به گزارش میمتالز، اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت در مصاحبه با رادیو درخصوص درخواست تجدیدنظر در قیمت خودروها گفتگو کرده است.
شجاعی: اجازه میخواهم ابتدا مقدمهای عرض کنم، شورای رقابت یک نهاد فراقوهای است و یک نهاد سیاست گذار است که درآن سه نماینده مجلس، دو قاضی دیوان عالی کشور، نمایندگانی از دستگاههای مختلف از جمله وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت دادگستری به شکل مستقل حضور دارند افرادی که تعیین میشوند در این جا به حکم رئیس جمهور منصوب میشوند، اما افرادی مستقل هستند، کارشناسان خبرهای هستند که تا شش سال در سمتشان هستند و امکان عزلشان هم وجود ندارد؛ بنابراین شورای رقابت یک نهاد فراقوهای است و یک نهاد مستقل، یک اداره دولتی نیست که بشود به آن گفت این کار را بکن و آن کار را نکن و براساس کارکردهای خودش و طبق قانون خودش عمل میکند اول این که توجه داشته باشیم به هر صورت نهاد در ایران اسمش را شورای رقابت گذاشتیم در تمام دنیا در تمام کشورهای دموکراتیک و کشورهای توسعه یافته چنین نهادی وجود دارد که مانع شود از این که انحصارها و یا دخالت دولت، اختلال در فضای کسب و کار و رقابت ایجاد کند این نکته اول، بنابراین شورای رقابت یک نهاد دولتی نیست و، چون این فرهنگ سازی در مورد شورای رقابت پس از ده دوازده سالی که تاسیس شده صورت نگرفته خیلیها نمیدانند اصلا این شورای رقابت چیست و، چون در زیرمجموعه آن میبینند که زیرمجموعه رئیس جمهور است فکر میکنند این یک نهاد دولتی است.
شجاعی: در سال ۸۷ پس از مراحلی که از ۸۴ شروع شد تا ۸۷ براساس قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ و فصل نهم این قانون، شورای رقابت شکل گرفت که این شورا ترکیبی از نمایندگان دستگاههای اجرایی، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه حضور دارند و اینها نظارت میکنند بر فعالیتهای مختلف اقتصادی ضمن این که غیر از این پایشی که انجام میدهند به موارد شکایتها رسیدگی میکنند و وقتی هم تشخیص دهند یک بازار انحصاری است در نتیجه سیاست گذاری برای قیمت گذاری را از آن دستگاهها میگیرند و سیاست گذاری را انجام میدهند و قیمتهایی را که آن دستگاهها میخواهند معین کنند را این جا باید مصوب کنند یکی از آن بازارهایی که شورای رقابت تشخیص داد که این بازار انحصاری است، بازار خودرو است البته مثلا فرض کنید که موضوع تعرفههای تلفن که در پاییز مطرح شد، بحثهای مربوط به قیمت اینترنت، بحثهای مربوط به قیمت برق، گاز و موارد دیگر حتی شکایات مختلفی را که ممکن است افراد داشته باشند مثلا به جهات مختلف در تابستان یا زمستان گاز یا برق واحدهای تولیدی قطع میشوند و اینها اگر بخواهند از دستگاههای دولتی شکایت کنند، مرجع شکایت شورای رقابت است. ضمن این که گاهی دعوای بین شرکتهای مختلف مثلا فرض کنید که دو شرکت ایران خودرو و سایپا یا تپ سی و اسنپ اگر با هم دعوایشان شود و در بازار هم دخالت کنند مرجع رسیدگی به آن شورای رقابت است.
شجاعی: توجه داشته باشید یک نکته خیلی مهم وجود دارد، من به عنوان آدمی که اقتصاد خواندم عرض میکنم، ما واقعا در سیاست گذاریهای اقتصادی گاهی اوقات یک کارهای عجیب و غریبی میکنیم بعد انتظار داریم نتایج متفاوتی را بگیریم مثلا در بازار خودرو اختلال ایجاد میکنیم میخواهیم از جوانی جمعیت حمایت کنیم، کارهای دیگر کنیم میگوییم ۵۰ درصد عرضه خودرو برود برای این سیاست.
شجاعی: اختلال در بازار از جهت عرضه و از جهت تقاضا موجب وارد آمدن یک شرایطی میشود که آن شرایط خروجی اش این است، بین قیمت کارخانه و قیمت بازار یا به اصطلاح عموم قیمت دلالی تفاوت فاحشی ایجاد میشود یعنی رانتی ایجاد میشود یعنی اگر شما یک خودرو را بتوانی از کارخانه بگیری به هر شکلی، با هر مجوزی، به هر ترتیبی میتوانی خودرو را تا دو برابر قیمتش بفروشی یا سود خوبی به دست میآوری.
شجاعی: ما الان آمدیم در بازار دو سال است قیمت خودرو را ثابت نگه داشتیم یعنی قیمت تولید کننده را و وقتی تولید کننده با فشار قیمت گذاری ما مواجه میشود یعنی زیان ده میشود وقتی زیان ده میشود نمیگویم خودروسازیهای ما هزینه هایشان همه درست است و حرفهای عمل میکنند و کاملا بهینه هستند، نه، ولی با این تحمیل قیمت و ثابت نگهداشتن قیمت مثل همین بلایی که سر بنزین آوردیم قیمت خودرو را به شکلی نگه داشتیم که کارخانهها زیان ده شدند، توجیه برای عرضه بیشتر ندارند و، چون عرضه محدود شد قیمت بازار هم به شدت افزایش یافت و از آن طرف هم واردات را متوقف کردیم و با هزار و یک دلیل جلوی واردات را گرفتیم امکان واردات خودرو نیست، وقتی شما عرضه را محدود میکنید تقاضای بازار را چگونه باید پاسخ دهید؟ فشار تقاضا باعث میشود که قیمتها بالا برود و با این منطق میخواهیم بگوییم که ما میخواهیم بازار را متعادل کنیم؟ تورم را مهار کنیم؟ ولی مهار تورم را میخواهیم با زیان تولید کننده انجام دهیم این امکان پذیرنیست و اگر میخواهیم مهار تورم را انجام دهیم باید با رشد تولید اتفاق بیفتد این نمیشود که همه قیمتها افزایش پیدا کند خودمان دستمزدها را تغییر دهیم، قیمت ارز افزایش یابد بعد به تولید کننده بگوییم نه تو باید با همان قیمت تولید کنی، اگر قرار است که تولیدکننده با همان قیمت تولید کند یک جا باید خسارتش را جبران کند نمیشود که ما از جیب تولیدکننده مهار تورم انجام دهیم، غیر ممکن است.
شجاعی: ما برای این که قیمت را مهار کنیم این اشتباه است، این یک شعار پوپولیستی است که بگوییم ما با زیان وارد کردن به تولید کننده میخواهیم مهار تورم انجام دهیم، مهار تورم از کانال رشد تولید اتفاق میافتد و حداقل باید کاری کنیم که این رشد تولید اتفاق بیفتد البته شورای رقابت الان اولا قیمت گذار نیست
شجاعی: قیمتهایی که وزارت صمت مشخص کرده بود این جا بررسی شد و تصویب شد و به آنها ابلاغ شد این که محرمانه اعلام کردیم، چون وظیفه وزارت صمت است که این قیمتها را اعلام کند وظیفه شورای رقابت نیست.
شجاعی: شورای رقابت هدفش حمایت از تولید کننده و حمایت از مصرف کننده است و یکی از دلایل مخالفت ما هم در بحث موضوع بورس این است که به مصرف کننده زیان فوق العادهای وارد میشد ما در بورس کالا خودرو را به شکل مزایده داریم میفروشیم که اصلا به نفع مصرف کننده تمام نمیشد.
منبع: خبرگزاری تسنیم