره‌های بلند در فرایند فولادسازی تبدیل می‌شود. این پروژه ۴۸۵ میلیون دلاری ظرفیت تولید اولیه ۵ میلیون تن در سال را خواهد داشت. این سرمایه گذاری با استراتژی واله برای تغییر به سمت تولید سنگ آهنی با کیفیت بالاتر که به انرژی کمتری برای پردازش نیاز دارد، تناسب دارد چرا که صنعت فولاد به دنبال جایگزین‌هایی برای کاهش انتشار کربن است.

این شرکت که دومین تولید کننده سنگ آهن دنیاست اظهار داشت که قصد دارد در عرضه مواد اولیه پاک‌تر به مشتریانش پیشرو باشد تا هم بتواند با اخذ پرمیوم‌های بالاتر سود بیشتری ببرد و هم به هدف کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی در فرایند تولید خود و مشتریانش تا سال ۲۰۳۵ تا ۱۵ درصد بکاهد.

واله از لایروب تمام الکتریکی برای استخراج ۱۴۰ میلیون تن باطله به همراه پمپ‌هایی که به جای سوخت‌های فسیلی از برق آبی استفاده می‌کنند، بهره می‌برد. پس از آن، تحت فرآیندی با استفاده از آهنربا ذرات آهنی از باطله‌ها جدا می‌شود و کیفیت آن را بهبود می‌بخشد. این تجهیزات از انتشار ۴۸۴ هزار تن دی اکسید کربن در طول یک دهه جلوگیری می‌کند که برابر با میزان انتشار سالانه ۱۰۴ هزار خودروی بنزینی است. انتظار می‌رود این پروژه تا سال ۲۰۲۶ به ظرفیت کامل سالانه ۱۰ میلیون تنی برسد که می‌تواند به ۸.۳ میلیون تن گندله یا حدود یک چهارم کل تولید واله در سال گذشته تبدیل شود.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده