تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۹۷۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس شنبه (11 اسفند) / پارامترهای سیاسی در کانون توجه بورس‌بازان

می متالز - بازار سهام معاملات دومین هفته اسفند را با فشار عرضه‌ها آغاز کرد و شاخص کل در نبود تقاضای موثر عقبگردی آرام را به نمایش گذاشت. شاخص کل در جریان دادوستدهای امروز به‌رغم صعود شاخص هم‌وزن حدود 0.45 درصد افت کرده است. فشار مشهود فروش در سهام کالایی را از یک طرف می‌توان ناشی از موج شناسایی سود دانست و از طرف دیگر، به فشار آخر هفته بازارهای جهانی و همچنین انتظار برای تعیین تکلیف لایحه پالرمو نسبت داد.
نقشه نیمروز بورس شنبه (11 اسفند) / پارامترهای سیاسی در کانون توجه بورس‌بازان

به گزارش می متالز، شاخص کل بر خلاف انتظار شمار کثیری از کارشناسان و اهالی  بازار در حال عقب‌نشینی در معاملات امروز است. بر اساس نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» حدود 70 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در کنار 55 درصد از سهامداران هفته‌ای صعودی را برای شاخص انتظار دارند. با وجود این، شاخص کل در نیم ساعت مانده به پایان معاملات امروز ضمن افتی 750 واحدی، ارتفاع 165 هزار واحدی را از دست داد.

بیشترین فشار بر شاخص کل در معاملات امروز از ناحیه غول‌های فلزی و معدنی است. نماد «فولاد» ، «کگل» و «فملی» از موثرترین نمادها بر تغییرات نماگر بازار هستند. «فولاد» به تنهایی بیش از 200 واحد از ارتفاع شاخص کل کم کرده و دیگر نمادهای کالایی اعم از معدنی‌ها و پالایشی و پتروشیمی‌ها که طی هفته گذشته عمدتا بر مدار رشد قیمت قرار داشتند، در معاملات امروز تحت فشار عرضه هستند و قیمت‌ها در این دسته از سهم‌ها رو به کاهش است. این گروه از سهم‌ها طی هفته قبل و تا پیش از شوک استعفای وزیر امور خارجه، با دریافت سیگنال‌های مساعد از بازار جهانی، بورس کالا و رشد آرام نرخ‌های ارز بازدهی مطلوبی را نصیب سهامداران کردند.

ریزش قیمتی نفت و برخی فلزات رنگی در معاملات پایانی شب گذشته تا حدودی بر روند معاملات امروز تاثیرگذار بوده است. با این حال باید در نظر داشت که سطوح قیمت‌ها نسبت به روز چهارشنبه (آخرین روز معاملاتی بورس تهران در هفته گذشته) تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. در این شرایط به نظر می‌رسد انگیزه حفظ سود کسب شده، شماری از سهامداران را در فضای انتظاری بازارها ترغیب به فروش کرده است.

به نظر می‌رسد با کمرنگ‌شدن اثر عوامل بنیادی بر ارزش سهام، موضوعات برون‌بازاری از جمله اخبار سیاسی در عقب‌نشینی تقاضا و تحمیل راهبرد صبر و تماشا در بین شماری از اهالی بازار را بیشتر کرده است. بررسی لایحه پالرمو (پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) در مجمع تشخیص یکی از مسائلی است که از ماه‌های گذشته مورد توجه اهالی بازارها بوده و به نظر می‌رسد سهامداران را در جریان معاملات امروز دعوت به انتظار تا تعیین تکلیف نهایی این لایحه کرده است.

جبهه صعودی در حجم‌های کم

به‌رغم فشار فروش در بزرگان بازار قیمت سهام در سهم‌های اصطلاحا کوچک‌تر بازار در حال رشد است. این اختلاف روند را در واگرایی شاخص کل و شاخص هم‌وزن می‌توان دید. در حالی که نماگر کل بازار در معاملات امروز با افت 0.5 درصدی دست‌وپنجه نرم می‌کند، نماگر هم‌وزن رشد 0.4 درصدی را تجربه می‌کند. رشد دسته‌جمعی قیمت در گروه‌هایی نظیر ساختمانی‌ها و لاستیک‌سازان و افزایش قیمت‌ها در برخی از تک‌سهم‌ها در حجم‌های ناچیز را می‌توان از حامیان صعود شاخص هم‌وزن در معاملات امروز تلقی کرد.

در بین تک‌نمادهای کوچک‌تر واکنش به گزارش فعالیت‌های ماهانه با فازی از تاخیر دیده می‌شود. در این راستا به مخاطبین توصیه می‌شود گزارش‌های «دنیای بورس» از وضعیت‌عملکرد شرکت‌ها در ماه بهمن را مورد بررسی قرار دهند و روند معاملات شرکت‌هایی که عملکردی فراتر از انتظار و بهتر از حالت معمول را به ثبت رسانده‌اند دنبال کنند.

کاهش قابل‌توجه حجم و ارزش معاملات و افزایش فشار عرضه در گروه‌های کالایی و بزرگ بازار فرصت برای توجه به عملکرد شرکت‌های کوچکتر را فراهم کرده است.

بازگشت بانک‌ها به کانون توجهات

روز گذشته اخباری مربوط به قرار گرفتن آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده «وبصادر» بر روی کدال طی روزهای جاری منتشر شد. قرار است در این مجمع در رابطه با افزایش سرمایه 223 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تصمیم‌گیری شود.

این موضوع در معاملات امروز سبب تشکیل صف خرید برای این نماد و توجه به دیگر نمادهای این گروه از جمله «وتجارت» و «دی» شده است. بدین ترتیب این گروه مجددا به صدر ارزش معاملات گروهی امروز بازگشته است. در ساعت پایانی معاملات نیز بار دیگر اخبار مرتبط با تسعیر دارایی های ارزی بانک‌ها مورد تاکید قرار گرفت و توانست از فشار عرضه‌ها در برخی نمادهای این گروه بکاهد.

نماد «وتجارت» همچنان در انتظار اظهار نظر حسابرس قانونی در رابطه با افزایش سرمایه بیش از 470 درصدی خود است و مساله تسعیر ارز برای بانک‌ها به نظر می‌رسد در صورت‌های مالی سالانه تعیین تکلیف شود.

عناوین برگزیده