تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۲۹۷۸۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سال ۱۴۰۱؛

ارزش معاملات بورس انرژی به ۱۴۲ همت رسید

‌می‌متالز - در سالی که گذشت، بورس انرژی ایران میزبان انواع معاملات فرآورده‌های هیدروکربوری، برق، قراردادها، اوراق و گواهی‌ها به ارزش حدود ۱۴۲ همت (هزار میلیارد تومان) بود.

به گزارش می‌متالز، در سال ۱۴۰۱، ۷ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۶۹۷ تن فراورده هیدروکربوری به ارزش بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال در دو رینگ داخلی و بین‌الملل بورس انرژی ایران داد و ستد شد که حدود ۸۹ درصد از ارزش کل معاملات آن در سال ۱۴۰۱ را تشکیل می‌داد.

ارزش معاملات در رینگ داخلی سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۰۱ هزار و ۸۳۸ میلیارد ریال و ارزش معاملات رینگ بین‌الملل بیش از ۸۵۸ هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال (معادل ۳ میلیارد دلار) بود و در این میان خلق ۶۲ میلیون دلار مازاد درآمد ناشی از رقابت بر سر فراورده‌ها برای عرضه‌کنندگان قابل توجه است. هر دو رینگ از حیث ارزش معاملاتی به‌نسبت سال ۱۴۰۰ رشد داشتند که به‌ترتیب ۵۸ درصد و ۷ درصد بود.

همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۸ درصد از ارزش معاملات فراورده‌های هیدروکربوری در رینگ بین‌الملل و ۳۲ درصد در رینگ داخلی محقق شد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، این نسبت ۷۶ درصد به ۲۴ درصد بود و بنابراین، آمار سال ۱۴۰۱ بیانگر رشد سهم بازار داخلی بورس انرژی ایران از کل معامات است.

در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی فراورده‌های هیدروکربوری سالی که گذشت ۵ فراورده گاز مایع، نفتای کامل، نفتای سبک، ته‌مانده برج تقطیر و نفتا به‌ترتیب بیشترین فروش را داشتند و در رینگ داخلی هم ۵ فراورده نفتای سبک، میعانات گازی، آیزوریسایکل، نفتای سنگین و نفت سفید دارای بیشترین سهم از فروش بودند.

تابلوی معاملات اوراق سلف موازی استاندارد به حجم ۱۰ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۱۳۶ ورقه و به ارزش ۱۳۵ هزار و ۵۴۶ میلیارد ریال نیز دومین تابلوی مهم سال ۱۴۰۱ بورس انرژی ایران بود و سهم ۹.۵ درصدی از معاملات را به خود اختصاص داد.

۱۴۰۲، سال بازار برق

تابلوی اوراق گواهی ظرفیت نیز شاهد معاملات ۳۴۳ هزار و ۵۴ برگه گواهی ظرفیت به ارزش ۱۶ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال بود و پس از آن تابلوی برق (بازار فیزیکی و سلف موازی استاندارد برق) به ارزش ۵ هزار و ۲۵۵ میلیارد ریال قرار گرفت. در تابلوی برق سال ۱۴۰۱ بورس انرژی ایران ۷ میلیارد و ۵۵۷ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۱۱۲ کیلووات‌ساعت برق مبادله شد.

در سال ۱۴۰۲ نیز مقرر است که مبادلات برق در بورس انرژی ایران گسترش پیدا کند و این بورس میزبان معاملات ساعتی برق و معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی باشد.

آغاز پر و پیمان مهمان جدید

مهمان تازه از راه رسیده بورس انرژی ایران، یعنی تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی که در همین روز‌های پایانی اسفند به جمع بازار‌های بورس انرژی ایران ملحق شد نیز شاهد فروش ۱۰۰ هزار و ۳۲۱ برگه از گواهی‌های سپرده نفت خام و میعانات گازی به ارزش بیش از ۲ هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال بود و بدین‌ترتیب در میان بازار‌های بورس انرژی ایران جایگاه پنجم را از حیث ارزش معاملاتی به خود اختصاص داد.

گسترش معاملات گواهی سپرده حامل‌های انرژی و آغاز معاملات قرارداد‌های آتی نفت خام و اختیار معامله جزو برنامه‌های بورس انرژی ایران در سال ۱۴۰۲ خواهد بود. در این سال یک هزار و ۶۸۲ قرارداد آتی به ارزش ۲۳۹ میلیارد ریال و ۶ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۸۶۹ برگه از گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله به ارزش ۶۰ میلیارد ریال نیز در بورس انرژی ایران دادوستد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده