تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۷
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۹۵۸۹۰
سرویس خبر : انرژی
وزیر نفت تاکید کرد؛

تنوع‌بخشی در روش‌های فروش نفت با گواهی سپرده نفت خام

‌می‌متالز - جواد اوجی گفت: طرح گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی بیش از یک سال است که در حال بررسی است و اجرایی شدن آن، ابزاری برای افزایش شفافیت و تنوع‌بخشی به فروش نفت خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، جواد اوجی وزیر نفت، در مراسم رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی، ضمن تبریک این اتفاق بزرگ همزمان با ۲۹ اسفند، آستانه ملی شدن روز صنعت نفت گفت: خدا را شاکرم که این اتفاق بزرگ و خوب در این ایام و در این دولت و نظام شکل گرفت.

وی افزود: این اتفاق مهم با همکاری وزیر اقتصاد، سازمان بورس، بانک مرکزی و بانک‌های تجارت و ملت و همکاران شرکت ملی نفت ایران اجرایی شد. به طوری که نزدیک به ۱۶ ماه درگیر این موضوع بودیم و با همفکری و مشارکت از بخش‌های اقتصادی کشور، این کار بزرگ به سرانجام رسید.

اوجی ادامه داد: برای اجرایی شدن این طرح تمامی معایب طرح‌های قبلی بررسی و تمام مسائل فنی، مالی و قراردادی آن مورد بررسی قرار گرفت و مشارکت حداکثری برای آن صورت گرفت.

وزیر نفت با اعلام اینکه با اقدامات جهادی و استفاده از همه ظرفیت‌ها، بازاریابی و تغییر در قرارداد‌های دیپلماسی انرژی، بالاترین میزان فروش نفت حاصل شده است، گفت: طی ۱۱ ماه سال جاری ۱۴ میلیارد دلار در سامانه‌های نیما و مبادله تزریق شده است.

وی ادامه داد: امسال ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر کردیم.

وزیر نفت اضافه کرد: درآمد‌های ارزی کشور به مراتب بالاتر از نیاز‌های ارزی است.

اوجی با اعلام اینکه میزان صادرات گاز امسال نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. در بخش صادرات LPG نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته و رقم ۶.۵ میلیارد دلری وصول کردیم.

وی با اشاره به افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی عنوان کرد: با افتتاح این فاز سالانه یک میلیون تن دیگر میعانات گازی و ال پی جی و یک میلیون تن اتان به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد. میزان ذخایر در کشور امروز کمتر از ۲۰ میلیون بشکه است، درحالی که زمانی که دولت را تحویل گرفتیم هیچ مخزنی خالی نبود.

وزیر نفت با اشاره به این‌که درحال حاضر میزان درآمد‌های ارزی کشور بالاتر از نیاز‌های ارزی است خاطرنشان کرد: طرح مذکور بیش از یک سال است که درحال بررسی است و اجرایی شدن آن، ابزاری برای افزایش شفافیت و تنوع بخشی به فروش نفت خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده