تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۹۷۸۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شفافیت بورس کالا انگیزه‌ای برای افزایش سرمایه‌گذاری در تولید

‌می‌متالز - هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه گفت: رونق تولید بدون شفافیت امکان‌پذیر نیست و قطعا شفاف‌ترین مسیر برای عرضه محصولات، بورس کالا است. مصرف‌کنندگان نهایی همواره به دنبال شفاف‌ترین قیمت هستند. سرمایه‌گذاران هم در صورت شفافیت تولید و فروش شرکت‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام خواهند کرد.

به گزارش می‌متالز، هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شعار سال ١٤٠٢ "مهار تورم، رونق تولید" بیان کرد: یکی از ابزار‌های مناسب برای کمک به تولید، استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا است. رونق تولید بدون شفافیت امکان‌پذیر نیست و قطعا شفاف‌ترین مسیر برای عرضه محصولات، بورس کالا است. مصرف‌کنندگان نهایی همواره به دنبال شفاف‌ترین قیمت هستند. سرمایه‌گذاران هم در صورت شفافیت تولید و فروش شرکت‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خواهند کرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر نیز، هر محصولی که وارد بورس کالا شده، عرضه و تقاضای شفافی داشته و با کوتاه شدن دست دلالان، بازار آن محصول به تعادل رسیده و رضایت خاطر تولیدکنندگان و خریداران را در پی داشته است. با ورود خودرو به بورس کالا نیز شاهد آن بودیم که قیمت‌های کشف شده در این بازار هم به نفع خودروسازان و هم به نفع مصرف‌کنندگان بود و همین مزیت، به مذاق دلالان بازار خودرو خوش نیامد و در شیپور مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا دمیدند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه گفت: انتظار می‌رود در سالی که "رونق تولید" در آن هدف‌گذاری شده، از عرضه محصولات در بورس کالا حمایت بیشتری صورت بگیرد. در شرایطی که دنیا رو به پیشرفت بوده و مرتبا در راستای افزایش شفافیت و حمایت از تولید، ابزارسازی می‌شود؛ بهتر است ما هم به جای اصرار به استفاده از روش‌های سنتی، با توسعه بورس کالا و استفاده از ابزار‌های نوین مالی، به سمت افزایش شفافیت در بازار‌ها حرکت کنیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده