تاریخ: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۷
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۹۷۱۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار خراسان جنوبی:

احیای معادن خراسان جنوبی در دستور کار است

‌می‌متالز - استاندار خراسان جنوبی گفت: احیای معادن و توسعه صنایع فرآوری آن در راستای جلوگیری از خام فروشی به طور ویژه در دستور کار استان قرار دارد و در سال ۱۴۰۲ هم دنبال می‌شود.

به گزارش می‌متالز، جواد قناعت در پیام نوروزی خود ضمن تبریک نوروز ۱۴۰۲ و همچنین حلول ماه مبارک رمضان به مردم خراسان جنوبی، اظهار امیدواری کرد؛ سال جدید سال خوش و با خیر و برکتی برای کشور و استان‌مان باشد.

وی در این پیام خراسان جنوبی را بهشت معادن کشور نامید و یادآور شد: احیای معادن همچنان از موضوعات اصلی و کلیدی ما است و علاوه بر معادن و کشاورزی ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری داریم که کمتر به آن پرداخته شده که از برنامه‌ها و اولویت‌های ما در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

وی تصریح کرد: سال گذشته مدیران استان به ۶ محور و موضوع مهم شامل استقرار مدیران انقلابی، پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور، ایجاد زیرساخت‌ها، فرآوری معادن، احیای واحد‌های تولیدی و آبرسانی به روستا‌ها پرداختند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از مؤلفه‌های مهم معنوی که در مسیر کمال انسان نقش دارند، قلب و بصیرت قلبی است، عنوان کرد: تأکید زیادی در روایات ناب و قرآن کریم بر آن‌ها شده چرا که سرچشمه همه خیزش‌ها و جوش‌های وجود آدمی، قلب است.

وی با بیان اینکه روز‌های ابتدایی فصل بهار تقارن زیبایی با بهار قرآن پیدا کرده که این فرصت استثنایی و ظرفیت قرآنی ماه مبارک رمضان را اهل بیت (ع) با واژه زیبایی "ربیع" به معنای بهار تبیین کرده‌اند، گفت: دقت در معنی بهار برای ماه رمضان، یادآور الزامات بهار و ظرفیت‌های بی‌پایان ماه رمضان در همه زمینه‌ها و ابعاد زندگی بشر است.

قناعت اظهار داشت: همان‌گونه که در بهار نو شدن طبیعت را شاهد هستیم و برای ایرانی‌ها فرارسیدن سال نو می‌باشد، برای روح و اعتقاد مسلمانان نیز ماه مبارک رمضان به درستی بهار و فرصتی برای نو شدن است.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان ماه خودسازی است و اولین و مهمترین قدم هم در خودسازی این است که عیوب خود را با روشنی و دقت ببینیم و آن را برطرف کنیم و چه خوب است که این اقدام را در همه سطوح شاهد باشیم.

وی عنوان کرد: بهار رویش سبز طبیعت است که حضرت باری تعالی آن را به انسان‌ها ارزانی داشته و چه دل انگیز می‌شود وقتی در بهار طبیعت، بهار رمضان با عطر قرآن و روح و جان انسان‌ها جلا می‌بخشد و چه زیباست طلیعه ماه رمضان که با بهار سبز همراه شده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: عطر طراوت و اندیشیدن قرآن در بهار سبز طبیعت دل‌ها را آکنده از عطر خوش قرآن می‌کند و چه بهاری مبارک‌تر از این بهار است.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ که پشت سرگذاشتیم شاهد اتفاقات خوب در کشور و استان در حوزه‌های مختلف بودیم، خاطر نشان کرد: کشور تبدیل به یک کارگاه سازندگی شده و همچنین فعالیت‌ها، تلاش‌ها و کوشش‌های فراوانی را در حوزه‌های مختلف در استان شاهد بودیم.

قناعت گفت: علاوه بر اینکه در همه حوزه‌ها دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی ایران قوی فعال بود بیشتر تمرکز ما در خراسان جنوبی بر ۶ حوزه بود.

وی ادامه داد: اولین حوزه استقرار مدیران انقلابی و جوان در دستگاه‌های اجرایی بود و براساس ارزیابی نهاد رئیس جمهوری، بر اساس تعداد کمیت‌های تغییرات مدیران، استان خراسان جنوبی در تعداد تغییرات رتبه دوم کشوری را دارا بود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: دومین حوزه در دستورکار ما، پیگیری مصوبات سفر نخست رئیس جمهور بود که خراسان جنوبی از جمله اولین استان‌ها در تحقق جذب اعتبارات سفر نخست رئیس جمهوری بود که شاهد اجرایی شدن بسیاری از مصوبات و حتی افتتاح آن در سال ۱۴۰۱ بودیم.

قناعت گفت: سومین حوزه تمرکز، مسایل اولویت دار و زیرساختی خراسان جنوبی بود، بیان کرد: به دلیل عقب ماندگی تاریخی استان، تمرکز بیشتر مدیران در حوزه زیرساخت‌ها بود.

وی یادآور شد: از جمله مهم ترین مسایل اساسی و کلیدی زیرساختی در استان، خط راه آهن جنوب به شمال، بحث انتقال آب از خط ۲ خلیج فارس و خط چهار دریای عمان است که خط چهار از دریای عمان، مسیر نهبندان به بیرجند در حال مسیریابی و تملک اراضی می‌باشد و کار شروع شده است.

وی افزود: در حوزه زیرساختی دوبانده سازی محور‌های استان، بهداشت و درمان و طرح نهضت ملی مسکن نیز از دیگر طرح‌هاست که اقدامات خوبی در این زمینه رقم خورده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه که جذب سرمایه‌گذاران در حوزه معادن و توجه ویژه و خاص به صنایع فرآوری، یکی از مصوبات بسیار خوب و کلیدی ما در دور دوم سفر‌های رئیس جمهور بود، گفت: ما برای اینکه شاهد رونق صنایع فرآوری ماده معدنی و محصولات استراتژیک استان باشیم، باید مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.

قناعت افزود: با ارائه مشوق‌ها، آن‌هایی که در حال استخراج و خام فروشی هستند، برای ایجاد و تکمیل چرخه تولید تشویق می‌شوند و در حقوق دولتی که باید در حوزه استخراج پرداخت کنند، تخفیفاتی قائل شدیم.

وی در بخش دیگری با اشاره به مهمترین اقدامات استان در سالی که گذشت گفت: بحث حضور میدانی مدیران استانی در روستا‌ها و شهر‌ها و دیدار چهره به چهره با مردم و پاسخگویی به مطالبات و سؤالات مردم، چهارمین موضوعی بود که در استان دنبال شد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: موضوع پنجم حمایت از واحد‌های تولیدی و اقتصادی اشتغال‍زا در استان بود که در این راستا نهضت فعال کردن واحد‌های تولیدی راکد در استان رقم خورد و حدود ۲۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه راکد به چرخه تولید بازگشت.

وی اظهار داشت: موضوع ششم که در استان پیگیری شد، استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی کشور به ویژه آبرسانی به روستا‌های دورافتاده بود که به فضل الهی تا پایان سال ۱۴۰۳ بر اساس تفاهم بین دولت سیزدهم و بسیج سازندگی شاهد آبرسانی به تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان خواهیم بود.

قناعت گفت: احیای معادن از نکات کلیدی و مهم استان بود که این موضوع به صورت ویژه در دستورکار مدیران استانی در سال ۱۴۰۱ قرار گرفت و در همین راستا شاهد پروژه‌های متعددی به ویژه در شهرستان‌های نهبندان، زیرکوه، سربیشه، خوسف و طبس با حضور سرمایه‌گذاران بودیم.

وی یادآور شد: شاهد اعتبارات قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها هستیم و بخش قابل توجهی از این سرمایه گذاری‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اولویت ما در سال ۱۴۰۲ علاوه بر پیگیری مستمر موضوعات سال گذشته، تمرکز بر این ۶ محور و موضوع خواهد بود، عنوان کرد: علاوه بر آن بر محور‌های جدیدی از جمله پیگیری مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی متمرکز خواهیم شد.

وی بیان کرد: پیگیری اخذ مجوزات برای اخذ منابع جدید از سطوح ملی و استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بودجه سال ۱۴۰۲ در دستورکار است تا بتوانیم سهم بیشتری از منابع ملی برای استان داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده