به گزارش می متالز، این درحالی است که خودروسازان کشورهای دیگر با هدف بهینهکردن مصرف سوخت، به سبکتر کردن محصولاتشان با استفاده از آلومینیوم روی آوردهاند، درحالیکه شرکتهای آسیایی همچنان ورقهای فولادی را در اولویت مصرف خود قرار دادهاند. آنچه موجب شده شرکتهای خودروسازی معتبر جهان، ورقهای آلومینیومی را برای تولیدات خود برگزینند، سبک بودن این ماده نسبت به فولاد و بهدنبال آن، کاهش وزن خودرو و مصرف سوخت و درنهایت کاهش آلودگی هوا است که با جایگزینی فلز آلومینیوم با فولاد حاصل میشود. درواقع خودروهایی که با آلومینیوم تولید میشوند، ۳ برابر سبکتر از خودروهای فولادی هستند. در کنار افزایش ۲برابری مصرف آلومینیوم در خودروسازی در سالهای گذشته، استفاده از ورقهای آلومینیومی در ساخت بدنه خودرو موردتوجه بیشتر شرکتهای خودروسازی جهان قرار گرفته است. در چشمانداز صنعت خودروسازی ایران قرار است تا سال ۱۴۰۴ میزان مصرف آلومینیوم در خودروسازان ایرانی ۲ برابر شود. البته این موضوع زمانی محقق خواهد شد که آلومینیومسازهای ایرانی ذوق بیشتری از خود نشان دهند و به سمت تولید آلومینیومهای آلیاژی پیش بروند، چراکه در صنعت خودروسازی فولادسازها نیز برای حفظ بازار بهدنبال استفاده از ورقهای آلیاژی سبکتر هستند، از اینرو هماکنون فولادهای پیشرفته با استحکام بالا و آلیاژهای آلومینیومی، دو رقیب اصلی صنعت خودروسازی بهشمار میروند.
سارا اصغری / روزنامهنگار