تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۹۷۲۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در معدن "آلبلاغ" اسفراین سرمایه‌گذاری می‌کند

‌می‌متالز - نماینده مردم شهرستان‌های اسفراین و بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: فولاد مبارکه اصفهان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در معدن "آلبلاغ" سرمایه‌گذاری خواهد کرد و در فاز نخست کارخانه تولید شمش سرب و روی این معدن اردیبهشت ماه امسال کلنگ‌زنی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، امان الله حسین پور روز دوشنبه اظهار کرد: بر اساس برآورد‌ها فولاد مبارکه در فاز نخست هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این معدن خفته سرمایه گذاری خواهد کرد که این رقم افزایش و به چهار تا پنج هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی عنوان کرد: تلاش ما بر واگذاری این معدن با ترک تشریفات به شرکت تعاونی توسعه عمران شهرستان اسفراین بود که کمیسیون اقتصادی دولت با این واگذاری موافقت نکرد.

نماینده مردم شهرستان‌های اسفراین و بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای بهره‌برداری از این معدن راه‌های متعددی سپری شده که شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نهایت برنده مزایده این معدن شد.

وی افزود: برای واگذاری معدن به شرکت فولاد مبارکه سه شرط فرآوری خاک در اسفراین، واگذاری امور پیمانکاری به شرکت توسعه تعاون شهرستان و هزینه بخشی از درآمد در امور عام‌المنفعه تعیین شده است.

حسین پور تصریح کرد: با ۲ شرط اول موافقت شد و در آخرین جلسه که در سال گذشته با مسوولان این شرکت انجام گرفت، مقرر شد که به زودی کار را آغاز کنند و ۲ شرط پذیرفته شده در تفاهم نامه را نیز در شهرستان عملیاتی کنند.

وی اظهار کرد: معدن آلبلاغ ثروتی ملی است که سالیان سال سر بسته مانده و این ثروت عظیم به صورت غیررسمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر به همین نام و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد و ذخیره معدنی سرب و روی در این معدن۵۰۰ هزار تن با عیار ۳۰ درصد برآورد شده است.

معدن سرب و روی آلبلاغ در منطقه‌ای با همین نام در شهرستان اسفراین واقع است. این معدن از اواخر سال ۹۷ عرصه براشت‌های غیر مجاز بود و سودجویان به این منطقه هجوم برده و با اسب و الاغ ماده معدنی را از ارتفاعات به پایین می‌آورند.

با پیگیری‌های انجام شده تیم حفاظتی در این معدن مستقر شد و اکنون برداشت غیرمجاز از این معدن متوقف شده است.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تاکنون در ثبت آن ناکام بماند.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده