به گزارش میمتالز، به گفته او، در بازار ایران به طور متوسط باید ۱.۵ میلیون خودرو عرضه میشد که در چند سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه عرضه شده بود و این کسری تولید در ۴ سال قبل از ۱۴۰۱، فشار زیادی ایجاد کرده است.
وی میافزاید: ضمن این که سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم است و حذف آن نیازمند تصویب فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است.
در این میان، اما تحلیلگران اعتقاد دارند که بازار خودرو با تورم، نوسانات ارزی و همچنین سیاستگذاریهای نادرست چنین افزایش قیمتی را تجربه میکند.
بر همین اساس، امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو در خصوص روند قیمتها در بازار خودرو برای سال آینده میگوید: قیمت تمام شده خودرو در سال آینده ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، چراکه هزینه انرژی و حداقل دستمزد کارگر برای سال آینده بالا خواهد رفت، بنابراین هزینههای تولید در سال آینده ۶.۵ برابر خواهد شد و ما شاهد یک انفجار قیمتی در هزینه تمام شده خواهیم بود.
وی میافزاید: از طرفی کمبود آب و گاز که سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد، تولید را با چالشهایی مواجه خواهد کرد.
بنا به این گزارش، بررسیها نشان میدهد که در حال حاضر پراید ۱۵۱ در بازار خودرو ۲۷۵ میلیون تومان قیمت دارد. پراید ۱۱۱ نیز با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان به فروش میرود.
در میان مدلهای پژو، پژو۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۹ با قیمت ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۱ با قیمت ۵۳۵ میلیون تومان و پژو۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۵۱۰ میلیون تومان به فروش رفت.
در این میان، پژو۲۰۷ پانوراما TU۵P مدل ۱۴۰۱ در بازار خودرو با قیمت ۹۷۰ میلیون تومان، پژو۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۱ با قیمت ۶۹۰ میلیون تومان و پژوپارس LX به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.
بررسی قیمتها در بازار نشان میدهد که کوییک دندهای R مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۳۴۷ میلیون تومان و ساینا دندهای EX مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۳۴۳ میلیون تومان به فروش میرود.
گزارشها حاکی از آن است که تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ در بازار ۹۰۰ میلیون تومان، تارا دندهای مدل ۱۴۰۱ در حدود ۷۳۰ میلیون تومان، تیبا صندوقدار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ حدود ۳۳۵ میلیون تومان، دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ حدود ۶۸۰ میلیون تومان و راناپلاس مدل ۱۴۰۱ حدود ۵۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.
منبع: گسترش