تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۹۷۷۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل سیمان آباده عنوان کرد:

هزار و یک مساله در صنعت سیمان

‌می‌متالز - هر صنعتی اولویت‏‏‌های خاص خود را دارد که حیات آن صنعت در گرو این موارد است. در حالی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان بر استفاده از فناوری‌های نوین و تحقیق و توسعه تاکید دارد که برخی از تولیدکنندگان صنعت خاکستری معتقدند پیگیری موضوعاتی همچون افزایش نرخ سیمان و معافیت مالیاتی صادرات این محصول باید در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، در دنیای امروز هر واحد تولیدی که تحقیق و توسعه مداوم را در دستور کار قرار ندهد، محکوم به شکست است چرا که نیاز‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کنند؛ در کشور ما برخی صنایع توانسته‌اند همگام با پیشرفت‌های جهانی ماشین‌آلات و تولیدات خود را به‌روز کنند و برخی دیگر همچنان به سبک و سیاق چند دهه پیش تولید می‌کنند؛ صنعت سیمان از جمله صنایعی است که در دهه ۸۰ رشد کمی و کیفی چشمگیری را تجربه کرد، اما در ادامه، فقدان سود‌آوری لازم باعث شد تا تحقیق و توسعه به فراموشی سپرده شود تا جایی که امروز حتی سرپا نگه داشتن برخی کارخانه‌ها و پرداخت حقوق پرسنل با، اما و اگر همراه است و این در حالی است که سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این صنعت و ارزش روز کارخانه‌های تولیدی شانه به شانه سودآور‌ترین صنایع کشور می‌زند. آنچه بیش از هر عامل دیگری صنعت سیمان را دچار چالش کرده، بهای این ماده زیر‌بنای توسعه است که در بورس‌کالا با سیاست‌های وزارت صمت و البته با هدف جلوگیری از افزایش بهای مسکن با نرخ ارزان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد که البته ایجاد این شرایط هیچ‌گونه تاثیری بر کنترل تورم مسکن نداشته و شاهدیم که این نیاز اولیه برای بسیاری از مردم تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شده و در سمت دیگر هم واحد‌های سیمانی درگیر مشکلات ابتدایی مانند نبود نقدینگی برای جایگزینی قطعات فرسوده هستند. بر این اساس برخی از اهالی صنعت سیمان معتقدند تمام دغدغه مسوولان و انجمن سیمان باید حفظ این صنعت باشد و صحبت از فناوری‌های جدید و سیمان‌های مدرن در شرایط کنونی ضرب المثل «خانه از پای بست ویران است» را تداعی می‌کند.

در همین خصوص مدیرعامل «سیمان آباده» گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که چنانچه قطعات اصلی کارخانه‌ها دچار مشکل شود، نه قطعه جایگزین در انبار وجود دارد و نه شرکت‌ها از توان مالی لازم برای خرید این تجهیزات برخوردارند؛ این در حالی است که انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان اصل مساله را رها کرده و در نامه‌نگاری‌ها به موضوعات غیر‌ضروری می‌پردازد.

پیوند زین‌العابدینی ضمن اشاره به این مطلب افزود: واحد‌های سیمانی نیازمند نوسازی در اسرع وقت هستند، اما نه سرمایه‌گذار و بانک‌ها حاضر به همکاری می‌شوند و نه برای واردات قطعات اصلی ارز دولتی به ما تعلق می‌گیرد و متاسفانه در این شرایط بغرنج شاهد طرح موضوعاتی مانند ایجاد برق از حرارت کوره‌ها توسط انجمن سیمان هستیم.

وی با اشاره به قرار گرفتن سیمان در گروه مواد خام و نیمه خام در سال گذشته عنوان کرد: ارتقای تکنولوژی و برخی کار‌های نو که از طرف انجمن سیمان بیان می‌شود، بسیار حائز اهمیت است، اما باید واحد‌های تولیدی برای اجرای این طرح‌ها از توان مالی لازم برخوردار باشند؛ بنابراین لازم است مسائلی مانند معافیت مالیاتی صادرات سیمان را با جدیت پیگیری کند چرا که این مساله تمامی صنعت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

این تولیدکننده ادامه داد: در برهه‌ای از زمان اقداماتی برای استقلال انجمن سیمان انجام شد، اما در دوره‌های گذشته انجمن تبدیل به زیرمجموعه وزارت صمت شد و متاسفانه انجمن کنونی هم در اختیار هلدینگ‌های دولتی قرار گرفت و پیگیری بسیاری از موضوعات مغفول مانده است.

وی در ادامه با اشاره به پایان محدودیت‌های گاز در کشور اظهار کرد: با وجود رفع محدودیت‌ها، شرکت ملی گاز تا تعیین‌تکلیف بدهی‌ها گاز کارخانه را وصل نکرده و همین امر باعث ایجاد مشکلات نقدینگی شده است؛ در شرایط امروز چنانچه حتی وضعیت مالی کارخانه‌هایی را که به ظاهر سود ده هستند، بررسی کنید، متوجه می‌شوید که به شدت دچار فقر نقدینگی هستند.

مدیرعامل سیمان آباده ادامه داد: با وجود اینکه گاز کارخانه‌های سیمان چند ماه توسط وزارت نفت قطع بوده، اما شرکت ملی پالایش و پخش از اختصاص گازوئیل موردنیاز شرکت‌های سیمانی پس از وصل گاز امتناع می‌کند چرا که به روال معمول میزان گازوئیل را بر اساس میزان کارکرد شرکت‌ها در ماه گذشته تعیین می‌کنند در حالی که اصولا تعطیلی کارخانه‌ها از سوی نهاد بالادستی شرکت پالایش و پخش اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مسوولان و مدیران نهاد‌های دولتی به شعار سال جدید بی‌توجه هستند، گفت: در حالی که سال ۱۴۰۲ به عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شده، اما عملکرد مدیران به هیچ عنوان در این راستا نیست و بسیاری از سیاست‌ها کاملا در تضاد با رونق تولید اتخاذ می‌شود.

زین العابدینی با اشاره به اینکه باید در سال‌جاری بهای سیمان همپای سایر متغیر‌های اقتصادی رشد کند، اظهار کرد: افزایش نرخ سوخت و برق، هزینه‌های دستمزد و حمل‌ونقل از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت سیمان هستند و چنانچه بر همین مبنا تغییرات قیمتی ایجاد نشود، باید منتظر ورشکستگی واحد‌های سیمانی باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید بورس‌کالا همراه با شفافیت باشد، اظهار کرد: در صورتی که سیمان در یک بازار شفاف و عادلانه عرضه شود، می‌توانیم به آینده بهتر از طریق این بازار امیدوار باشیم، اما متاسفانه در حال حاضر به اشکال مختلف دولت در بورس‌کالا دخالت می‌کند.

مدیرعامل سیمان آباده با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بسیار بالایی در صنعت سیمان صورت گرفته است، عنوان کرد: تقاضای بسیار بالایی برای صادرات سیمان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس وجود دارد، اما متاسفانه صنعت سیمان که سال‌هاست با مشکل سود‌آوری مواجه است، توانی برای ارسال محموله‌های صادراتی به میزان لازم ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده