تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۲۹۶۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آخرین خبرها درباره آلومینیوم المهدی

خریدار قدیمی حدود ۸ هزار میلیارد ریال جریمه شد

می متالز - ۲۴بهمن و در پی بازدید اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از آلومینیوم المهدی در پی ارزیابی وضعیت و گزارش‌های رسیده از این شرکت پس از واگذاری، قرارداد آلومینیوم المهدی با خریدار خصوصی، فسخ و این شرکت به مپنا واگذار شد.
خریدار قدیمی حدود ۸ هزار میلیارد ریال جریمه شد

ایرادهای جدی به نحوه واگذاری‌

به گزارش می متالز، عمده‌ترین تخلف‌ها و نگرانی‌ها درباره این مجموعه در این بازدید مطرح شدند مبنی بر اینکه بیشتر کوره‌های این شرکت تعطیل شده‌اند و همچنین شمش‌هایی به فروش رفتند که به صورت امانی در اختیار مالک و خریدار قرار گرفته‌اند. آلومینیوم المهدی در سال ۱۳۹۳ با برگزاری مزایده از سوی سازمان خصوصی‌سازی به شرکت «فروآلیاژ گنو» واگذار شده بود.
با این حال روز گذشته اعلام شد: خریدار آلومینیوم المهدی حدود ۸ هزار میلیارد ریال جریمه نقدی شده است.
ایرنا نوشت؛ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرده با شکایت سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مدیر شرکت آلومینیوم المهدی از نظر اتهام اجرا نشدن ضوابط قیمت‌گذاری و تودیع شمش آلومینیوم به وزن ۳۶ هزار تن تحت تعقیب شعبه پنجم بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان بندرعباس قرار گرفت.
سیدیاسر رایگانی افزود: پس از احضار مدیر شرکت و انجام تحقیقات لازم، شعبه رسیدگی‌کننده، وی را به پرداخت ۷ هزار و ۹۴۳ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم کرد.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد: البته رای صادر شده درحال‌حاضر با دستور موقت دیوان عدالت اداری در حال توقف عملیات اجرایی است.


کشف تخلفات جدید در واگذاری

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی دیگر از کشف تخلفات جدید در واگذاری آلومینیوم المهدی خبر داد و سازمان خصوصی‌سازی را در چند مورد مقصر دانست.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در پی ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و بازدید میدانی از آلومینیوم المهدی، به تخلفات جدیدی رسیدیم که در پرونده وجود نداشت.
بهرام پارسایی گفت: در پی ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و بازدید میدانی از آلومینیوم المهدی به تخلفات جدید رسیدیم یعنی تخلف‌هایی که در پرونده وجود نداشت اما به‌صورت میدانی به آنها دست پیدا کردیم.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: با فشارهایی که این کمیسیون و سازمان‌های نظارتی آوردند، خوشبختانه قرارداد واگذاری آلومینیوم المهدی فسخ شد.
وی درباره تخلفات این شرکت اظهار کرد: ۳۵ هزار تن شمش آلومینیوم در این شرکت به عنوان امانی بوده که در بازدید میدانی مشاهده شد. این شمش‌ها وجود ندارند و به بهانه تهاتر با اداره برق از شرکت خارج شده‌اند.
پارسایی اضافه کرد: همچنین حدود ۱۰۰ هزار تن‌اند سوخته در شرکت آلومینیوم المهدی بود که مشخص نیست پس از واگذاری چه به سر آنها آمده است. ضمن اینکه تعهداتی که خریدار آلومینیوم المهدی در قبال ایمیدرو داشت، انجام نشده و تعهداتی که در مقابل بانک‌ها داشتند نیز انجام نشده‌اند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: از سوی دیگر، تعطیلی حدود ۲۰۰ کوره ذوب در شرکت آلومینیوم المهدی، یکی دیگر از این موارد است که رخ داده و راه‌اندازی دوباره آنها هزینه بسیار سنگینی به این شرکت وارد می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه سازمان خصوصی‌سازی را در چند مورد مقصر می‌دانم، تصریح کرد: نخست اینکه این سازمان بیشتر به سمت واگذاری واحدهای موفق رفته است. دوم اینکه از لحاظ ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری کارشناسان، ایرادهایی وارد است و سوم، نحوه برگزای مزایده است که به عنوان مثال شرکت آلومینیوم المهدی با مشارکت تنها یک نفر واگذار شده و این موضوع می‌تواند ایجاد شائبه کند.
پارسایی افزود: احساس می‌کنم نهادهای نظارتی باید نظارت خود را جدی‌تر کنند و مجلس هم باید جدی‌تر به این مباحث ورود کند.
وی گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس باید به پروژه‌های دیگری که دارای چنین مشکلی هستند،
به‌صورت میدانی ورود کند. بر این اساس از سازمان بازرسی کل کشور استعلام گرفتیم تا پروژه‌های مشکل‌دار درباره واگذاری‌ها را با پرونده به ما معرفی کند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد: این کمیسیون مصمم بر حفظ بیت‌المال پس از فسخ قرارداد واگذاری‌ها و بازدید میدانی از دیگر واگذاری‌ها و تخلفاتی است که سازمان خصوصی‌سازی انجام داده و عمده آنها رها کردن واحدهای مختلف پس از واگذاری است که به آنها اشاره نشده است.


پیش‌شرط عرضه در بورس کالا

رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: مهم‌ترین مشکل عرضه آلومینیوم المهدی، تضامینی است که باید به سازمان‌های مربوط ارائه دهد تا محصولات آلومینیوم المهدی برای نخستین بار در بورس عرضه شوند.
تسنیم نوشت: پس از کش و قوس‌ها و حاشیه‌های فراوان درباره واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی، سازمان خصوصی‌سازی سرانجام این شرکت را از خریدار اول پس گرفت و با برگزاری مذاکره، آلومینیوم المهدی را به شرکت مپنا واگذار کرد.
در پی این اتفاق نیز نماینده مردم بندرعباس در مجلس با اعلام این خبر که قرار است عرضه محصولات آلومینیوم المهدی برای نخستین بار در بورس انجام شود، گفت: در گذشته محصولات آلومینیوم المهدی در بورس عرضه نمی‌شدند اما به تازگی مقرر شده است برای نخستین بار این آلومینیوم در بورس، عرضه و قیمت‌ها مشخص شود.
 بر این اساس به تازگی رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم درباره آخرین خبرها در زمینه عرضه محصولات آلومینیوم المهدی در بورس گفت: مهم‌ترین مشکل عرضه آلومینیوم المهدی، تضامینی است که باید به سازمان‌های مربوط ارائه دهد و هنوز تضامین مپنا به عنوان مالک جدید آلومینیوم المهدی از نظر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مورد قبول قرار نگرفته است.
 به گفته هوشنگ گودرزی، در این زمینه، فروشنده که همان آلومینیوم المهدی است باید ضمانتنامه‌ای ارائه دهد تا در صورت انجام نشدن تعهدات خود، بورس کالا بتواند از محل ضمانتنامه، خسارت خریدار را پرداخت کند.
در این زمینه، سندیکای صنایع آلومینیوم تلاش کرده است همکاری‌ کند تا عرضه‌های آلومینیوم المهدی به وسیله ضمانت سندیکا در بورس انجام شود اما هنوز این مهم محقق نشده است.
گودرزی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر شرکت المهدی در اختیار یک سازمان جدید قرار دارد که به نوعی دولتی است و اعتبار زیادی دارد. در این زمینه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار با تسویه وجوه می‌تواند ضمانتنامه‌ها را از سوی گروه مپنا به عنوان مالک جدید آلومینیوم به نحو تسهیل‌کننده‌تری پذیرش کند.
رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم اظهار کرد: مشکلات اقتصادی به اندازه کافی گریبانگیر تولیدکنندگان کشور به ویژه صنایع آلومینیوم شده است. بنابراین پذیرش عرضه آلومینیوم المهدی در بورس کالا چندان دشوار نخواهد بود؛ تنها با مذاکره باید این مسئله را حل و فصل کرد.

عناوین برگزیده