تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۲
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۲۹۵۸۵۵
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت ملی نفت:

"اوراق سپرده نفت" اقدامی جدید، مبتکرانه و مدرن در بازار سرمایه کشور است

‌می‌متالز - محسن خجسته مهر گفت: از فردا ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ «گواهی سپرده نفت خام» در بورس انرژی عرضه خواهد شد که امیدوارم در آینده فروش این اوراق بین المللی شود. این اوراق اقدامی جدید، مبتکرانه و مدرن در بازار سرمایه کشور بوده است.

به گزارش می‌متالز، محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آئین رونمایی از «گواهی سپرده نفت خام» گفت: امروز را به معنای واقعی باید جشن گرفت، زیرا نقطه عطفی در اقتصاد کلان کشور است. امروز یک اتفاق مبارکی است که به یمن رویکرد‌هایی که در بخش‌های اقتصادی کشور و در وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد است، این تصمیم گرفته شده که نفت در بورس عرضه شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: مهمترین گرایش وزارت نفت در دولت سیزدهم این بود که بند ۱۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را محقق کند، یعنی جلوگیری از ضربه پذیری تا در صادرات نفت برای ما مشکلی وجود نداشته باشد و درآمد‌های صادراتی کشور دچار آسیب و ضربه نشود.

وی اضافه کرد: ما باید کاری کنیم که ضربه پذیر نباشیم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، تحریم‌ها را خنثی سازی کرده و آن‌ها را دور بزنیم.

خجسته مهر تاکید کرد: نباید اجازه دهیم در معرض آسیب‌ها قرار گرفته و تکانه‌هایی، چون عدم خرید نفت و عدم مدیریت ارز در کشور داشته باشیم که خوشبختانه با شروع به کار دولت سیزدهم، طی جلسات مختلفی، وزیر نفت اعلام کرد این کار را شروع کنیم.

وی ادامه داد: نزدیک به یک سال است که بر روی این موضوع فعالیت می‌شود و امروز در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی این طرح در حال رونمایی است. اگر همکاری وجود نداشت تحقق این اتفاق ممکن نبود.

وی افزود: حدود ۳ هزار ساعت روی این موضوع کار شده و جلسات متعددی با وزیر نقت داشته ایم که احراز شود که کار درستی در حال انجام است.

خجسته مهر در تعریف اوراق گواهی سپرده چیست؟ گفت: این اوراق اقدامی جدید، مبتکرانه و مدرن در بازار سرمایه کشور است که تاکنون نداشته ایم و تفاوت معنا داری با اقدام دولت قبل دارد. امروز با فروش این اوراق و دارندگان این اوراق می‌توانند مالک فیزیکی نفت تحت عنوان کالای نفت خام باشند.

خجسته مهر توضیح داد: برنامه این است که این موضوع، مرحله‌ای به تکامل برسد. نماد گواهی سپرده نفت خام در بورس انرژی باز شده و انبار‌ها پذیرش شده‌اند و با توجه به اینکه عرضه‌ها به صورت هفتگی انجام می‌شود، هر عرضه‌ای ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی است. از فردا ۲۲ اسفند ۱۴۰۱، این اوراق در بورس انرژی عرضه خواهد شد که امیدوارم در آینده فروش این اوراق بین المللی شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم با شروع آن در بازار‌های آتی از مرز جمهوری اسلامی به بازار‌های بین المللی تسری داشته باشیم، چرا که این اتفاق مهم بوده و مزایای بسیاری را به همراه دارد.

وی ادامه با اشاره به ضمانت این اوراق گفت: گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی قابلیت تضمین دارد، امکان خرید و فروش این اوراق فراهم شده است و با توجه به اینکه با دو بانک قرار منعقد شده مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده