تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۰۵
بازدید: ۳۲۱۷
کد خبر: ۲۹۷۶۸۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

جزئیات افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها از سوی شورای رقابت اعلام شد

‌می‌متالز - نایب رئیس شورای رقابت با اشاره جزئیات افزایش قیمت فروش کارخانه‌ای خودرو‌ها اعلام کرد: دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری باعث افزایش تولید و در نتیجه آرامش بازار خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محمود دودانگه با اشاره به اینکه دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری سال گذشته در شورا به تصویب رسید به ایسنا اعلام کرد: این دستورالعمل در طول هفته‌های قبل در کارگروه خودروی شورای رقابت با حضور همه دستگاه‌های ذیربط مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا معاونت حمل و نقل وزارت صنعت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کنندگان نقش قابل توجهی ایفا کردند.

همچنین با خودروسازان و انجمن‌های تولیدکنندگان، واردکنندگان و قطعه سازان جلسات مختلفی برگزار شد و انتظار می‌رود اجرای مصوبه نیز با تعامل و همراهی دستگاه‌های ذیربط به صورت مناسب صورت گیرد.

در یکی از بند‌های دستورالعمل تاکید شده بود که برای تشخیص قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی باید قیمت خودرو‌های مشابه خارجی مد نظر قرار بگیرد. شورای رقابت برای این منظور یک نهاد پژوهشی و تخصصی را برای این مهم انتخاب کرد. وظیفه نهاد این بود که خودرو‌های مشابه خارجی را انتخاب کند تا امکان مقایسه و بررسی میزان رقابت پذیری خودرو‌های تولید داخل فراهم شود. برای این منظور از دانشکده مهندسی خودروی علم و صنعت کمک گرفته شد.

صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماه اول ۱۴۰۱ خودروسازان در اختیار سازمان حمایت قرار گرفت و بر اساس آن محاسبات لازم انجام و جلسات مختلف کارگروه خودرو با هدف بررسی و اجرای مطلوب دستورالعمل برگزار و نهایتا جمع‌بندی در مورد قیمت انجام شد و به تصویب شورای رقابت رسید. البته این مصوبه صرفا مربوط به خودرو‌های تولید داخل که عمدتا محصولات ایران خودرو و سایپا است بوده و در خصوص خودرو‌های مونتاژی بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.

باید به این نکته توجه داشت که طی سال‌های گذشته متغیر‌های تاثیر گذار در هزینه تولید از جمله نرخ ارز، نرخ دستمزد و قیمت نهاده‌های تولید افزایشی و این افزایش هزینه‌ها در صورت‌های مالی خودرو سازان که به تایید حسابرسان رسمی رسیده مشهود است. این درحالی است که قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها متناسب با این هزینه‌ها افزایش نداشت؛ بنابراین افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها به سبب افزایش تولید، بازار خودروی سواری را به آرامش می‌رساند.

خودروسازان تعهد دادند متناسب با افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات، افزایش تولید داشته باشند. شورای رقابت و وزارت صنعت بر این افزایش تولید نظارت مستمر خواهند کرد و علاوه بر این در چارچوب دستورالعمل شورای رقابت تسهیل واردات برای رقابت پذیری صنعت خودرو ضروری است و به صورت مستمر پایش خواهد شد.

میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو حدودا ۳۵ درصد خواهد بود. این موضوع در جلسه اخیر شورای رقابت به اتفاق آراء تصویب و فرایند ابلاغ به وزارت صنعت و خودروسازان در حال انجام است. بدیهی است پس از ابلاغ مصوبه نیز باید فرایند اجرای مصوبه آغاز شود.

با اجرای مصوبه شورای رقابت در خصوص دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری انتظار می‌رود مصرف کنندگان نهایی با سهولت بیشتر و قیمت مناسب‌تر به محصولات مورد نظر دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگر تولید کنندگان نیز با انگیزه بیشتر به دنبال توسعه تولید و ارتقای کیفیت باشند و نهایتا سهامداران انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در این صنعت داشته باشند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده