تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۹۷۸۴۵
سرویس خبر : انرژی
در پی آخرین تصمیم اوپک پلاس؛

قیمت نفت در یک هفته ۶ درصد جهش کرد

‌می‌متالز - با تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت خام تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز و تلاش آشکار برای افزایش قیمت نفت، این سیاست در بازار نفت اثرگذار بود و باعث افزایش شش درصدی شاخص نفت خام برنت و آمریکا، در طول هفته گذشته شد.

به گزارش می‌متالز، عربستان سعودی، روسیه و هم پییمانان نفتی آن‌ها حدود ۱۰ روز پیش اعلام کردند که تولید نفت خام را تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد. این تلاش آشکار برای افزایش قیمت نفت، بیش از یک درصد از عرضه نفت در دنیا است. عصر همان روز، همزمان با باز شدن بازار‌ها قیمت نفت اوج گرفت و شاخص نفت جهانی و آمریکا تا هفت درصد افزایش یافت.

کاهش تولید نفت غیرقابل پیش‌بینی بود؛ چرا که پیشگامان اوپک پلاس در روز‌های اخیر گفته بودند که قصدی برای تغییر سیاست‌هایشان ندارند. با این وجود اهمیت این اتفاق نهایتا ممکن است ناچیز باشد، به خصوص اگر اقتصاد جهانی کند شود.

این ائتلاف در ماه فوریه - یعنی آخرین ماهی که ارقام رسمی تولید نفت در دسترس است - نزدیک به دو میلیون بشکه کمتر از هدف عرضه خود تولید کرد.‌ها نگوین، تحلیلگر جهانی نفت گفت: ما انتظار داریم کسری‌ها ادامه یابد.

گزارش‌های مداومی از تقلای روسیه برای بالا نگه داشتن یا حفظ کردن تولید نفت وجود دارد. بدون اینکه سودی به شرکت‌های خدمات رسانی غربی برساند. شرکت‌هایی که بهره برداری نفتی آن‌ها از بیش از یک سال پیش که جنگ بین روسیه و اوکراین در گرفت، مختل شده است. در ماه‌های اخیر تولید عربستان همچنین کمتر از سهمیه تولیدی سازمان کشور‌های صادرکنندگان نفت (اوپک) بوده است.

برزیل، کانادا، گویان، نروژ و ایالات متحده آمریکا که با عرضه ۱۰۰ میلیون بشکه در روز کمبود بازار جهانی را جبران می‌کنند، جملگی در حال افزایش تولید نفت خود هستند.

با وجود جنگ روسیه و اوکراین در فوریه گذشته که قیمت نفت بلافاصله تا یک سوم کم شد، این اقدام اوپک پلاس اهمیت نمادین دارد.

در پی شکست بانک‌های اروپایی و آمریکایی و تلاش‌های مداوم بانک‌های مرکزی برای مهار تورم، اعضای اوپک پلاس ممکن است به ترس فزاینده از رکود اقتصادی در اواخر سال جاری پاسخ دهند. تقاضای نفت نیز با اعتصابات در فرانسه از جمله در پالایشگاه‌ها کمرنگ شده است.

آدریان واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید: با توجه به عدم اطمینان بازار، فکر نمی‌کنیم که کاهش تولید نفت در این لحظه به صلاح باشد. مساله مد نظر ما قیمت برای مشتریان آمریکایی است، نه بشکه‌ها و قیمت‌ها که از سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

عربستان سعودی و روسیه با کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای از پیشگامان اعلام کاهش تولید هستند و پس از آن عراق، امارات متحده عربی و کویت قرار دارند. بعضی تحلیلگران معتقدند که این اقدام می‌تواند باعث علاقه بیشتر سرمایه‌گذاران به معاملات آتی نفت شود و به افزایش قیمت نفت در هفته‌های آینده کمک کند.

تام کلوزا، رئیس تحلیل انرژی در سرویس اطلاع رسانی قیمت نفت می‌گوید که بسیار شگفت زده شده است. کلوزا گفته که او انتظار داشت شاخص قیمت جهانی نفت برنت که در هفته‌های اخیر بین ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر بشکه معلق بوده است، به بالای ۸۰ دلار برسد. عصر یکشنبه، قیمت هر بشکه نفت برنت به ۸۵ دلار و ۴۸ سنت رسید. وست تگزاس اینترمدیت، معیار آمریکایی، به ۸۱.۰۴ دلار افزایش یافت.

با این حال آخرین بررسی‌های هفتگی نشان می‌دهدکه افزایش قیمت نفت روی ۶ درصد تثبت شد. دو روز پیش یعنی ششم آوریل، رویترز در گزارشی اظهار کرد که هر بشکه نفت برنت پیش از آغاز تعطیلات با ۱۳ سنت افزایش ۸۵ دلار و ۱۲ سنت فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۹ سنت افزایش ۸۰ دلار و ۷۰ سنت معامله شد.

روی هم رفته هر دو شاخص نفتی این هفته افزایش ۶ درصدی را ثبت کردند. مساله‌ای که در این میان می‌توان به آن اشاره کرد، کاهش ذخایر نفت خام آمریکا بر نگرانی‌های عرضه می‌افزاید.

کارشناسان مختلف انرژی کاهش نهایی تولید نفت را متفاوت برآورد کردند. هلیما کرافت، رئیس استراتژی جهانی کالا در RBC Capital Markets، گفت که کاهش داوطلبانه روی کاغذ بیش از ۱.۶ میلیون بشکه در روز است، اما، اثر واقعی آن می‌تواند حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز باشد. کل بازار جهانی نفت هم تقریباً ۱۰۲ میلیون بشکه در روز است.

در سال‌های اخیر، عربستان سعودی، رهبر این گروه، ظاهرا مصمم به افزایش قیمت نفت به حدود ۹۰ دلار در هر بشکه است. خانم کرافت می‌گوید کاهش تولید اخیر اوپک پلاس تنها یک نشانه دیگر است که عربستان تصمیمات نفتی خود را با چشمی باز به نفع اقتصادش تغییر می‌دهد.

تلاش عربستان برای استقلال از آمریکا / انعقاد دو معاهده از سوی سعودی آرامکو با پالایشگاه‌های چینی

برخی دیگر از کارشناسان آن را نشانه دیگری از استقلال فزاینده عربستان سعودی از ایالات متحده می‌دانند که اهمیت روابط این کشور با چین را افزایش می‌دهد. این کشور در حال حاضر شریک حیاتی روسیه در هدایت سطح عرضه نفت است. این کاهش‌ها که به صورت داوطلبانه هستند و از ماه می‌شروع می‌شود، می‌تواند موقتی و به شرایط اقتصادی وابسته باشد.

تنها یک هفته پیش، آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان از انعقاد دو معاهده با چین برای عرضه ۶۹۰ هزار بشکه نفت در روز برای پالایشگاه‌های این کشور خبر داد. تقاضای نفت از زمان رکود جهانی در اثر همه‌گیری کووید-۱۹ بود، در حال بازگشت است. تقاضای جهانی دیزل تقریباً به سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است و با خروج چین از تعطیلی کووید، تقاضای سوخت جت همچنان در حال افزایش است.

این کاهش در حالی صورت می‌گیرد که قیمت بنزین که هنوز بسیار پایین‌تر از یک سال پیش بود، دوباره در حال افزایش است. میانگین قیمت بنزین معمولی در ایالت متحده در روز یکشنبه ۳ دلار و ۵۱ سنت در هر گالن (هر گالن بیش از ۳.۵ لیتر و کمتر از ۴ لیتر است) بود. این قیمت ۱۳ سنت بیشتر از یک ماه قبل است. قیمت یک سال پیش ۴.۲۰ دلار در هر گالن بود و عامل اصلی افزایش تورم بود.

به هر حال؛ اتحادیه اوپک پلاس در ماه اکتبر با کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز موافقت کرده بود، اما کاهش نهایی بسیار کمتر از آن بود، زیرا کشور‌های تولیدکننده مانند لیبی و نیجریه موافقت کردند تا سطحی را کاهش دهند که به هر حال نمی‌توانستند به آن برسند. این گروه آخرین بار در سال ۲۰۲۰ تولید خود را کاهش داده بود، زمانی که تقاضا به دلیل همه‌گیری کاهش یافت. سپس به تدریج تولید را تا اکتبر افزایش داد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده